I år fyller världens mest kända anime-studio 40 år. Jag träffar Simon Hammar, en av pionjärerna i Sverige inom manga och anime, en konstart som gått från nischad subkultur till att vara en självklar del av populärkulturen.
Idag känner de flesta till den japanska seriekonsten manga och dess animerade syskon, anime. Men så har det inte alltid varit. Simon Hammar, grundare av Mangakai – Sveriges äldsta förening för manga- och animeentusiaster – berättar om en uppväxt då det krävdes både tålamod och uppfinningsrikedom för att få tag på serier ur den japanska populärkulturen.
– På den tiden var det mer ett livsstilsval än en hobby. Man fick ha både tålamod och kontakter för att få tag på japanska serier. Jag minns att jag såg Studio Ghiblis ”Laputa – slottet i himlen” för första gången på ett trippeldubbat VHS-band. USA och Sverige använde olika videosystem, så någon hade betalat för att konvertera bandet från amerikansk till svensk standard. Jag kan nog fortfarande varje replik i filmen, säger Simon Hammar.











