loadingPaketen ska tåla tuffa tag. Ändå chansar vissa och skickar varor som bara är inslagna i en plastpåse, berättar Pierre Olsson på DB Schenker Sverige. (Foto: Pontus Lundahl /TT)
Paketen ska tåla tuffa tag. Ändå chansar vissa och skickar varor som bara är inslagna i en plastpåse, berättar Pierre Olsson på DB Schenker Sverige. (Foto: Pontus Lundahl /TT)
Inrikes

Få får ersättning för kraschade paket

Epoch Times

Kunderna får sällan rätt när de klagar på att paket har gått sönder i posten. Postnords förklaring: Mosade paket beror oftast på dålig inslagning.

– Ofta handlar det om att man inte fixerat innehållet, så det åker runt i emballaget, säger företagets kommunikationschef Per Ljungberg till TT.

Postnords statistik för inrikespaket 2015 visar att 3 978 personer klagade på att varor gått sönder under frakt. Bara sex procent av dem, 244 stycken, fick kompensation från företaget.

Den som reklamerar ska kunna visa upp originalemballaget och därmed visa att varan har varit rätt förpackad. På Postnords hemsida finns detaljerade instruktioner för vad det innebär. Det gäller också att vända sig till rätt företag när man reklamerar.

– Det vanligaste är att man har e-handlat en vara. Man ska alltid reklamera hos den man har avtalat med, säger Per Ljungberg.

Chansar på plast

Överlag är företag bättre på att packa rätt än privatpersoner. Det händer att folk chansar och slår in julklappar i lite plast, berättar Pierre Olsson, press- och informationschef vid DB Schenker Sverige.

– Det skulle ett företag aldrig göra. Företag är ju proffs.

Att skicka paket som innehåller vätskor är särskilt vanskligt. Blir det minsta lilla läckage går paketet sönder och då kan även omgivande paket ta skada. Det förekommer, men inte ofta, berättar Pierre Olsson.

TT: Kan kunder bli skadeståndsskyldiga då?
– Jag kan inte säga att det har hänt, men det skulle kunna hända.

Trots att mängden hanterade paket ökar, minskar skadorna i hanteringen, framhåller Postnord. (Foto: Pontur Lundahl /TT-arkivbild)

Trots att mängden hanterade paket ökar, minskar skadorna i hanteringen, framhåller Postnord. (Foto: Pontur Lundahl /TT-arkivbild)

I sorteringsmaskinerna

Paketskador uppstår oftast inne i sorteringsmaskinerna på terminalerna. Här skulle hanteringen kunna förbättras ytterligare, medger Stefan Helander, chef för reklamationsavdelningen på Postnord i en SVT-intervju.

– Där finns det saker hos oss som vi måste titta på naturligtvis, till exempel hur vi skiljer ut paket som måste sorteras för hand. Blandningen av olika paket gör att vi får lite mer skador än vi borde, säger han till SVT Nyheter Småland.

Både Postnord och DB Schenker understryker att det trots allt är en försvinnande liten andel av paketen som går sönder under frakt. Under 2015 hanterade Postnord 31,1 miljoner inrikespaket, varav knappt 4 000 gick sönder så mycket att kunder reklamerade. Året före hanterades fyra miljoner färre paket, men då reklamerades 4 680 skador.

– Vi skickar fler försändelser, men får färre antal reklamationer, säger Per Ljungberg.

(TT)

Bubbelplast kring nästan allt
Viktigast är att fylla ut i lådan med något mjukt som dämpar stötar och hindrar varan från att skramla runt.
Om lådan fylls med stötdämpande material undviks också att den kläms ihop om något tyngre hamnar ovanpå.
Flytande innehåll bör packas i ett absorberande skydd, därefter i en plastpåse. Runt detta läggs bubbelplast och sedan placeras allt i en kartong.
Små, hårda föremål som ska skickas i kuvert, till exempel nycklar eller usb-stickor, bör lindas in i bubbelplast först, annars är risken stor att kuvertet går sönder under frakt.
Vassa föremål som knivar kan fixeras vid en trälist, viras i bubbelplast och placeras i kartong.
Utgå aldrig från att en originalkartong kring en inköpt vara räcker. Den bör bäddas in i bubbelplast och läggas i en större låda.
Källa: postnord.se

