loadingFoto: CNP
Motor

Förnuftig nalle för hela familjen

Foto: CNP
Willy Priske och Johannes Gardelöf/CNP

Skoda Kodiaq lämnade idet 2016 och fick sitt namn efter en gigantisk brunbjörn som lever på Kodiaköarna strax utanför Alaska. Suven blev genast en storsäljare, och nu saluförs en ny kull som har vuxit i storlek. Men framför allt har en ny laddhybrid tillkommit, med tio mils knäpptyst räckvidd på el. Vi har provkört den nya nallen utan brum och konstaterar att björnstammen kommer att öka i Sverige.

För att göra en lång historia kort så bygger nya Skoda Kodiaq på samma bottenplatta som senaste generationerna av Superb och Octavia, vilket bådar gott. Därmed finns såväl en diesel som två bensinare på motormenyn. Vi har dock lagt krutet på den nya laddhybriden, som bjuder på en gyllene medelväg mellan elektrisk räckvidd och pris.

Vad gäller designen har tjeckerna gått varsamt fram enligt principen att man inte ändrar på en omtyckt nallebjörn. Nu är faktiskt allt nytt, även om det inte syns på utsidan – men det märks när du tar plats i kupén, som bjuder på större utrymmen nästan överallt. Men gör du som vi och väljer laddhybriden, tänk då på att den inte går att få sjusitsig, vilket övriga versioner blir mot ett pristillägg på 12 000 kronor. Benutrymmet på tredje sätesraden räcker dock bara för de allra minsta teddybjörnarna, medan övriga fem sittplatser erbjuder nästan slösaktigt med svängrum.

Skoda Kodiaq 1,5 TSI iV Selection

Bensinmotor:

4-cylindrig med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Max effekt 150 hk mellan 5 500–6 000 varv/minut. Max vridmoment 250 Nm mellan 1 500–4 000 varv/minut.

Elmotor:

116 hk och 330 Nm. Max systemeffekt 204 hk.

Kraftöverföring:

Framhjulsdrift, 6-växlad automatlåda.

Fjädring:

Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: multilänkaxel.

Styrning:

Elservo.

Vändcirkel 11,2 meter.

Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 279, längd 476, bredd 186, höjd 166. Tjänstevikt 2 084. Bränsletank 45 liter. Batteri 25,7 kWh.

Prestanda:

Toppfart 210 km/h.

Acceleration 0–100 km/h 8,4 sek.

Förbrukning/miljö:

0,5 liter per 100 km blandad körning. CO2 10–12 g/km (WLTP).

Pris: 491 500 kronor.

+ PLUS

Utrymmen och komfort Lång räckvidd på el Köregenskaper Förbrukning

- MINUS

Bakre sidokrockkuddar kostar extra Laddhybriden går ej att få sjusitsig

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingFoto: CNP
Motor

Förnuftig nalle för hela familjen

Foto: CNP
Willy Priske och Johannes Gardelöf/CNP

Skoda Kodiaq lämnade idet 2016 och fick sitt namn efter en gigantisk brunbjörn som lever på Kodiaköarna strax utanför Alaska. Suven blev genast en storsäljare, och nu saluförs en ny kull som har vuxit i storlek. Men framför allt har en ny laddhybrid tillkommit, med tio mils knäpptyst räckvidd på el. Vi har provkört den nya nallen utan brum och konstaterar att björnstammen kommer att öka i Sverige.

För att göra en lång historia kort så bygger nya Skoda Kodiaq på samma bottenplatta som senaste generationerna av Superb och Octavia, vilket bådar gott. Därmed finns såväl en diesel som två bensinare på motormenyn. Vi har dock lagt krutet på den nya laddhybriden, som bjuder på en gyllene medelväg mellan elektrisk räckvidd och pris.

Vad gäller designen har tjeckerna gått varsamt fram enligt principen att man inte ändrar på en omtyckt nallebjörn. Nu är faktiskt allt nytt, även om det inte syns på utsidan – men det märks när du tar plats i kupén, som bjuder på större utrymmen nästan överallt. Men gör du som vi och väljer laddhybriden, tänk då på att den inte går att få sjusitsig, vilket övriga versioner blir mot ett pristillägg på 12 000 kronor. Benutrymmet på tredje sätesraden räcker dock bara för de allra minsta teddybjörnarna, medan övriga fem sittplatser erbjuder nästan slösaktigt med svängrum.

Skoda Kodiaq 1,5 TSI iV Selection

Bensinmotor:

4-cylindrig med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Max effekt 150 hk mellan 5 500–6 000 varv/minut. Max vridmoment 250 Nm mellan 1 500–4 000 varv/minut.

Elmotor:

116 hk och 330 Nm. Max systemeffekt 204 hk.

Kraftöverföring:

Framhjulsdrift, 6-växlad automatlåda.

Fjädring:

Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: multilänkaxel.

Styrning:

Elservo.

Vändcirkel 11,2 meter.

Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 279, längd 476, bredd 186, höjd 166. Tjänstevikt 2 084. Bränsletank 45 liter. Batteri 25,7 kWh.

Prestanda:

Toppfart 210 km/h.

Acceleration 0–100 km/h 8,4 sek.

Förbrukning/miljö:

0,5 liter per 100 km blandad körning. CO2 10–12 g/km (WLTP).

Pris: 491 500 kronor.

+ PLUS

Utrymmen och komfort Lång räckvidd på el Köregenskaper Förbrukning

- MINUS

Bakre sidokrockkuddar kostar extra Laddhybriden går ej att få sjusitsig

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025