loadingSpotifys ljudbokssatsning konkurrerar med stora svenska aktörer som Storytel och Bookbeat. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Spotifys ljudbokssatsning konkurrerar med stora svenska aktörer som Storytel och Bookbeat. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

Författarförbundet oroas när Spotify satsar på ljudböcker

Mikael Forsell och Erika Josefsson/TT

Förlagen är positiva men Författarförbundet oroar sig för Spotifys ersättningsnivåer. –Vi har ju sett hur strömningsekonomin fungerat på andra områden. Det är techbolagen som har tjänat på det, inte innehållsskaparna, säger ordförande Anja Gatu.

Fler aktörer på ljudboksmarknaden är välkommet, enligt Anja Gatu som dock önskar att man konkurrerar med något annat än prispress.

– På Storytel får man tillgång till all litteratur för 229 kr i månaden och då förstår man att någon måste betala för att det ska kunna vara så billigt, och det är författarna.

Spotify har inte gått ut med information om sina ersättningsnivåer, konstaterar Anja Gatu som framhåller att "det inte är musikerna som tjänat på Spotifys expansion på musiksidan”.

Håkan Rudels, vd på Bonnier Books, är positiv till Spotifys intåg på ljudboksmarknaden. Foto: Fredrik Sandberg/TT

”Lite svettigt”

De stora förlagen är positiva till strömningsjätten Spotifys storsatsning på ljudböcker på den svenska marknaden.

– Det är två tankar på samma gång. Å ena sidan lite svettigt för vår streamingverksamhet. Men å andra sidan är det väldigt positivt för våra förlag och författare. Och historiskt har det alltid varit det vi prioriterar, säger Håkan Rudels, vd för Bonnier Books.

– Det är vårt jobb att varje dag på något vis, hur klyschigt det än låter, förtjäna författarnas förtroende.

Spännande fråga

Den negativa effekten är att Bonniers strömningstjänst Bookbeat får ytterligare en stark konkurrent. Finns det plats för så många strömningstjänster i Sverige, där förutom Bookbeat även Storytel och Nextory är stora aktörer?

– Det är ju både den spännande och stora frågan över tid. Vi får se. Det är för tidigt att säga. Men det är klart att som det ser ut i Sverige och Finland till exempel, så ser det inte ut i något annat land i Europa, säger Rudels.

Claus Wamsler-Nielsen, kommersiell chef på Storytel Group, hoppas att Spotify ska få ljudboksmarknaden att växa ännu mer. Så blev det i Nederländerna där Spotify lanserade ljudböcker för ett år sedan, berättar han.

– Vi har faktiskt haft ett av de bästa åren i Nederländerna på Storytel, säger han.

Tre månader

Inom tre månader kommer man att veta hur det går, tror han.

– Det finns alltid en risk men vi ser två olika typer av beteenden. På Storytel har vi fokuserat på bokälskarna, därför har vi prenumerationer utan begränsningar.

Även Helena Gustafsson, innehållschef på Storytel som äger bland annat förlagen Norstedts, Lind & Co och Bokfabriken, ser Spotifys intåg som ett bra sätt att nå ut ännu bredare.

– Det är viktigt för våra förlag att våra författare har möjlighet att finnas på alla tjänster som finns. Det är en viktig del av vår affär.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingSpotifys ljudbokssatsning konkurrerar med stora svenska aktörer som Storytel och Bookbeat. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Spotifys ljudbokssatsning konkurrerar med stora svenska aktörer som Storytel och Bookbeat. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

Författarförbundet oroas när Spotify satsar på ljudböcker

Mikael Forsell och Erika Josefsson/TT

Förlagen är positiva men Författarförbundet oroar sig för Spotifys ersättningsnivåer. –Vi har ju sett hur strömningsekonomin fungerat på andra områden. Det är techbolagen som har tjänat på det, inte innehållsskaparna, säger ordförande Anja Gatu.

Fler aktörer på ljudboksmarknaden är välkommet, enligt Anja Gatu som dock önskar att man konkurrerar med något annat än prispress.

– På Storytel får man tillgång till all litteratur för 229 kr i månaden och då förstår man att någon måste betala för att det ska kunna vara så billigt, och det är författarna.

Spotify har inte gått ut med information om sina ersättningsnivåer, konstaterar Anja Gatu som framhåller att "det inte är musikerna som tjänat på Spotifys expansion på musiksidan”.

Håkan Rudels, vd på Bonnier Books, är positiv till Spotifys intåg på ljudboksmarknaden. Foto: Fredrik Sandberg/TT

”Lite svettigt”

De stora förlagen är positiva till strömningsjätten Spotifys storsatsning på ljudböcker på den svenska marknaden.

– Det är två tankar på samma gång. Å ena sidan lite svettigt för vår streamingverksamhet. Men å andra sidan är det väldigt positivt för våra förlag och författare. Och historiskt har det alltid varit det vi prioriterar, säger Håkan Rudels, vd för Bonnier Books.

– Det är vårt jobb att varje dag på något vis, hur klyschigt det än låter, förtjäna författarnas förtroende.

Spännande fråga

Den negativa effekten är att Bonniers strömningstjänst Bookbeat får ytterligare en stark konkurrent. Finns det plats för så många strömningstjänster i Sverige, där förutom Bookbeat även Storytel och Nextory är stora aktörer?

– Det är ju både den spännande och stora frågan över tid. Vi får se. Det är för tidigt att säga. Men det är klart att som det ser ut i Sverige och Finland till exempel, så ser det inte ut i något annat land i Europa, säger Rudels.

Claus Wamsler-Nielsen, kommersiell chef på Storytel Group, hoppas att Spotify ska få ljudboksmarknaden att växa ännu mer. Så blev det i Nederländerna där Spotify lanserade ljudböcker för ett år sedan, berättar han.

– Vi har faktiskt haft ett av de bästa åren i Nederländerna på Storytel, säger han.

Tre månader

Inom tre månader kommer man att veta hur det går, tror han.

– Det finns alltid en risk men vi ser två olika typer av beteenden. På Storytel har vi fokuserat på bokälskarna, därför har vi prenumerationer utan begränsningar.

Även Helena Gustafsson, innehållschef på Storytel som äger bland annat förlagen Norstedts, Lind & Co och Bokfabriken, ser Spotifys intåg som ett bra sätt att nå ut ännu bredare.

– Det är viktigt för våra förlag att våra författare har möjlighet att finnas på alla tjänster som finns. Det är en viktig del av vår affär.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025