loadingStampen Media, som bland annat ger ut Göteborgs-Posten, förlorar 60 tjänster. Foto: Frida Winter/TT
Stampen Media, som bland annat ger ut Göteborgs-Posten, förlorar 60 tjänster. Foto: Frida Winter/TT
Ekonomi & Näringsliv

Göteborgs-Posten tappar 16 tjänster

Erika Josefsson/TT

Ytterligare besparingar ska göras i mediehuset Stampen Media. Göteborgs-Posten förlorar 16 av dagens 126 redaktionella tjänster, uppger Stampens vd Johan Hansson för TT.

Sammanlagt ska 59 tjänster bort inom de olika verksamheterna, enligt ett pressmeddelande. Nedskärningarna ska genomföras från och med fjärde kvartalet 2025 och väntas minska kostnaderna med cirka 45 miljoner kronor per år.

Bland de tidningar som förlorar redaktionell personal finns även Hallandsposten och Hallands Nyheter. Hallandsposten mister fyra av dagens 32 tjänster på redaktionen och Hallands Nyheter tre tjänster. Andra tidningar i Stampen Media drabbas också av neddragningar, men Johan Hansson kan ännu inte säga vilka. Bohusläningen berörs dock inte.

–Det här beror på lägre intäkter inom annons och distribution under det andra kvartalet, säger han.

Trots att de digitala intäkterna ökar för både annonser och prenumeration kompenserar det inte för papperstidningarnas tapp inom samma områden.

– Men under nästa år ser vi att de digitala intäkterna kommer att vara lika stora eller större än pappersintäkterna.

Förutom annonstappet förlorar Stampen Media, delägare i postlådetjänsten Early Bird, pengar även på nedgången av distributionen av så kallade Kina-paket.

De nya besparingarna är ett tillägg till förändringarna inom distributionsverksamheten som genomfördes under första halvåret.

Rättat: I en tidigare version av texten förekom en felaktig uppgift om hur många anställda totalt som försvinner inom Stampen.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingStampen Media, som bland annat ger ut Göteborgs-Posten, förlorar 60 tjänster. Foto: Frida Winter/TT
Stampen Media, som bland annat ger ut Göteborgs-Posten, förlorar 60 tjänster. Foto: Frida Winter/TT
Ekonomi & Näringsliv

Göteborgs-Posten tappar 16 tjänster

Erika Josefsson/TT

Ytterligare besparingar ska göras i mediehuset Stampen Media. Göteborgs-Posten förlorar 16 av dagens 126 redaktionella tjänster, uppger Stampens vd Johan Hansson för TT.

Sammanlagt ska 59 tjänster bort inom de olika verksamheterna, enligt ett pressmeddelande. Nedskärningarna ska genomföras från och med fjärde kvartalet 2025 och väntas minska kostnaderna med cirka 45 miljoner kronor per år.

Bland de tidningar som förlorar redaktionell personal finns även Hallandsposten och Hallands Nyheter. Hallandsposten mister fyra av dagens 32 tjänster på redaktionen och Hallands Nyheter tre tjänster. Andra tidningar i Stampen Media drabbas också av neddragningar, men Johan Hansson kan ännu inte säga vilka. Bohusläningen berörs dock inte.

–Det här beror på lägre intäkter inom annons och distribution under det andra kvartalet, säger han.

Trots att de digitala intäkterna ökar för både annonser och prenumeration kompenserar det inte för papperstidningarnas tapp inom samma områden.

– Men under nästa år ser vi att de digitala intäkterna kommer att vara lika stora eller större än pappersintäkterna.

Förutom annonstappet förlorar Stampen Media, delägare i postlådetjänsten Early Bird, pengar även på nedgången av distributionen av så kallade Kina-paket.

De nya besparingarna är ett tillägg till förändringarna inom distributionsverksamheten som genomfördes under första halvåret.

Rättat: I en tidigare version av texten förekom en felaktig uppgift om hur många anställda totalt som försvinner inom Stampen.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025