Motor | Test

Dacia slår på stort

Willy Priske och Jenny Nilsson/CNP
loadingFoto: CNP
Foto: CNP

Vi hör dagligen att den europeiska bilindustrin slåss för sin överlevnad, men det finns helljus i mörkret. Hos rumänska Dacia avlöser försäljningsframgångarna varandra och direktionen skrattar hela vägen till banken. Ändå är affärsidén lika enkel som genial – att tillverka praktiska familjebilar med beprövad teknik till oslagbart pris. Nu slår man på stort igen och lanserar en ”big brother” till Duster. Säg hej till nya Bigster. 

Vi går rakt på sak och berättar att dagens testbil kan bli din från 299 900 kronor. Men vi har valt att lyxa till vardagen och satsar på fullhybriden i sitt mest exklusiva utförande. Därmed får vi hosta upp 60 000 ytterligare, men det är ärligt talat småpotatis med tanke på vad man får för pengarna.    

Redan vid första ögonkastet ger nya Dacia Bigster ett betydligt stöddigare intryck än lillebror Duster – ändå baseras båda på samma plattform. Bigster är däremot hela 23 centimeter längre, och även om måttet gjort underverk med utrymmena så gör den kaxiga formgivningen att bilen upplevs större än den är. Längden från nos till akter är 457 centimeter, och det tackar alla barnfamiljer för även om det inte räcker till sju sittplatser.

Dacia Bigster Journey Hybrid 1,8

Motor:

4-cylindrig bensinmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder.

Max effekt 107 hk vid 5 300 varv/minut.

Max vridmoment 172 Nm vid 3 000 varv/minut.

Elmotor: 69 hk.

Systemeffekt 155 hk.

Sammanlagt vridmoment 230 Nm.

Kraftöverföring:

Motorer fram, framhjulsdrift.

Steglös automatlåda.

Fjädring:

Fram: fjäderben med undre triangellänk.

Bak: torsionsaxel.

Styrning:

Elservo.

Vändcirkel 11,0 meter.

Bromsar:

Skivor fram och bak.

ABS.

Antispinn/sladd.

Mått/vikt (cm/kg):      

Axelavstånd 270, längd 457, bredd 181, höjd 166.

Tjänstevikt 1 487.

Dragvikt 1000 kg.

Bränsletank 50 liter.

Prestanda:

Toppfart 180 km/h.

Acceleration 0–100 km/h 9,7 sek.

Förbrukning/miljö:

4,6 liter per 100 km vid blandad körning.

CO2: 105 g/km (WLTP).

Pris:

359 900 kronor.

+ Plus

Familjesuv med bra prislapp

Stort och flexibelt utrymme

Kvalitetskänslan överraskar

- Minus

Hybriden erbjuds inte med fyrhjulsdrift  

Saknar kurvhandtag ovanför dörrarna

Snål hybrid­motor

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Motor | Test

Dacia slår på stort

Willy Priske och Jenny Nilsson/CNP
loadingFoto: CNP
Foto: CNP

Vi hör dagligen att den europeiska bilindustrin slåss för sin överlevnad, men det finns helljus i mörkret. Hos rumänska Dacia avlöser försäljningsframgångarna varandra och direktionen skrattar hela vägen till banken. Ändå är affärsidén lika enkel som genial – att tillverka praktiska familjebilar med beprövad teknik till oslagbart pris. Nu slår man på stort igen och lanserar en ”big brother” till Duster. Säg hej till nya Bigster. 

Vi går rakt på sak och berättar att dagens testbil kan bli din från 299 900 kronor. Men vi har valt att lyxa till vardagen och satsar på fullhybriden i sitt mest exklusiva utförande. Därmed får vi hosta upp 60 000 ytterligare, men det är ärligt talat småpotatis med tanke på vad man får för pengarna.    

Redan vid första ögonkastet ger nya Dacia Bigster ett betydligt stöddigare intryck än lillebror Duster – ändå baseras båda på samma plattform. Bigster är däremot hela 23 centimeter längre, och även om måttet gjort underverk med utrymmena så gör den kaxiga formgivningen att bilen upplevs större än den är. Längden från nos till akter är 457 centimeter, och det tackar alla barnfamiljer för även om det inte räcker till sju sittplatser.

Dacia Bigster Journey Hybrid 1,8

Motor:

4-cylindrig bensinmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder.

Max effekt 107 hk vid 5 300 varv/minut.

Max vridmoment 172 Nm vid 3 000 varv/minut.

Elmotor: 69 hk.

Systemeffekt 155 hk.

Sammanlagt vridmoment 230 Nm.

Kraftöverföring:

Motorer fram, framhjulsdrift.

Steglös automatlåda.

Fjädring:

Fram: fjäderben med undre triangellänk.

Bak: torsionsaxel.

Styrning:

Elservo.

Vändcirkel 11,0 meter.

Bromsar:

Skivor fram och bak.

ABS.

Antispinn/sladd.

Mått/vikt (cm/kg):      

Axelavstånd 270, längd 457, bredd 181, höjd 166.

Tjänstevikt 1 487.

Dragvikt 1000 kg.

Bränsletank 50 liter.

Prestanda:

Toppfart 180 km/h.

Acceleration 0–100 km/h 9,7 sek.

Förbrukning/miljö:

4,6 liter per 100 km vid blandad körning.

CO2: 105 g/km (WLTP).

Pris:

359 900 kronor.

+ Plus

Familjesuv med bra prislapp

Stort och flexibelt utrymme

Kvalitetskänslan överraskar

- Minus

Hybriden erbjuds inte med fyrhjulsdrift  

Saknar kurvhandtag ovanför dörrarna

Snål hybrid­motor

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025