loadingAndel, efter åldersgrupp, som avstått från att boka tid hos läkare på grund av för svåra e-tjänster. Foto: Anders Humlebo/TT
Andel, efter åldersgrupp, som avstått från att boka tid hos läkare på grund av för svåra e-tjänster. Foto: Anders Humlebo/TT
Inrikes

E-tjänster får svenskar att avstå läkarbesök

Marc Skogelin/TT

Nästan var fjärde svensk har avstått från att boka ett läkarbesök eftersom vårdens e-tjänster är för svåra, enligt en ny rapport. Såväl yngre som äldre personer upplever tjänsterna som krångliga.

– Så brukar det inte se ut. Det tyder på att de här tjänsterna inte är så bra som de borde vara, säger Måns Jonasson, expert på Internetstiftelsen.

Många tycker om och föredrar till och med de digitala tjänsterna, men långt ifrån alla, enligt Internetstiftelsens rapport Svenskarna och internet 2025.

13 procent menar att apparna i stället försvårar bokningar – inte minst då man behöver rådgöra med vården inför en bokning. Man pekar även på problem med att komma till rätt läkare, att det är svårt att uttrycka sig i skrift eller att e-tjänsterna saknar heltäckande svarsalternativ.

Måns Jonasson, expert på Internetsstiftelsen. Foto: Internetstiftelsen/Kristina Alexanderson

Många avstår

Så många som 23 procent säger att de har avstått från att boka läkarbesök eftersom e-tjänsterna är för svåra.

– För mig är det en väldigt hög siffra, att nästan en av fyra svenskar säger att ”nej men då struntar jag i det”, säger Måns Jonasson.

Anmärkningsvärt är att detta går igen i alla åldrar, såväl äldre som yngre säger att de avstår från läkarbesök av den anledningen.

Det som är tydligt i frisvaren är att människor känner sig vilsna och inte vet hur de ska använda apparna, säger Måns Jonasson.

– För mig tyder det på att man har designat tjänster som ska spara pengar, men då kanske man bortser från att en stor andel patienter inte fått kontakt med vården i den utsträckning de vill.

Fler använder AI

I rapporten framgår även att svenskarnas AI-användning fortsätter att öka – och att många ersätter vanliga sökmotorer med chattrobotar, som Chat GPT. Internetstiftelsen talar om ett möjligt ”paradigmskifte” i internetvanorna.

– I rapporten citeras en ung kille som säger att ”Google ger mig länkar men AI svarar på riktigt”. Det är väl precis den känslan jag tror folk har. Problemet är att svaret behöver inte alltid vara sant.

I takt med att AI-användningen ökar måste vikten av källkritik framhållas, säger Måns Jonasson.

I frisvaren framgår att många har helt andra känslor för chattrobotarna än för vanliga sökmotorer. En kvinna beskriver Chat GPT som den ”bästa relationscoachen”, som har räddat hennes äktenskap och gjort henne till ”en bättre fru och människa.”

Måns Jonasson varnar samtidigt för att komma AI-kompisarna för nära.

– Flera säger att de laddar upp röntgenbilder eller vårdjournaler och ber chatten att sammanfatta. Då drar jag i alla fall öronen åt mig och undrar om folk verkligen tänker på riskerna med att ladda upp väldigt känsligt material till de här amerikanska tjänsterna. Här finns mycket folkbildning kvar att göra.

Svenskarna och internet 2025

97 procent av svenskarna använder internet.

13 procent känner att digitala vårdtjänster försvårar tidsbokningen. 23 procent har avstått att boka ett läkarbesök för att e-tjänsterna är för svåra.

4 av 10 har använt ett AI-verktyg senaste året – användningen domineras av personer födda 00-talet.

Threads växer mest av alla sociala medier och Whatsapp ökar stort bland kommunikationsappar.

Färre än hälften av svenskarna gör regelbundet egna inlägg på sociala medier.

Mer än hälften av svenskarna har sett bluffannonser i sociala medier.

Nätdejtingen minskar, knappt 2 av 10 singlar nätdejtar.

Var femte svensk googlar sina tidigare partner.

Bakom samtliga studier står Novus för datainsamling, som ägde rum i januari 2025. Majoriteten av alla data är insamlade i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel, med en deltagarfrekvens på 60 procent. Resultatet är viktat mot SCB vad gäller kön, ålder, utbildning och geografi.

