Vi hör dagligen att den europeiska bilindustrin slåss för sin överlevnad, men det finns helljus i mörkret. Hos rumänska Dacia avlöser försäljningsframgångarna varandra och direktionen skrattar hela vägen till banken. Ändå är affärsidén lika enkel som genial – att tillverka praktiska familjebilar med beprövad teknik till oslagbart pris. Nu slår man på stort igen och lanserar en ”big brother” till Duster. Säg hej till nya Bigster.
Vi går rakt på sak och berättar att dagens testbil kan bli din från 299 900 kronor. Men vi har valt att lyxa till vardagen och satsar på fullhybriden i sitt mest exklusiva utförande. Därmed får vi hosta upp 60 000 ytterligare, men det är ärligt talat småpotatis med tanke på vad man får för pengarna.
Redan vid första ögonkastet ger nya Dacia Bigster ett betydligt stöddigare intryck än lillebror Duster – ändå baseras båda på samma plattform. Bigster är däremot hela 23 centimeter längre, och även om måttet gjort underverk med utrymmena så gör den kaxiga formgivningen att bilen upplevs större än den är. Längden från nos till akter är 457 centimeter, och det tackar alla barnfamiljer för även om det inte räcker till sju sittplatser.