Få är villiga att betala extra för produkter med lågt koldioxidavtryck. Politiker hoppas nu att de stora företagen hjälper dem att påverka marknaden med hjälp av stöd, utsläppsrätter och koldioxidinfångning. Det här är tredje delen i en artikelserie. Läs den föregående delen här.
Koldioxidnivåerna ska ner, det är ett av politikernas stora framtidsmål i västvärlden. Kunderna är däremot tveksamma till att betala för de högt satta målen, det visar åtskilliga studier. Genom att lägga kostnaden för klimatåtgärder tidigt i värdekedjan kan oönskade kostnader döljas, bland annat genom bidrag till företagen. De stora företagen har börjat se en affärsidé i att anpassa sig till nya politiska krav som koldioxidredovisning, trots att produkterna och tjänsterna inte går att sälja på en fri marknad.
”Vi ser miljarder dollar strömma till ren energi, resiliens och rättvisa omställningar runt om i världen. Klimatfinansiering är inte välgörenhet, det är smart ekonomi”, sade FN:s Simon Stiell under ett möte om klimatfinansiering under COP 30 i Belém, Brasilien, den 15 november.













