Musikspalten

Introduktion till den sterila musikens väsen

Magnus Löwendahl
loading”Untitled” i betong av den minimalistiske konstnären Donald Judd. Foto: Emanue3
”Untitled” i betong av den minimalistiske konstnären Donald Judd. Foto: Emanue3

Vi har i två tidigare musikspalter, utifrån verk komponerade av Bach och Beethoven, resonerat om musik med organiska mönster. Med detta har jag menat musik som har ett slags inre väsen som lever sitt eget liv och därför kan tala till oss på djupet.

Karakteristiskt för sådan musik är att den bygger på en eller flera spontana musikaliska idéer som en tonsättare intuitivt utvecklat till något större, en levande musikalisk form. Lika karakteristiskt är att den i någon mening är oregelbunden, på samma sätt som rörelserna i vårt känsloliv är oregelbundna, och att vi, om musiken är väl skriven, upplever att detta oregelbundna formats till en balanserad uttrycksfull helhet.

I Bachs C-durpreludium och Beethovens Coriolanusouvertyr har vi kunnat se att musik av det slag vi talar om även karakteriseras av en grundläggande och nödvändig formprincip. Den byggs upp av mönster där upprepning är lika nödvändig som förändring, och det unika i ett stycke musik beror i hög grad på vilket sätt ett verk rör sig mellan dessa två poler.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Musikspalten

Introduktion till den sterila musikens väsen

Magnus Löwendahl
loading”Untitled” i betong av den minimalistiske konstnären Donald Judd. Foto: Emanue3
”Untitled” i betong av den minimalistiske konstnären Donald Judd. Foto: Emanue3

Vi har i två tidigare musikspalter, utifrån verk komponerade av Bach och Beethoven, resonerat om musik med organiska mönster. Med detta har jag menat musik som har ett slags inre väsen som lever sitt eget liv och därför kan tala till oss på djupet.

Karakteristiskt för sådan musik är att den bygger på en eller flera spontana musikaliska idéer som en tonsättare intuitivt utvecklat till något större, en levande musikalisk form. Lika karakteristiskt är att den i någon mening är oregelbunden, på samma sätt som rörelserna i vårt känsloliv är oregelbundna, och att vi, om musiken är väl skriven, upplever att detta oregelbundna formats till en balanserad uttrycksfull helhet.

I Bachs C-durpreludium och Beethovens Coriolanusouvertyr har vi kunnat se att musik av det slag vi talar om även karakteriseras av en grundläggande och nödvändig formprincip. Den byggs upp av mönster där upprepning är lika nödvändig som förändring, och det unika i ett stycke musik beror i hög grad på vilket sätt ett verk rör sig mellan dessa två poler.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025