Inrikes

Nya järnvägssatsningar kan vara ”too big to fail”

Glenn Mattsing
Glenn Mattsing
loadingHela underhållsskulden på landets statliga vägar ska vara löst till år 2037, bedömer Trafikverket. Foto: Göran Fält
Hela underhållsskulden på landets statliga vägar ska vara löst till år 2037, bedömer Trafikverket. Foto: Göran Fält

Trafikverket bedömer att flera järnvägsprojekt blir olönsamma för samhället – trots det fortsätter satsningarna. I Östergötland kritiserar boende både kostnaden för Ostlänken och att de inte tillåts överklaga: ”allvarlig demokratisk fråga”.

Nästa år ska regeringen ta beslut om vilka infrastrukturprojekt som ska rymmas i de nästan 1 200 miljarder kronor som har öronmärkts för upprustning och nybyggen av järnvägar och vägar.

Jonas Eliasson, Trafikverkets måldirektör för tillgänglighet, är nöjd med budgeten och har lämnat en bedömningsplan till regeringen.

Ostlänken

Ostlänken mellan Järna och Linköping är Sveriges största pågående järnvägsprojekt. Målet är att bygga en ny dubbelspårig järnväg på 16 mil för att korta restider och avlasta hårt belastade stambanor. Järnvägen planeras för hastigheter upp till cirka 250 kilometer i timmen.

Byggstart: Planeringen har pågått i många år, men byggfasen inleddes hösten 2024 när Trafikverket tog de första spadtagen, bland annat kring Järna. Före byggstarten genomfördes förberedande arbeten som markundersökningar, saneringar och mindre förbyggnader.

Tidsplan: Ostlänken var tidigare tänkt att tas i drift runt 2035. Trafikverket har dock varnat för förseningar till följd av ökade kostnader, inflation och långsammare byggtempo, vilket gör slutdatumet osäkert.

Kostnad: Den totala kostnaden beräknas till omkring 100 miljarder kronor i dagens prisnivå och kan öka, vilket gör Ostlänken till ett av Sveriges största järnvägsprojekt genom tiderna.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Glenn Mattsing
Glenn Mattsing
Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Inrikes

Nya järnvägssatsningar kan vara ”too big to fail”

Glenn Mattsing
Glenn Mattsing
loadingHela underhållsskulden på landets statliga vägar ska vara löst till år 2037, bedömer Trafikverket. Foto: Göran Fält
Hela underhållsskulden på landets statliga vägar ska vara löst till år 2037, bedömer Trafikverket. Foto: Göran Fält

Trafikverket bedömer att flera järnvägsprojekt blir olönsamma för samhället – trots det fortsätter satsningarna. I Östergötland kritiserar boende både kostnaden för Ostlänken och att de inte tillåts överklaga: ”allvarlig demokratisk fråga”.

Nästa år ska regeringen ta beslut om vilka infrastrukturprojekt som ska rymmas i de nästan 1 200 miljarder kronor som har öronmärkts för upprustning och nybyggen av järnvägar och vägar.

Jonas Eliasson, Trafikverkets måldirektör för tillgänglighet, är nöjd med budgeten och har lämnat en bedömningsplan till regeringen.

Ostlänken

Ostlänken mellan Järna och Linköping är Sveriges största pågående järnvägsprojekt. Målet är att bygga en ny dubbelspårig järnväg på 16 mil för att korta restider och avlasta hårt belastade stambanor. Järnvägen planeras för hastigheter upp till cirka 250 kilometer i timmen.

Byggstart: Planeringen har pågått i många år, men byggfasen inleddes hösten 2024 när Trafikverket tog de första spadtagen, bland annat kring Järna. Före byggstarten genomfördes förberedande arbeten som markundersökningar, saneringar och mindre förbyggnader.

Tidsplan: Ostlänken var tidigare tänkt att tas i drift runt 2035. Trafikverket har dock varnat för förseningar till följd av ökade kostnader, inflation och långsammare byggtempo, vilket gör slutdatumet osäkert.

Kostnad: Den totala kostnaden beräknas till omkring 100 miljarder kronor i dagens prisnivå och kan öka, vilket gör Ostlänken till ett av Sveriges största järnvägsprojekt genom tiderna.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Glenn Mattsing
Glenn Mattsing
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher / VD / ansvarig utgivare
Vasilios Zoupounidis
Ställföreträdande ansvarig utgivare
Aron Lamm
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025