Inom måleriet talar man om det nordiska ljuset som något alldeles speciellt. Vi känner genast igen det när vi ser en målning av Zorn eller någon av Skagenmålarna, men vad är då detta unika ljus egentligen? Ett naturfenomen? En kulturell idé?
På grund av jordens lutning står solen under långa perioder lägre över horisonten i Norden än i sydligare områden. Konsekvenserna av detta är flera. Skuggorna blir längre. Övergången mellan ljus och skugga blir mjukare och mindre markant än i exempelvis Medelhavsländerna. Norden får också mer utdragna soluppgångar och solnedgångar än länder belägna på sydligare breddgrader.
Under juni och juli är det nordiska ljuset särskilt speciellt eftersom solen då sjunker mycket långsamt, vilket får till följd att solnedgångarna drar ut på tiden och att det finns ett kvarvarande sken även en lång stund efter skymningen.













