Kåseri

Glasskampen påverkar politiken

Boris Benulic
Boris Benulic
loadingSkogsbärsglass skopas upp i Havanna på Kuba. Mirtillo – blåbär – ser ut att vara populärast. Foto: Yamil Lage/AFP via Getty Images
Skogsbärsglass skopas upp i Havanna på Kuba. Mirtillo – blåbär – ser ut att vara populärast. Foto: Yamil Lage/AFP via Getty Images
Detta är ett kåseri. Eventuella åsikter är skribentens egna.

Ledare världen över framhäver ibland sina egna länders fördelar med hjälp av BNP eller antalet bilar. Men ibland tar de till mer aptitretande exempel, som landets tillgång till ett stort antal olika sorters glass.

Pistage, mango, passionsfrukt, hasselnöt, vanilj, päron, jordgubb, choklad och … jag skulle kunna fortsätta och fylla hela denna text med exempel på olika smaker – och då förstår ni givetvis att det kommer att handla om glass.

Det svenska folkhemmets tre klassiker – vanilj, jordgubb och choklad – har sedan länge kompletterats med ett mycket stort och fortsatt växande antal smaker, och pinnglassarnas tillverkare tävlar varje säsong om att kunna presentera de mest oväntade överdragen och formerna.

Boris Benulic
Boris Benulic
Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Kåseri

Glasskampen påverkar politiken

Boris Benulic
Boris Benulic
loadingSkogsbärsglass skopas upp i Havanna på Kuba. Mirtillo – blåbär – ser ut att vara populärast. Foto: Yamil Lage/AFP via Getty Images
Skogsbärsglass skopas upp i Havanna på Kuba. Mirtillo – blåbär – ser ut att vara populärast. Foto: Yamil Lage/AFP via Getty Images
Detta är ett kåseri. Eventuella åsikter är skribentens egna.

Ledare världen över framhäver ibland sina egna länders fördelar med hjälp av BNP eller antalet bilar. Men ibland tar de till mer aptitretande exempel, som landets tillgång till ett stort antal olika sorters glass.

Pistage, mango, passionsfrukt, hasselnöt, vanilj, päron, jordgubb, choklad och … jag skulle kunna fortsätta och fylla hela denna text med exempel på olika smaker – och då förstår ni givetvis att det kommer att handla om glass.

Det svenska folkhemmets tre klassiker – vanilj, jordgubb och choklad – har sedan länge kompletterats med ett mycket stort och fortsatt växande antal smaker, och pinnglassarnas tillverkare tävlar varje säsong om att kunna presentera de mest oväntade överdragen och formerna.

Boris Benulic
Boris Benulic
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025