Källa: Internetstiftelsen

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingAndel, efter åldersgrupp, som avstått från att boka tid hos läkare på grund av för svåra e-tjänster. Foto: Anders Humlebo/TT
Andel, efter åldersgrupp, som avstått från att boka tid hos läkare på grund av för svåra e-tjänster. Foto: Anders Humlebo/TT
Inrikes

E-tjänster får svenskar att avstå läkarbesök

Marc Skogelin/TT

Nästan var fjärde svensk har avstått från att boka ett läkarbesök eftersom vårdens e-tjänster är för svåra, enligt en ny rapport. Såväl yngre som äldre personer upplever tjänsterna som krångliga.

– Så brukar det inte se ut. Det tyder på att de här tjänsterna inte är så bra som de borde vara, säger Måns Jonasson, expert på Internetstiftelsen.

Många tycker om och föredrar till och med de digitala tjänsterna, men långt ifrån alla, enligt Internetstiftelsens rapport Svenskarna och internet 2025.

13 procent menar att apparna i stället försvårar bokningar – inte minst då man behöver rådgöra med vården inför en bokning. Man pekar även på problem med att komma till rätt läkare, att det är svårt att uttrycka sig i skrift eller att e-tjänsterna saknar heltäckande svarsalternativ.

Måns Jonasson, expert på Internetsstiftelsen. Foto: Internetstiftelsen/Kristina Alexanderson

Många avstår

Så många som 23 procent säger att de har avstått från att boka läkarbesök eftersom e-tjänsterna är för svåra.

– För mig är det en väldigt hög siffra, att nästan en av fyra svenskar säger att ”nej men då struntar jag i det”, säger Måns Jonasson.

Anmärkningsvärt är att detta går igen i alla åldrar, såväl äldre som yngre säger att de avstår från läkarbesök av den anledningen.

Det som är tydligt i frisvaren är att människor känner sig vilsna och inte vet hur de ska använda apparna, säger Måns Jonasson.

– För mig tyder det på att man har designat tjänster som ska spara pengar, men då kanske man bortser från att en stor andel patienter inte fått kontakt med vården i den utsträckning de vill.

Fler använder AI

I rapporten framgår även att svenskarnas AI-användning fortsätter att öka – och att många ersätter vanliga sökmotorer med chattrobotar, som Chat GPT. Internetstiftelsen talar om ett möjligt ”paradigmskifte” i internetvanorna.

– I rapporten citeras en ung kille som säger att ”Google ger mig länkar men AI svarar på riktigt”. Det är väl precis den känslan jag tror folk har. Problemet är att svaret behöver inte alltid vara sant.

I takt med att AI-användningen ökar måste vikten av källkritik framhållas, säger Måns Jonasson.

I frisvaren framgår att många har helt andra känslor för chattrobotarna än för vanliga sökmotorer. En kvinna beskriver Chat GPT som den ”bästa relationscoachen”, som har räddat hennes äktenskap och gjort henne till ”en bättre fru och människa.”

Måns Jonasson varnar samtidigt för att komma AI-kompisarna för nära.

– Flera säger att de laddar upp röntgenbilder eller vårdjournaler och ber chatten att sammanfatta. Då drar jag i alla fall öronen åt mig och undrar om folk verkligen tänker på riskerna med att ladda upp väldigt känsligt material till de här amerikanska tjänsterna. Här finns mycket folkbildning kvar att göra.

Svenskarna och internet 2025

97 procent av svenskarna använder internet.

13 procent känner att digitala vårdtjänster försvårar tidsbokningen. 23 procent har avstått att boka ett läkarbesök för att e-tjänsterna är för svåra.

4 av 10 har använt ett AI-verktyg senaste året – användningen domineras av personer födda 00-talet.

Threads växer mest av alla sociala medier och Whatsapp ökar stort bland kommunikationsappar.

Färre än hälften av svenskarna gör regelbundet egna inlägg på sociala medier.

Mer än hälften av svenskarna har sett bluffannonser i sociala medier.

Nätdejtingen minskar, knappt 2 av 10 singlar nätdejtar.

Var femte svensk googlar sina tidigare partner.

Bakom samtliga studier står Novus för datainsamling, som ägde rum i januari 2025. Majoriteten av alla data är insamlade i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel, med en deltagarfrekvens på 60 procent. Resultatet är viktat mot SCB vad gäller kön, ålder, utbildning och geografi.

Källa: Internetstiftelsen

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025