Fotboll

Damfotboll: Fansen välkomnar kommersialisering

Staffan Erfors
Staffan Erfors
loadingIFK Norrköping och FC Rosengård i damallsvenskan som blir alltmer kommersiell, något som välkomnas av supportrarna. Foto: Johan Nilsson/TT
IFK Norrköping och FC Rosengård i damallsvenskan som blir alltmer kommersiell, något som välkomnas av supportrarna. Foto: Johan Nilsson/TT

En ny studie visar att kommersialisering i damfotboll uppfattas som något positivt och nödvändigt för utvecklingen – till skillnad från i herrfotbollen, där sponsoravtal och -tvättigheter ofta kritiseras av fansen.

Medan herrfotbollens miljardindustri ofta kritiseras för att ha tappat kontakten med sina rötter, upplevs en växande kommersialisering inom damfotbollen snarare som något efterlängtat. Det framgår av forskning från Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

– Vi tittade på svenska damligans fans. Där tycker man inte att det har gått för långt. Där är det snarare så att det behövs kommersialisering för att spelarna ska kunna leva på sporten och för att skapa bra förutsättningar för att kunna konkurrera, säger Erik Lundberg, docent i företagsekonomi vid Handelshögskolan i Göteborg, till Epoch Times.

Herrfotbollen har under decennier dragits in i en spiral av ökade sponsoravtal, tv-rättigheter och miljardövergångar. Men utvecklingen har inte alltid välkomnats.

– Det var många som inte tyckte att det hade gått för långt. Men vissa delar av kommersialiseringen hade påverkat negativt, säger Erik Lundberg.

Han pekar på flera konkreta exempel.

– Det kan vara allt från att man behöver mycket pengar, till att man flyttar speltider för att passa tv-sändningar, eller att sponsorer får sitt namn på arenor.

Det behövs kommersialisering för att spelarna ska kunna leva på sporten.

Erik LundbergUniversitetslektor, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet

Sådana förändringar kan, enligt honom, få supportrar att uppleva att klubbens äkthet urholkas.

– Fans kan uppfatta det som negativt, eftersom det påverkar äktheten eller autenticiteten hos klubben eller ligan de sympatiserar med.

I damfotbollen är situationen en annan. Publiken ser i första hand den ekonomiska tillväxten som en möjlighet till professionalisering. Det visar sig också i internationella sammanhang.

– När det var EM i somras i Schweiz var det rekord i antal besökare, konstaterar Erik Lundberg och tillägger att även transfersummor har slagit rekord, även om nivåerna fortfarande är långt under herrarnas.

Samtidigt är han tydlig med att utvecklingen behöver följas noggrant.

– Jag tror att man kan lära sig mycket av herrfotbollens utveckling. Frågan är vilken väg man vill gå, i den svenska ligan eller internationellt.

Erik Lundberg vid Handelshögskolan i Göteborg forskar kring damfotbollens kommersialisering. Fansen välkomnar att affärerna inom sporten blir allt större. Foto: Pressbild/Isac Lundmark

Ett område som redan visar på förändring är klubbstrukturerna. Många av de stora herrlagen i Sverige driver nu även damlag, något som Erik Lundberg ser som en viktig lärdomsplattform.

– Det blir dubbelklubbar, som Häcken, Hammarby och Malmö. Då är man del av samma förening och kan lära sig av vad som är bra och vad som är mindre bra med kommersialiseringen.

Internationellt finns andra modeller, där damlagen ibland organiseras i egna bolag.

Frågan är nu hur svensk damfotboll kommer att hantera det ökade intresset.

För Erik Lundberg är slutsatsen tydlig: kommersialisering upplevs som nödvändig, men framtiden avgör var gränsen går.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Staffan Erfors
Staffan Erfors
Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Fotboll

Damfotboll: Fansen välkomnar kommersialisering

Staffan Erfors
Staffan Erfors
loadingIFK Norrköping och FC Rosengård i damallsvenskan som blir alltmer kommersiell, något som välkomnas av supportrarna. Foto: Johan Nilsson/TT
IFK Norrköping och FC Rosengård i damallsvenskan som blir alltmer kommersiell, något som välkomnas av supportrarna. Foto: Johan Nilsson/TT

En ny studie visar att kommersialisering i damfotboll uppfattas som något positivt och nödvändigt för utvecklingen – till skillnad från i herrfotbollen, där sponsoravtal och -tvättigheter ofta kritiseras av fansen.

Medan herrfotbollens miljardindustri ofta kritiseras för att ha tappat kontakten med sina rötter, upplevs en växande kommersialisering inom damfotbollen snarare som något efterlängtat. Det framgår av forskning från Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

– Vi tittade på svenska damligans fans. Där tycker man inte att det har gått för långt. Där är det snarare så att det behövs kommersialisering för att spelarna ska kunna leva på sporten och för att skapa bra förutsättningar för att kunna konkurrera, säger Erik Lundberg, docent i företagsekonomi vid Handelshögskolan i Göteborg, till Epoch Times.

Herrfotbollen har under decennier dragits in i en spiral av ökade sponsoravtal, tv-rättigheter och miljardövergångar. Men utvecklingen har inte alltid välkomnats.

– Det var många som inte tyckte att det hade gått för långt. Men vissa delar av kommersialiseringen hade påverkat negativt, säger Erik Lundberg.

Han pekar på flera konkreta exempel.

– Det kan vara allt från att man behöver mycket pengar, till att man flyttar speltider för att passa tv-sändningar, eller att sponsorer får sitt namn på arenor.

Det behövs kommersialisering för att spelarna ska kunna leva på sporten.

Erik LundbergUniversitetslektor, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet

Sådana förändringar kan, enligt honom, få supportrar att uppleva att klubbens äkthet urholkas.

– Fans kan uppfatta det som negativt, eftersom det påverkar äktheten eller autenticiteten hos klubben eller ligan de sympatiserar med.

I damfotbollen är situationen en annan. Publiken ser i första hand den ekonomiska tillväxten som en möjlighet till professionalisering. Det visar sig också i internationella sammanhang.

– När det var EM i somras i Schweiz var det rekord i antal besökare, konstaterar Erik Lundberg och tillägger att även transfersummor har slagit rekord, även om nivåerna fortfarande är långt under herrarnas.

Samtidigt är han tydlig med att utvecklingen behöver följas noggrant.

– Jag tror att man kan lära sig mycket av herrfotbollens utveckling. Frågan är vilken väg man vill gå, i den svenska ligan eller internationellt.

Erik Lundberg vid Handelshögskolan i Göteborg forskar kring damfotbollens kommersialisering. Fansen välkomnar att affärerna inom sporten blir allt större. Foto: Pressbild/Isac Lundmark

Ett område som redan visar på förändring är klubbstrukturerna. Många av de stora herrlagen i Sverige driver nu även damlag, något som Erik Lundberg ser som en viktig lärdomsplattform.

– Det blir dubbelklubbar, som Häcken, Hammarby och Malmö. Då är man del av samma förening och kan lära sig av vad som är bra och vad som är mindre bra med kommersialiseringen.

Internationellt finns andra modeller, där damlagen ibland organiseras i egna bolag.

Frågan är nu hur svensk damfotboll kommer att hantera det ökade intresset.

För Erik Lundberg är slutsatsen tydlig: kommersialisering upplevs som nödvändig, men framtiden avgör var gränsen går.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Staffan Erfors
Staffan Erfors
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025