loadingVid Stugusjön i Skorped, väster om Örnsköldsvik, ligger flera vagnar vid sidan av rälsen. Foto: Mats Andersson/TT
Vid Stugusjön i Skorped, väster om Örnsköldsvik, ligger flera vagnar vid sidan av rälsen. Foto: Mats Andersson/TT
Ekonomi & Näringsliv

Efter urspårningen: ”Hela basindustrin drabbas”

Anna Lena Wallström och Linn Lindblom Pääjärvi/TT

Urspårningarna och stoppen på olika järnvägssträckor i Västernorrland stryper godstransporterna till och från Norrland.

– Basindustrin påverkas och det påverkar ju Sveriges ekonomi i grunden, säger Stephan Ray vid Green Cargo.

Söndagens regnoväder i Västernorrland ledde till att ett av Green Cargos tåg, lastat med rundtimmer, spårade ur på Ådalsbanan.

Ytterligare ett godståg spårade ur på Norra stambanan norr om Långsele och trafiken på Botniabanan upp till Umeå är också drabbad av översvämningar.

– Vi kommer att behöva omleda så mycket trafik som möjligt via Botniabanan så fort den öppnar, säger Stephan Ray som är chef för kommunikation och samhällskontakter på Green Cargo.

”Olyckligt”

Men även om detta är görligt försvåras omläggningen av olika signalsystem och att Botniabanan endast har enkelspår.

Stephan Ray konstaterar att stora delar av basindustrin drabbas. Det handlar bland annat om stål, trävaror, fordonsdelar som ska transporteras söderut, och en del vidare utomlands.

– Detta sätter fingret på behovet av en fungerande transportinfrastruktur, en fungerande järnväg som är motståndskraftig vid olika naturhändelser.

Han säger att söndagens incidenter överraskade.

–Vi har haft ett antal bortspolade banvallar de senaste åren. Men att det sker så att ett tåg också behöver spåra ur är ju väldigt olyckligt. Man får säga att det är lite överraskande att det får ske.

För skogsbolaget SCA har översvämningarna medfört problem med virkesförsörjning. Eftersom vissa vägar var avstängda under söndagen har bolaget behövt hitta alternativ för transport av virke till vissa sågverk.

– Det rullar väl på, men inte fullt så bra som det brukar göra, säger presschefen Robert Östholm.

Väntar på information

Han säger att SCA, "som alla andra”, väntar på information från Trafikverket. Han påpekar att utmaningar kopplade till dåliga vägar i norra Sverige inte är något nytt.

– Ur något slags samhällsekonomiskt perspektiv är det säkert inte helt gratis att ha trasiga vägar, säger han.

Ståltillverkaren SSAB transporterar stålämnen från stålverket i Luleå till Borlänge via järnvägen. Tre tåg har stått stilla på måndagen, men produktionen i stort påverkas inte, eftersom det finns ett lager av stålämnen i Borlänge, enligt presskommunikatören Tobias Wagner.

Gruvbolaget Boliden använder järnvägen för att köra koppar mellan Skellefteå och Helsingborg. Om tågstoppet blir långvarigt är planen att frakta kopparn med båt i stället.

– Det är olyckligt att vi inte kan nyttja infrastrukturen, men vi kan hantera det på annat sätt under en kortare period, säger presschefen Klas Nilsson.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingVid Stugusjön i Skorped, väster om Örnsköldsvik, ligger flera vagnar vid sidan av rälsen. Foto: Mats Andersson/TT
Vid Stugusjön i Skorped, väster om Örnsköldsvik, ligger flera vagnar vid sidan av rälsen. Foto: Mats Andersson/TT
Ekonomi & Näringsliv

Efter urspårningen: ”Hela basindustrin drabbas”

Anna Lena Wallström och Linn Lindblom Pääjärvi/TT

Urspårningarna och stoppen på olika järnvägssträckor i Västernorrland stryper godstransporterna till och från Norrland.

– Basindustrin påverkas och det påverkar ju Sveriges ekonomi i grunden, säger Stephan Ray vid Green Cargo.

Söndagens regnoväder i Västernorrland ledde till att ett av Green Cargos tåg, lastat med rundtimmer, spårade ur på Ådalsbanan.

Ytterligare ett godståg spårade ur på Norra stambanan norr om Långsele och trafiken på Botniabanan upp till Umeå är också drabbad av översvämningar.

– Vi kommer att behöva omleda så mycket trafik som möjligt via Botniabanan så fort den öppnar, säger Stephan Ray som är chef för kommunikation och samhällskontakter på Green Cargo.

”Olyckligt”

Men även om detta är görligt försvåras omläggningen av olika signalsystem och att Botniabanan endast har enkelspår.

Stephan Ray konstaterar att stora delar av basindustrin drabbas. Det handlar bland annat om stål, trävaror, fordonsdelar som ska transporteras söderut, och en del vidare utomlands.

– Detta sätter fingret på behovet av en fungerande transportinfrastruktur, en fungerande järnväg som är motståndskraftig vid olika naturhändelser.

Han säger att söndagens incidenter överraskade.

–Vi har haft ett antal bortspolade banvallar de senaste åren. Men att det sker så att ett tåg också behöver spåra ur är ju väldigt olyckligt. Man får säga att det är lite överraskande att det får ske.

För skogsbolaget SCA har översvämningarna medfört problem med virkesförsörjning. Eftersom vissa vägar var avstängda under söndagen har bolaget behövt hitta alternativ för transport av virke till vissa sågverk.

– Det rullar väl på, men inte fullt så bra som det brukar göra, säger presschefen Robert Östholm.

Väntar på information

Han säger att SCA, "som alla andra”, väntar på information från Trafikverket. Han påpekar att utmaningar kopplade till dåliga vägar i norra Sverige inte är något nytt.

– Ur något slags samhällsekonomiskt perspektiv är det säkert inte helt gratis att ha trasiga vägar, säger han.

Ståltillverkaren SSAB transporterar stålämnen från stålverket i Luleå till Borlänge via järnvägen. Tre tåg har stått stilla på måndagen, men produktionen i stort påverkas inte, eftersom det finns ett lager av stålämnen i Borlänge, enligt presskommunikatören Tobias Wagner.

Gruvbolaget Boliden använder järnvägen för att köra koppar mellan Skellefteå och Helsingborg. Om tågstoppet blir långvarigt är planen att frakta kopparn med båt i stället.

– Det är olyckligt att vi inte kan nyttja infrastrukturen, men vi kan hantera det på annat sätt under en kortare period, säger presschefen Klas Nilsson.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025