Opinion | Krönika

Iskallt för Stegra – bokstavligen

Jan Blomgren
Jan Blomgren
loadingAtt frakta miljoner ton järnmalm över istäckt hav är inte helt enkelt. Foto: Shutterstock
Att frakta miljoner ton järnmalm över istäckt hav är inte helt enkelt. Foto: Shutterstock
Detta är en opinionstext. Åsikterna är skribentens egna.

Stegras stålverk under byggnation i Boden avses få sin järnmalm från Brasilien. Den hamn som avses att användas, Luleå, är istäckt på vintern. Frågetecknen hopar sig kring om det alls är möjligt att använda hamnen vintertid. Stegra har tidigare haft planer på vindkraftverk i istäckta vatten. Detta motiverar frågor om företaget konsekvent underskattar den svenska vintern.

Att det blåst kalla vindar på senaste tiden kring Stegras etablering av ett stålverk i Boden är knappast en överraskning för den som följt med i debatten. Att det handlar om iskyla i rent bokstavlig mening, inte bara i bildlig, är kanske inte lika väl etablerat.

Problematiken är att Stegra avser att skeppa järnmalm från Brasilien. Närmaste hamn är Luleå, fem mil från Boden. Det råder tveksamheter huruvida hamnen är kapabel att ta emot så stora volymer som det handlar om. Det finns även en hel del frågetecken kring hur malmen ska fraktas från Luleå till Boden. Om inte järnvägen klarar dessa volymer krävs transporter på landsväg med lastbilar. Det handlar i så fall om mycket stora volymer, med omfattande utmaningar beträffande slitage och köbildning. Hur ”grönt” det vore att köra järnmalm miltals på dieseldrivna lastbilar kan nog ifrågasättas.

Jan Blomgren
Jan Blomgren
Professor i tillämpad kärnfysik, författare
Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Opinion | Krönika

Iskallt för Stegra – bokstavligen

Jan Blomgren
Jan Blomgren
loadingAtt frakta miljoner ton järnmalm över istäckt hav är inte helt enkelt. Foto: Shutterstock
Att frakta miljoner ton järnmalm över istäckt hav är inte helt enkelt. Foto: Shutterstock
Detta är en opinionstext. Åsikterna är skribentens egna.

Stegras stålverk under byggnation i Boden avses få sin järnmalm från Brasilien. Den hamn som avses att användas, Luleå, är istäckt på vintern. Frågetecknen hopar sig kring om det alls är möjligt att använda hamnen vintertid. Stegra har tidigare haft planer på vindkraftverk i istäckta vatten. Detta motiverar frågor om företaget konsekvent underskattar den svenska vintern.

Att det blåst kalla vindar på senaste tiden kring Stegras etablering av ett stålverk i Boden är knappast en överraskning för den som följt med i debatten. Att det handlar om iskyla i rent bokstavlig mening, inte bara i bildlig, är kanske inte lika väl etablerat.

Problematiken är att Stegra avser att skeppa järnmalm från Brasilien. Närmaste hamn är Luleå, fem mil från Boden. Det råder tveksamheter huruvida hamnen är kapabel att ta emot så stora volymer som det handlar om. Det finns även en hel del frågetecken kring hur malmen ska fraktas från Luleå till Boden. Om inte järnvägen klarar dessa volymer krävs transporter på landsväg med lastbilar. Det handlar i så fall om mycket stora volymer, med omfattande utmaningar beträffande slitage och köbildning. Hur ”grönt” det vore att köra järnmalm miltals på dieseldrivna lastbilar kan nog ifrågasättas.

Jan Blomgren
Jan Blomgren
Professor i tillämpad kärnfysik, författare
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025