Ledare

Vems är dina åsikter?

Martin Enlund
loadingArkivbild. Foto: Magnus Lejhall/TT
Arkivbild. Foto: Magnus Lejhall/TT
Detta är en ledartext skriven av medarbetare på Epoch Times ledarredaktion.

För ett drygt decennium sedan genomförde sociala media-företaget Facebook (numera Meta) kontroversiella experiment på användare för att se huruvida de kunde påverka användarnas känsloläge. Facebook manipulerade exempelvis nyhetsflödet till att visa fler negativa inlägg. Följden blev en tydlig minskning av användarnas välbefinnande.

Några år senare kom Cambridge Analytica-skandalen (uppmärksammad i samband med Brexit och Trump-valet 2016) där företaget skapade psykologiska profiler med Facebook-data. Genom att utnyttja människors ”inre demoner” (en metafor för psykologiska sårbarheter) kunde både kommersiella och politiska aktörer skräddarsy sina budskap.

I en ny kontroversiell studie testade forskare hur storskaliga språkmodeller kan påverka människors åsikter. På Reddit-forumet ”r/change­myview”, där användare utmanar varandra att ändra sina ståndpunkter, analyserades tusentals inlägg av olika AI-modeller. De mest övertygande svaren – anpassade utifrån gissningar om användares ”kön, ålder, etnicitet, plats och politisk orientering” – postades sedan.

Martin Enlund
Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Ledare

Vems är dina åsikter?

Martin Enlund
loadingArkivbild. Foto: Magnus Lejhall/TT
Arkivbild. Foto: Magnus Lejhall/TT
Detta är en ledartext skriven av medarbetare på Epoch Times ledarredaktion.

För ett drygt decennium sedan genomförde sociala media-företaget Facebook (numera Meta) kontroversiella experiment på användare för att se huruvida de kunde påverka användarnas känsloläge. Facebook manipulerade exempelvis nyhetsflödet till att visa fler negativa inlägg. Följden blev en tydlig minskning av användarnas välbefinnande.

Några år senare kom Cambridge Analytica-skandalen (uppmärksammad i samband med Brexit och Trump-valet 2016) där företaget skapade psykologiska profiler med Facebook-data. Genom att utnyttja människors ”inre demoner” (en metafor för psykologiska sårbarheter) kunde både kommersiella och politiska aktörer skräddarsy sina budskap.

I en ny kontroversiell studie testade forskare hur storskaliga språkmodeller kan påverka människors åsikter. På Reddit-forumet ”r/change­myview”, där användare utmanar varandra att ändra sina ståndpunkter, analyserades tusentals inlägg av olika AI-modeller. De mest övertygande svaren – anpassade utifrån gissningar om användares ”kön, ålder, etnicitet, plats och politisk orientering” – postades sedan.

Martin Enlund
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025