Finland ska stegvis anpassa järnvägens spårvidd till europeisk standard för att underlätta Natoförstärkningar i Norden. Men det kommer att ta långt tid och prislappen väntas landa på flera miljarder euro.
– Det är nu eller aldrig, säger Finlands kommunikationsminister Lulu Ranne till Hufvudstadsbladet.
Regeringen menar att spårbytet är avgörande för försvaret då den nuvarande spårbredden försvårar transporter av Natoförstärkningar i Norden.
– Vi har redan beslutat att vi ska starta detta. Nu handlar det bara om vilken tidtabell och vilken finansiering, säger Lulu Ranne.
Finland och de baltiska länderna har en bredare spårvidd än den europeiska, något som grundar sig i den historiska kopplingen till Ryssland/Sovjetunionen.
För Hufvudstadsbladet förklarar Lulu Ranne att både Moldavien och Ukraina redan inlett arbetet med att anpassa spårvidden och att frågan om en gemensam järnvägsstandard är högprioriterad på EU-nivå.
– Om vi gör det nu sker det kontrollerat och vi kan använda all möjlig EU-finansiering. Kommissionen väntar på att Finland ska gå framåt i det här, säger hon till tidningen.
Till en början kan gemensamma EU-pengar finansiera 50 procent kostnaderna och sedan 30 procent av kostnaderna när själva bygget har inletts. I en rapport ska kostnaderna, tekniken och tidplanen utredas, skriver tidningen.
Spårbytet ska ske stegvis och enligt Ranne är järnvägen norr om Uleåborg, 13 mil från svenska gränsen, prioriterad.
– Vi minimerar riskerna för hela projektet genom att ta ett steg i taget, säger hon till tidningen.