loadingGobeläng med motiv från filmen ”Det levande slottet” av Hayao Miyazaki. Skapad i samarbete med Cité internationale de la tapisserie i Aubusson, Frankrike. Foto: Elsa Biyick/Hans Lucas via: AFP via Getty images
Gobeläng med motiv från filmen ”Det levande slottet” av Hayao Miyazaki. Skapad i samarbete med Cité internationale de la tapisserie i Aubusson, Frankrike. Foto: Elsa Biyick/Hans Lucas via: AFP via Getty images
Kultur | Film

Från subkultur till folkfenomen

Anton Anderberg

I år fyller världens mest kända anime-studio 40 år. Jag träffar Simon Hammar, en av pionjärerna i Sverige inom manga och anime, en konstart som gått från nischad subkultur till att vara en självklar del av populärkulturen.

Idag känner de flesta till den japanska seriekonsten manga och dess animerade syskon, anime. Men så har det inte alltid varit. Simon Hammar, grundare av Mangakai – Sveriges äldsta förening för manga- och animeentusiaster – berättar om en uppväxt då det krävdes både tålamod och uppfinningsrikedom för att få tag på serier ur den japanska populärkulturen.

– På den tiden var det mer ett livsstilsval än en hobby. Man fick ha både tålamod och kontakter för att få tag på japanska serier. Jag minns att jag såg Studio Ghiblis ”Laputa – slottet i himlen” för första gången på ett trippeldubbat VHS-band. USA och Sverige använde olika videosystem, så någon hade betalat för att konvertera bandet från amerikansk till svensk standard. Jag kan nog fortfarande varje replik i filmen, säger Simon Hammar.

Anton Anderberg
Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingGobeläng med motiv från filmen ”Det levande slottet” av Hayao Miyazaki. Skapad i samarbete med Cité internationale de la tapisserie i Aubusson, Frankrike. Foto: Elsa Biyick/Hans Lucas via: AFP via Getty images
Gobeläng med motiv från filmen ”Det levande slottet” av Hayao Miyazaki. Skapad i samarbete med Cité internationale de la tapisserie i Aubusson, Frankrike. Foto: Elsa Biyick/Hans Lucas via: AFP via Getty images
Kultur | Film

Från subkultur till folkfenomen

Anton Anderberg

I år fyller världens mest kända anime-studio 40 år. Jag träffar Simon Hammar, en av pionjärerna i Sverige inom manga och anime, en konstart som gått från nischad subkultur till att vara en självklar del av populärkulturen.

Idag känner de flesta till den japanska seriekonsten manga och dess animerade syskon, anime. Men så har det inte alltid varit. Simon Hammar, grundare av Mangakai – Sveriges äldsta förening för manga- och animeentusiaster – berättar om en uppväxt då det krävdes både tålamod och uppfinningsrikedom för att få tag på serier ur den japanska populärkulturen.

– På den tiden var det mer ett livsstilsval än en hobby. Man fick ha både tålamod och kontakter för att få tag på japanska serier. Jag minns att jag såg Studio Ghiblis ”Laputa – slottet i himlen” för första gången på ett trippeldubbat VHS-band. USA och Sverige använde olika videosystem, så någon hade betalat för att konvertera bandet från amerikansk till svensk standard. Jag kan nog fortfarande varje replik i filmen, säger Simon Hammar.

Anton Anderberg
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025