loadingNya regler från EU stökar till det i djungeln av olika glöggsorter. Glögg är inte alltid längre glögg, om man ska följa de nya reglerna. (Foto: Jurek Holzer / SvD / TT)
Nya regler från EU stökar till det i djungeln av olika glöggsorter. Glögg är inte alltid längre glögg, om man ska följa de nya reglerna. (Foto: Jurek Holzer / SvD / TT)
Inrikes

EU reglerar vad som får kallas "glögg"

Epoch Times

Glögg spetsad med rom eller whisky ska inte längre få kallas för glögg. Det tycker i alla fall EU som numera bara tillåter att glögg som innehåller råvaror från druvor får säljas under namnet glögg.

Systembolaget har redan reagerat på det nya regelverket, skriver Svenska Dagbladet. Exempelvis ska den tidigare så populära Trestjärniga Blossaglöggen, som är spetsad med rom eller whisky, inte få säljas under namnet ”glögg”. Däremot kan den trestjärniga starkvinsglögg som spetsats med konjak fortfarande säljas som glögg.

Orsaken? Konjak är druvbaserad, medan rom och whisky kommer från sockerrör respektive sädesslag.

Enligt de nya reglerna får vinglögg endast vara en druvbaserad dryck med tillsatta kryddor. Alkoholhalten får inte understiga 7 procent, och den får endast framställas av rött eller vitt vin.

För starkvinsglöggen, däremot, är det lite friare tyglar. Där får alkohol tillsättas, men bara om den är destillerad på druvmust. Därav alla glöggord eller referenser till glögg tas bort från exempelvis den Trestjärniga Blossaglöggen som numera går under namnet Blossa Trestjärnig Guld i stället. Den återfinns inte ens under kategorin glögg, utan återfinns i stället i beställningssortimentet som en ”uppspritad dryck”.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingNya regler från EU stökar till det i djungeln av olika glöggsorter. Glögg är inte alltid längre glögg, om man ska följa de nya reglerna. (Foto: Jurek Holzer / SvD / TT)
Nya regler från EU stökar till det i djungeln av olika glöggsorter. Glögg är inte alltid längre glögg, om man ska följa de nya reglerna. (Foto: Jurek Holzer / SvD / TT)
Inrikes

EU reglerar vad som får kallas "glögg"

Epoch Times

Glögg spetsad med rom eller whisky ska inte längre få kallas för glögg. Det tycker i alla fall EU som numera bara tillåter att glögg som innehåller råvaror från druvor får säljas under namnet glögg.

Systembolaget har redan reagerat på det nya regelverket, skriver Svenska Dagbladet. Exempelvis ska den tidigare så populära Trestjärniga Blossaglöggen, som är spetsad med rom eller whisky, inte få säljas under namnet ”glögg”. Däremot kan den trestjärniga starkvinsglögg som spetsats med konjak fortfarande säljas som glögg.

Orsaken? Konjak är druvbaserad, medan rom och whisky kommer från sockerrör respektive sädesslag.

Enligt de nya reglerna får vinglögg endast vara en druvbaserad dryck med tillsatta kryddor. Alkoholhalten får inte understiga 7 procent, och den får endast framställas av rött eller vitt vin.

För starkvinsglöggen, däremot, är det lite friare tyglar. Där får alkohol tillsättas, men bara om den är destillerad på druvmust. Därav alla glöggord eller referenser till glögg tas bort från exempelvis den Trestjärniga Blossaglöggen som numera går under namnet Blossa Trestjärnig Guld i stället. Den återfinns inte ens under kategorin glögg, utan återfinns i stället i beställningssortimentet som en ”uppspritad dryck”.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher / VD / ansvarig utgivare
Vasilios Zoupounidis
Ställföreträdande ansvarig utgivare
Aron Lamm
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025