Stegras stålverk under byggnation i Boden avses få sin järnmalm från Brasilien. Den hamn som avses att användas, Luleå, är istäckt på vintern. Frågetecknen hopar sig kring om det alls är möjligt att använda hamnen vintertid. Stegra har tidigare haft planer på vindkraftverk i istäckta vatten. Detta motiverar frågor om företaget konsekvent underskattar den svenska vintern.
Att det blåst kalla vindar på senaste tiden kring Stegras etablering av ett stålverk i Boden är knappast en överraskning för den som följt med i debatten. Att det handlar om iskyla i rent bokstavlig mening, inte bara i bildlig, är kanske inte lika väl etablerat.
Problematiken är att Stegra avser att skeppa järnmalm från Brasilien. Närmaste hamn är Luleå, fem mil från Boden. Det råder tveksamheter huruvida hamnen är kapabel att ta emot så stora volymer som det handlar om. Det finns även en hel del frågetecken kring hur malmen ska fraktas från Luleå till Boden. Om inte järnvägen klarar dessa volymer krävs transporter på landsväg med lastbilar. Det handlar i så fall om mycket stora volymer, med omfattande utmaningar beträffande slitage och köbildning. Hur ”grönt” det vore att köra järnmalm miltals på dieseldrivna lastbilar kan nog ifrågasättas.













