loadingRegeringens högt ställda förväntningar på effekten av en skrotbilspremie grusades. Den 31 oktober går satsningen i graven. Arkivbild. Foto: Marcus Ericsson/TT
Regeringens högt ställda förväntningar på effekten av en skrotbilspremie grusades. Den 31 oktober går satsningen i graven. Arkivbild. Foto: Marcus Ericsson/TT
Inrikes

Floppen avslutas – skrotbilspremien går i graven

TT

Regeringens klimatsatsning på en skrotbilspremie avslutas den sista oktober och allt tyder på att premien, trots en sockring i våras, blir en flopp. Fram till den första oktober har bara drygt 55 miljoner av de totalt anslagna 500 miljoner kronorna godkänts för utbetalning.

I augusti 2024 införde regeringen en skrotbilspremie på 10 000 kronor till den som skrotade sin minst 15 år gamla bil och i stället bytte till elbil.

Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) lyfte fram premien som en av regeringens klimatsatsningar som man räknade med skulle leda till 10 000 fler skrotade bilar.

Men när det våren 2025 stod klart att endast 412 personer fram till den 1 april beviljats premien beslutade regeringen att sockra erbjudandet för att få upp intresset.

Prickade fel

Premien höjdes den 27 maj till 25 000 kronor och utvidgades till att gälla skrotning av bilar med utsläppsklass Euro5. Det höjda stödet kunde också sökas retroaktivt av dem som redan kvitterat ut det ursprungliga stödet på 10 000 kronor.

– Vi hoppas ju att den här höjningen kan göra att fler använder sig av det här stödet helt enkelt, sade Romina Pourmokhtari då.

Regeringens beräkning att premien skulle leda till 10 000 fler skrotade bilar prickade rejält fel. Fram till den 1 oktober 2025, med bara en månad kvar av satsningen, har 2 244 premieansökningar godkänts och totalt 55 140 000 kronor har beviljats för utbetalning, enligt den senaste statistiken från Boverket som hanterat premien. Det innebär att lejonparten av de 500 miljoner kronor som anslogs till satsningen är outnyttjade.

Har kritiserats

Skrotbilspremien har kritiserats från flera håll. Bland andra har 2030-sekretariatet, en branschorganisation som arbetar för att klimatmålet om minskade utsläpp från transporter ska nås, fortlöpande uppmanat regeringen att förbättra och förlänga premien för att inte klimatnyttan ska utebli.

TT har utan framgång sökt ansvarig minister Romina Pourmokhtari för besked om vad som nu sker med de anslag som inte utnyttjats i skrotbilspremien.

Skrotningspremie status den 1 oktober 2025

Antal inkomna ansökningar: 2 908

Beviljade ansökningar: 2 244

Beviljat belopp: 55 140 000 kronor

Totalt anslag: 500 000 000

Utnyttjandegrad: 11 procent

Källa: Boverket

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingRegeringens högt ställda förväntningar på effekten av en skrotbilspremie grusades. Den 31 oktober går satsningen i graven. Arkivbild. Foto: Marcus Ericsson/TT
Regeringens högt ställda förväntningar på effekten av en skrotbilspremie grusades. Den 31 oktober går satsningen i graven. Arkivbild. Foto: Marcus Ericsson/TT
Inrikes

Floppen avslutas – skrotbilspremien går i graven

TT

Regeringens klimatsatsning på en skrotbilspremie avslutas den sista oktober och allt tyder på att premien, trots en sockring i våras, blir en flopp. Fram till den första oktober har bara drygt 55 miljoner av de totalt anslagna 500 miljoner kronorna godkänts för utbetalning.

I augusti 2024 införde regeringen en skrotbilspremie på 10 000 kronor till den som skrotade sin minst 15 år gamla bil och i stället bytte till elbil.

Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) lyfte fram premien som en av regeringens klimatsatsningar som man räknade med skulle leda till 10 000 fler skrotade bilar.

Men när det våren 2025 stod klart att endast 412 personer fram till den 1 april beviljats premien beslutade regeringen att sockra erbjudandet för att få upp intresset.

Prickade fel

Premien höjdes den 27 maj till 25 000 kronor och utvidgades till att gälla skrotning av bilar med utsläppsklass Euro5. Det höjda stödet kunde också sökas retroaktivt av dem som redan kvitterat ut det ursprungliga stödet på 10 000 kronor.

– Vi hoppas ju att den här höjningen kan göra att fler använder sig av det här stödet helt enkelt, sade Romina Pourmokhtari då.

Regeringens beräkning att premien skulle leda till 10 000 fler skrotade bilar prickade rejält fel. Fram till den 1 oktober 2025, med bara en månad kvar av satsningen, har 2 244 premieansökningar godkänts och totalt 55 140 000 kronor har beviljats för utbetalning, enligt den senaste statistiken från Boverket som hanterat premien. Det innebär att lejonparten av de 500 miljoner kronor som anslogs till satsningen är outnyttjade.

Har kritiserats

Skrotbilspremien har kritiserats från flera håll. Bland andra har 2030-sekretariatet, en branschorganisation som arbetar för att klimatmålet om minskade utsläpp från transporter ska nås, fortlöpande uppmanat regeringen att förbättra och förlänga premien för att inte klimatnyttan ska utebli.

TT har utan framgång sökt ansvarig minister Romina Pourmokhtari för besked om vad som nu sker med de anslag som inte utnyttjats i skrotbilspremien.

Skrotningspremie status den 1 oktober 2025

Antal inkomna ansökningar: 2 908

Beviljade ansökningar: 2 244

Beviljat belopp: 55 140 000 kronor

Totalt anslag: 500 000 000

Utnyttjandegrad: 11 procent

Källa: Boverket

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025