Skoda Kodiaq lämnade idet 2016 och fick sitt namn efter en gigantisk brunbjörn som lever på Kodiaköarna strax utanför Alaska. Suven blev genast en storsäljare, och nu saluförs en ny kull som har vuxit i storlek. Men framför allt har en ny laddhybrid tillkommit, med tio mils knäpptyst räckvidd på el. Vi har provkört den nya nallen utan brum och konstaterar att björnstammen kommer att öka i Sverige.
För att göra en lång historia kort så bygger nya Skoda Kodiaq på samma bottenplatta som senaste generationerna av Superb och Octavia, vilket bådar gott. Därmed finns såväl en diesel som två bensinare på motormenyn. Vi har dock lagt krutet på den nya laddhybriden, som bjuder på en gyllene medelväg mellan elektrisk räckvidd och pris.
Vad gäller designen har tjeckerna gått varsamt fram enligt principen att man inte ändrar på en omtyckt nallebjörn. Nu är faktiskt allt nytt, även om det inte syns på utsidan – men det märks när du tar plats i kupén, som bjuder på större utrymmen nästan överallt. Men gör du som vi och väljer laddhybriden, tänk då på att den inte går att få sjusitsig, vilket övriga versioner blir mot ett pristillägg på 12 000 kronor. Benutrymmet på tredje sätesraden räcker dock bara för de allra minsta teddybjörnarna, medan övriga fem sittplatser erbjuder nästan slösaktigt med svängrum.