loadingBAE Systems Hägglunds bandvagn BvS10 (Bandvagn Skyddad 10) kan snart komma att licensbyggas i Indien. Arkivbild. Foto: Emma-Sofia Olsson/SVD/TT
BAE Systems Hägglunds bandvagn BvS10 (Bandvagn Skyddad 10) kan snart komma att licensbyggas i Indien. Arkivbild. Foto: Emma-Sofia Olsson/SVD/TT
Inrikes

Hägglunds nära bandvagnsorder i Indien

TT

Örnsköldsviksbolaget BAE Systems Hägglunds indiska partnerbolag är nära ett avtal om bandvagnar med indiska armén, skriver Dagens industri.

Hägglunds skrev 2023 ett partneravtal med Larsen & Toubro (L&T) i Indien om licenstillverkning av bandvagnen BvS10.

– Den indiska kunden och L&T är i slutförhandlingar och affären väntas bli klar i närtid, säger Hägglunds försäljningschef Peter Nygren till Di.

L&T kommer att använda Hägglunds teknologi för att tillverka bandvagnen. Inledningsvis handlar det om ett kontrakt på 18 fordon, men med potential att utökas till ”många hundra”, enligt Nygren.

BAE Systems Hägglunds, som tillverkar omtalade stridsfordon 90, har försökt komma in på den indiska marknaden i nära tio år, enligt försäljningschefen.

Det svenska företagets orderbok är fulltecknad för många år framöver och i slutet av sommaren uppgick ordervärdet till 80 miljarder kronor, skriver Di.

Ett partnerskap i Indien är ett sätt att möta efterfrågan och expandera utan att störa den uppbokade produktionen i Europa.

– Det är ett litet kontrakt till att börja med men med potential att bli hur många bandvagnar som helst bara till Indien, säger Nygren till Di.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingBAE Systems Hägglunds bandvagn BvS10 (Bandvagn Skyddad 10) kan snart komma att licensbyggas i Indien. Arkivbild. Foto: Emma-Sofia Olsson/SVD/TT
BAE Systems Hägglunds bandvagn BvS10 (Bandvagn Skyddad 10) kan snart komma att licensbyggas i Indien. Arkivbild. Foto: Emma-Sofia Olsson/SVD/TT
Inrikes

Hägglunds nära bandvagnsorder i Indien

TT

Örnsköldsviksbolaget BAE Systems Hägglunds indiska partnerbolag är nära ett avtal om bandvagnar med indiska armén, skriver Dagens industri.

Hägglunds skrev 2023 ett partneravtal med Larsen & Toubro (L&T) i Indien om licenstillverkning av bandvagnen BvS10.

– Den indiska kunden och L&T är i slutförhandlingar och affären väntas bli klar i närtid, säger Hägglunds försäljningschef Peter Nygren till Di.

L&T kommer att använda Hägglunds teknologi för att tillverka bandvagnen. Inledningsvis handlar det om ett kontrakt på 18 fordon, men med potential att utökas till ”många hundra”, enligt Nygren.

BAE Systems Hägglunds, som tillverkar omtalade stridsfordon 90, har försökt komma in på den indiska marknaden i nära tio år, enligt försäljningschefen.

Det svenska företagets orderbok är fulltecknad för många år framöver och i slutet av sommaren uppgick ordervärdet till 80 miljarder kronor, skriver Di.

Ett partnerskap i Indien är ett sätt att möta efterfrågan och expandera utan att störa den uppbokade produktionen i Europa.

– Det är ett litet kontrakt till att börja med men med potential att bli hur många bandvagnar som helst bara till Indien, säger Nygren till Di.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025