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingPaketen ska tåla tuffa tag. Ändå chansar vissa och skickar varor som bara är inslagna i en plastpåse, berättar Pierre Olsson på DB Schenker Sverige. (Foto: Pontus Lundahl /TT)
Paketen ska tåla tuffa tag. Ändå chansar vissa och skickar varor som bara är inslagna i en plastpåse, berättar Pierre Olsson på DB Schenker Sverige. (Foto: Pontus Lundahl /TT)
Inrikes

Få får ersättning för kraschade paket

Epoch Times

Kunderna får sällan rätt när de klagar på att paket har gått sönder i posten. Postnords förklaring: Mosade paket beror oftast på dålig inslagning.

– Ofta handlar det om att man inte fixerat innehållet, så det åker runt i emballaget, säger företagets kommunikationschef Per Ljungberg till TT.

Postnords statistik för inrikespaket 2015 visar att 3 978 personer klagade på att varor gått sönder under frakt. Bara sex procent av dem, 244 stycken, fick kompensation från företaget.

Den som reklamerar ska kunna visa upp originalemballaget och därmed visa att varan har varit rätt förpackad. På Postnords hemsida finns detaljerade instruktioner för vad det innebär. Det gäller också att vända sig till rätt företag när man reklamerar.

– Det vanligaste är att man har e-handlat en vara. Man ska alltid reklamera hos den man har avtalat med, säger Per Ljungberg.

Chansar på plast

Överlag är företag bättre på att packa rätt än privatpersoner. Det händer att folk chansar och slår in julklappar i lite plast, berättar Pierre Olsson, press- och informationschef vid DB Schenker Sverige.

– Det skulle ett företag aldrig göra. Företag är ju proffs.

Att skicka paket som innehåller vätskor är särskilt vanskligt. Blir det minsta lilla läckage går paketet sönder och då kan även omgivande paket ta skada. Det förekommer, men inte ofta, berättar Pierre Olsson.

TT: Kan kunder bli skadeståndsskyldiga då?
– Jag kan inte säga att det har hänt, men det skulle kunna hända.

Trots att mängden hanterade paket ökar, minskar skadorna i hanteringen, framhåller Postnord. (Foto: Pontur Lundahl /TT-arkivbild)

Trots att mängden hanterade paket ökar, minskar skadorna i hanteringen, framhåller Postnord. (Foto: Pontur Lundahl /TT-arkivbild)

I sorteringsmaskinerna

Paketskador uppstår oftast inne i sorteringsmaskinerna på terminalerna. Här skulle hanteringen kunna förbättras ytterligare, medger Stefan Helander, chef för reklamationsavdelningen på Postnord i en SVT-intervju.

– Där finns det saker hos oss som vi måste titta på naturligtvis, till exempel hur vi skiljer ut paket som måste sorteras för hand. Blandningen av olika paket gör att vi får lite mer skador än vi borde, säger han till SVT Nyheter Småland.

Både Postnord och DB Schenker understryker att det trots allt är en försvinnande liten andel av paketen som går sönder under frakt. Under 2015 hanterade Postnord 31,1 miljoner inrikespaket, varav knappt 4 000 gick sönder så mycket att kunder reklamerade. Året före hanterades fyra miljoner färre paket, men då reklamerades 4 680 skador.

– Vi skickar fler försändelser, men får färre antal reklamationer, säger Per Ljungberg.

(TT)

Bubbelplast kring nästan allt
Viktigast är att fylla ut i lådan med något mjukt som dämpar stötar och hindrar varan från att skramla runt.
Om lådan fylls med stötdämpande material undviks också att den kläms ihop om något tyngre hamnar ovanpå.
Flytande innehåll bör packas i ett absorberande skydd, därefter i en plastpåse. Runt detta läggs bubbelplast och sedan placeras allt i en kartong.
Små, hårda föremål som ska skickas i kuvert, till exempel nycklar eller usb-stickor, bör lindas in i bubbelplast först, annars är risken stor att kuvertet går sönder under frakt.
Vassa föremål som knivar kan fixeras vid en trälist, viras i bubbelplast och placeras i kartong.
Utgå aldrig från att en originalkartong kring en inköpt vara räcker. Den bör bäddas in i bubbelplast och läggas i en större låda.
Källa: postnord.se

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025