Det var rätt av Energimyndigheten att avsluta en kvinnlig klimataktivists provanställning efter att hon underkänts i en förnyad säkerhetsprövning. Det konstaterar Stockholms tingsrätt i en dom på torsdagen.
I april 2024 avslöjade Fokus att kvinnan var engagerad i klimataktivistgrupperna Extinction Rebellion och Rebellmammorna samtidigt som hon hade blivit anställd på en säkerhetsklassad tjänst på Energimyndigheten. På grund av sitt engagemang i grupperna blev hon av med jobbet.
Med hjälp av fackförbundet ST valde hon att stämma staten. Kvinnan menar att beslutet om att avsluta hennes anställning har utgjort repressalier för att hon utnyttjade sina grundläggande fri- och rättigheter.










