loadingFinland ska nu anpassa järnvägens spårvidd till den europeiska standarden. Foto: Heiko Junge/NTB-TT
Finland ska nu anpassa järnvägens spårvidd till den europeiska standarden. Foto: Heiko Junge/NTB-TT
Utrikes

Finlands järnväg får europeisk standardvidd

Ellinore Levinsson/TT

Finland ska stegvis anpassa järnvägens spårvidd till europeisk standard för att underlätta Natoförstärkningar i Norden. Men det kommer att ta långt tid och prislappen väntas landa på flera miljarder euro.

– Det är nu eller aldrig, säger Finlands kommunikationsminister Lulu Ranne till Hufvudstadsbladet.

Regeringen menar att spårbytet är avgörande för försvaret då den nuvarande spårbredden försvårar transporter av Natoförstärkningar i Norden.

– Vi har redan beslutat att vi ska starta detta. Nu handlar det bara om vilken tidtabell och vilken finansiering, säger Lulu Ranne.

Finland och de baltiska länderna har en bredare spårvidd än den europeiska, något som grundar sig i den historiska kopplingen till Ryssland/Sovjetunionen.

För Hufvudstadsbladet förklarar Lulu Ranne att både Moldavien och Ukraina redan inlett arbetet med att anpassa spårvidden och att frågan om en gemensam järnvägsstandard är högprioriterad på EU-nivå.

– Om vi gör det nu sker det kontrollerat och vi kan använda all möjlig EU-finansiering. Kommissionen väntar på att Finland ska gå framåt i det här, säger hon till tidningen.

Till en början kan gemensamma EU-pengar finansiera 50 procent kostnaderna och sedan 30 procent av kostnaderna när själva bygget har inletts. I en rapport ska kostnaderna, tekniken och tidplanen utredas, skriver tidningen.

Spårbytet ska ske stegvis och enligt Ranne är järnvägen norr om Uleåborg, 13 mil från svenska gränsen, prioriterad.

– Vi minimerar riskerna för hela projektet genom att ta ett steg i taget, säger hon till tidningen.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingFinland ska nu anpassa järnvägens spårvidd till den europeiska standarden. Foto: Heiko Junge/NTB-TT
Finland ska nu anpassa järnvägens spårvidd till den europeiska standarden. Foto: Heiko Junge/NTB-TT
Utrikes

Finlands järnväg får europeisk standardvidd

Ellinore Levinsson/TT

Finland ska stegvis anpassa järnvägens spårvidd till europeisk standard för att underlätta Natoförstärkningar i Norden. Men det kommer att ta långt tid och prislappen väntas landa på flera miljarder euro.

– Det är nu eller aldrig, säger Finlands kommunikationsminister Lulu Ranne till Hufvudstadsbladet.

Regeringen menar att spårbytet är avgörande för försvaret då den nuvarande spårbredden försvårar transporter av Natoförstärkningar i Norden.

– Vi har redan beslutat att vi ska starta detta. Nu handlar det bara om vilken tidtabell och vilken finansiering, säger Lulu Ranne.

Finland och de baltiska länderna har en bredare spårvidd än den europeiska, något som grundar sig i den historiska kopplingen till Ryssland/Sovjetunionen.

För Hufvudstadsbladet förklarar Lulu Ranne att både Moldavien och Ukraina redan inlett arbetet med att anpassa spårvidden och att frågan om en gemensam järnvägsstandard är högprioriterad på EU-nivå.

– Om vi gör det nu sker det kontrollerat och vi kan använda all möjlig EU-finansiering. Kommissionen väntar på att Finland ska gå framåt i det här, säger hon till tidningen.

Till en början kan gemensamma EU-pengar finansiera 50 procent kostnaderna och sedan 30 procent av kostnaderna när själva bygget har inletts. I en rapport ska kostnaderna, tekniken och tidplanen utredas, skriver tidningen.

Spårbytet ska ske stegvis och enligt Ranne är järnvägen norr om Uleåborg, 13 mil från svenska gränsen, prioriterad.

– Vi minimerar riskerna för hela projektet genom att ta ett steg i taget, säger hon till tidningen.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025