loadingFörbindelsen mellan Österrike och Italien ska bli världens längsta tågtunnel. Foto: Anders Humlebo/TT
Förbindelsen mellan Österrike och Italien ska bli världens längsta tågtunnel. Foto: Anders Humlebo/TT
Utrikes

Genombrott för världens längsta tågtunnel

Henrik Samuelsson/TT

Ledare från såväl Italien, Österrike som EU var på plats när ett genombrott nåddes mer än en kilometer under Alpernas markyta. Nu har man sprängt sig fram 55 kilometer under Brennerpasset, i ett bygge som om några år ska bli världens längsta tågtunnel.

Det hål som togs upp mellan de italienska och österrikiska sidorna av tunnelbygget på torsdagen innebär en milstolpe i en EU-satsning på järnvägar som sträcker sig från Finland till Sicilien.

– Inget projekt är för stort för oss att satsa på, sade Italiens premiärminister Giorgia Meloni stolt, enligt medier på plats.

– Luftkvaliteten kommer att förbättras, bullret kommer att minska och koldioxidutsläppen falla, sade EU-kommissionären Apostolos Tzitzikostas.

Den nya järnvägen ska avlasta motorvägen. På bilden Gschnitztalbron nära Innsbruck. Foto: Matthias Schrader/AP/TT

Han syftar då bland annat på att järnvägen kommer att avlasta den motorväg som sedan 1960-talet finns ovanför, i det upp till 1 400 meter högt belägna Brennerpasset.

Halverad restid

Än dröjer det dock ett tag innan tågen kan börja rulla i Brennertunneln. Trafikstart är beräknad till 2032. Restiden mellan Tysklands sydliga metropol München och Verona i Italien kommer då att halveras, från drygt fem timmar till två och en halv mellan stadskärnorna. Och från Paris till Milano ska höghastighetstågen komma ner i en restid på fyra och en halv timme.

Nyhetsbyrån AP beskriver tunneln som den första stora järnvägsuppgraderingen i Italien sedan höghastighetslinjen Rom–Milano öppnade 2008, och då i princip slog ut den tidigare mycket populära och lukrativa flygrutten mellan de två storstäderna.

När man räknar in den redan existerande tunneldelen förbi Innsbruck i Österrike väntas den underjordiska Brennerförbindelsen bli världens längsta fjärrtågstunnel, 64 kilometer lång.

Bro till Sicilien

Men konkurrensen är hård under Alperna. Gotthardbastunneln mellan Italien och Schweiz som togs i bruk 2016 är 57 kilometer lång. Och parallellt med Brennerbygget har man nu längre västerut inlett konstruktionen av Mont-d'Ambin/Mont-Cenis-bastunneln, som ska förbinda Lyon i Frankrike med italienska Turin. Även den väntas bli uppemot sex mil lång.

Förutom de inblandade länderna är EU med och finansierar mångmiljardbyggena, med argumentet att de för medlemsländerna närmare varandra. Brennertunneln ingår i en EU-satsning för bättre och snabbare tågförbindelser i hela unionen, från Finland i norr till de italienska öarna i söder. Som ett led i detta ska det också byggas en bro mellan Italiens fastland och Sicilien.

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingFörbindelsen mellan Österrike och Italien ska bli världens längsta tågtunnel. Foto: Anders Humlebo/TT
Förbindelsen mellan Österrike och Italien ska bli världens längsta tågtunnel. Foto: Anders Humlebo/TT
Utrikes

Genombrott för världens längsta tågtunnel

Henrik Samuelsson/TT

Ledare från såväl Italien, Österrike som EU var på plats när ett genombrott nåddes mer än en kilometer under Alpernas markyta. Nu har man sprängt sig fram 55 kilometer under Brennerpasset, i ett bygge som om några år ska bli världens längsta tågtunnel.

Det hål som togs upp mellan de italienska och österrikiska sidorna av tunnelbygget på torsdagen innebär en milstolpe i en EU-satsning på järnvägar som sträcker sig från Finland till Sicilien.

– Inget projekt är för stort för oss att satsa på, sade Italiens premiärminister Giorgia Meloni stolt, enligt medier på plats.

– Luftkvaliteten kommer att förbättras, bullret kommer att minska och koldioxidutsläppen falla, sade EU-kommissionären Apostolos Tzitzikostas.

Den nya järnvägen ska avlasta motorvägen. På bilden Gschnitztalbron nära Innsbruck. Foto: Matthias Schrader/AP/TT

Han syftar då bland annat på att järnvägen kommer att avlasta den motorväg som sedan 1960-talet finns ovanför, i det upp till 1 400 meter högt belägna Brennerpasset.

Halverad restid

Än dröjer det dock ett tag innan tågen kan börja rulla i Brennertunneln. Trafikstart är beräknad till 2032. Restiden mellan Tysklands sydliga metropol München och Verona i Italien kommer då att halveras, från drygt fem timmar till två och en halv mellan stadskärnorna. Och från Paris till Milano ska höghastighetstågen komma ner i en restid på fyra och en halv timme.

Nyhetsbyrån AP beskriver tunneln som den första stora järnvägsuppgraderingen i Italien sedan höghastighetslinjen Rom–Milano öppnade 2008, och då i princip slog ut den tidigare mycket populära och lukrativa flygrutten mellan de två storstäderna.

När man räknar in den redan existerande tunneldelen förbi Innsbruck i Österrike väntas den underjordiska Brennerförbindelsen bli världens längsta fjärrtågstunnel, 64 kilometer lång.

Bro till Sicilien

Men konkurrensen är hård under Alperna. Gotthardbastunneln mellan Italien och Schweiz som togs i bruk 2016 är 57 kilometer lång. Och parallellt med Brennerbygget har man nu längre västerut inlett konstruktionen av Mont-d'Ambin/Mont-Cenis-bastunneln, som ska förbinda Lyon i Frankrike med italienska Turin. Även den väntas bli uppemot sex mil lång.

Förutom de inblandade länderna är EU med och finansierar mångmiljardbyggena, med argumentet att de för medlemsländerna närmare varandra. Brennertunneln ingår i en EU-satsning för bättre och snabbare tågförbindelser i hela unionen, från Finland i norr till de italienska öarna i söder. Som ett led i detta ska det också byggas en bro mellan Italiens fastland och Sicilien.

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025