loadingEn klassisk bild på en klassisk stjärna. I tisdags var det exakt 70 år sedan ödet slog till med våldsam kraft och James Dean omkom i en bilkrasch. I och med sin bortgång blev 24-åringen en ikon som aldrig går ur bild, eller ur tiden. Foto: RR AUCTION
Weekend | Weekend Vecka 40

Hollywood walk of fame

En klassisk bild på en klassisk stjärna. I tisdags var det exakt 70 år sedan ödet slog till med våldsam kraft och James Dean omkom i en bilkrasch. I och med sin bortgång blev 24-åringen en ikon som aldrig går ur bild, eller ur tiden. Foto: RR AUCTION
Weekend-redaktionen

Det finns ögonblick i kulturhistorien som får en kuslig laddning i efterhand, där slumpen samspelar med ödet och lämnar ett avtryck som är starkare än allt som var avsett. Ett sådant ögonblick är James Deans lilla trafiksäkerhetsfilm, inspelad den 17 september 1955 i samarbete med amerikanska myndigheter. Bara tretton dagar senare skulle han själv dö i en bilolycka, 24 år gammal, bakom ratten på sin silverfärgade Porsche 550 Spyder. När filmen började att visas efter olyckan var det som att den redan innehöll en dödförklaring, en föraning som publiken inte kunde värja sig ifrån.

Filmen i sig är enkel, nästan pliktskyldig i sitt upplägg. Dean, då på väg att bli den största ikonen i sin generation, sitter tillbakalutad, fortfarande iklädd den tuffa attityd som präglade hans roller i ”Öster om Eden” och ”Ung rebell”. Han talar direkt till kameran, avslappnat men med en tydlig nerv, och uppmanar unga amerikaner att tänka efter innan de kör vårdslöst. Han tillstår att han själv gillar fart, att det finns en tjusning i att köra, men att det gäller att hålla sig lugn på vägarna. När han vänder sig mot sin motspelare, kollegan Gig Young, och säger de ödesmättade orden: ”Take it easy driving. The life you might save might be mine”, är det fortfarande på skämt, ett typiskt Hollywood-slutord för en snabb produktion. Ingen kunde ana att repliken snart skulle bli ett av de mest citerade ekon som någonsin klingat genom filmhistorien.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingEn klassisk bild på en klassisk stjärna. I tisdags var det exakt 70 år sedan ödet slog till med våldsam kraft och James Dean omkom i en bilkrasch. I och med sin bortgång blev 24-åringen en ikon som aldrig går ur bild, eller ur tiden. Foto: RR AUCTION
Weekend | Weekend Vecka 40

Hollywood walk of fame

En klassisk bild på en klassisk stjärna. I tisdags var det exakt 70 år sedan ödet slog till med våldsam kraft och James Dean omkom i en bilkrasch. I och med sin bortgång blev 24-åringen en ikon som aldrig går ur bild, eller ur tiden. Foto: RR AUCTION
Weekend-redaktionen

Det finns ögonblick i kulturhistorien som får en kuslig laddning i efterhand, där slumpen samspelar med ödet och lämnar ett avtryck som är starkare än allt som var avsett. Ett sådant ögonblick är James Deans lilla trafiksäkerhetsfilm, inspelad den 17 september 1955 i samarbete med amerikanska myndigheter. Bara tretton dagar senare skulle han själv dö i en bilolycka, 24 år gammal, bakom ratten på sin silverfärgade Porsche 550 Spyder. När filmen började att visas efter olyckan var det som att den redan innehöll en dödförklaring, en föraning som publiken inte kunde värja sig ifrån.

Filmen i sig är enkel, nästan pliktskyldig i sitt upplägg. Dean, då på väg att bli den största ikonen i sin generation, sitter tillbakalutad, fortfarande iklädd den tuffa attityd som präglade hans roller i ”Öster om Eden” och ”Ung rebell”. Han talar direkt till kameran, avslappnat men med en tydlig nerv, och uppmanar unga amerikaner att tänka efter innan de kör vårdslöst. Han tillstår att han själv gillar fart, att det finns en tjusning i att köra, men att det gäller att hålla sig lugn på vägarna. När han vänder sig mot sin motspelare, kollegan Gig Young, och säger de ödesmättade orden: ”Take it easy driving. The life you might save might be mine”, är det fortfarande på skämt, ett typiskt Hollywood-slutord för en snabb produktion. Ingen kunde ana att repliken snart skulle bli ett av de mest citerade ekon som någonsin klingat genom filmhistorien.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025