Ledare från såväl Italien, Österrike som EU var på plats när ett genombrott nåddes mer än en kilometer under Alpernas markyta. Nu har man sprängt sig fram 55 kilometer under Brennerpasset, i ett bygge som om några år ska bli världens längsta tågtunnel.
Det hål som togs upp mellan de italienska och österrikiska sidorna av tunnelbygget på torsdagen innebär en milstolpe i en EU-satsning på järnvägar som sträcker sig från Finland till Sicilien.
– Inget projekt är för stort för oss att satsa på, sade Italiens premiärminister Giorgia Meloni stolt, enligt medier på plats.
– Luftkvaliteten kommer att förbättras, bullret kommer att minska och koldioxidutsläppen falla, sade EU-kommissionären Apostolos Tzitzikostas.

Den nya järnvägen ska avlasta motorvägen. På bilden Gschnitztalbron nära Innsbruck. Foto: Matthias Schrader/AP/TT
Han syftar då bland annat på att järnvägen kommer att avlasta den motorväg som sedan 1960-talet finns ovanför, i det upp till 1 400 meter högt belägna Brennerpasset.
Halverad restid
Än dröjer det dock ett tag innan tågen kan börja rulla i Brennertunneln. Trafikstart är beräknad till 2032. Restiden mellan Tysklands sydliga metropol München och Verona i Italien kommer då att halveras, från drygt fem timmar till två och en halv mellan stadskärnorna. Och från Paris till Milano ska höghastighetstågen komma ner i en restid på fyra och en halv timme.
Nyhetsbyrån AP beskriver tunneln som den första stora järnvägsuppgraderingen i Italien sedan höghastighetslinjen Rom–Milano öppnade 2008, och då i princip slog ut den tidigare mycket populära och lukrativa flygrutten mellan de två storstäderna.
När man räknar in den redan existerande tunneldelen förbi Innsbruck i Österrike väntas den underjordiska Brennerförbindelsen bli världens längsta fjärrtågstunnel, 64 kilometer lång.
Bro till Sicilien
Men konkurrensen är hård under Alperna. Gotthardbastunneln mellan Italien och Schweiz som togs i bruk 2016 är 57 kilometer lång. Och parallellt med Brennerbygget har man nu längre västerut inlett konstruktionen av Mont-d'Ambin/Mont-Cenis-bastunneln, som ska förbinda Lyon i Frankrike med italienska Turin. Även den väntas bli uppemot sex mil lång.
Förutom de inblandade länderna är EU med och finansierar mångmiljardbyggena, med argumentet att de för medlemsländerna närmare varandra. Brennertunneln ingår i en EU-satsning för bättre och snabbare tågförbindelser i hela unionen, från Finland i norr till de italienska öarna i söder. Som ett led i detta ska det också byggas en bro mellan Italiens fastland och Sicilien.