loadingAntalet fartyg inom den svenska handelsflottan växer – men rekryteringen av sjöbefäl har svårt att hänga med. På bilden råoljetankern Delta Atlantica. Foto: Johan Nilsson / TT
Antalet fartyg inom den svenska handelsflottan växer – men rekryteringen av sjöbefäl har svårt att hänga med. På bilden råoljetankern Delta Atlantica. Foto: Johan Nilsson / TT
Inrikes

Brist på personal hotar sjöfartens tillväxt

Ebba Blume/TT

Samtidigt som sjöfarten i Sverige expanderar skriker den efter personal. Hanna Andersson, 22, är en av mycket få unga som lockas till arbete inom sjöfarten.

– Sjöfartsutbildning öppnar många möjligheter, säger hon.

Antalet fartyg inom den svenska handelsflottan växer – men rekryteringen av sjöbefäl har svårt att hänga med. Bristen på sjöfartspersonal, som är mest blödande när det gäller maskinbefäl, har blivit ett hinder för nya investeringar inom svensk sjöfart.

Inom det närmaste decenniet behöver antalet nyutexaminerad sjöfartspersonal öka med 45–50 extra personer per år, säger Johan Hartler, sakkunnig inom kompetensförsörjning vid Sveriges redarförening Svensk Sjöfart.

Hanna Andersson är en av de få unga som satsar på en karriär till sjöss. Foto: Sweship

Följden av bristen blir att rederier måste fundera på om de kan placera de fartyg som beställts i dag under svensk flagg, eller om de måste gå under en annan nations flagga och regelverk.

– Än så länge kör de, men det är med nöd och näppe. Personalbrist kan få en del rederier att flagga ut i stället för att investera, säger Hartler.

Dyrt att förnya behörighet

Inom sjöfarten är det också svårt att återanställa eftersom personal förlorar sin behörighet efter fem år. För att återaktivera sin behörighet måste den som vill gå tillbaka till yrket själv bekosta en 6-8 veckor lång utbildning.

– Problemet är att priset som varje individ får betala för återaktiveringspaketet ligger på 250 000-300 000 kronor, berättar Johan Hartler, en kostnad som kan avskräcka många.

Ett annat problem sjöfarten brottas med är att locka unga som vill utbilda sig till och arbeta som sjöfartspersonal. Fram till i år har man haft svårt att fylla utbildningsplatserna.

Lockas av sjöliv

Hanna Andersson, 22 år, hör till undantaget. Hon läser till styrman sista året på sjökaptensprogrammet på Chalmers tekniska högskola i Göteborg och valde redan på gymnasiet att läsa till matros. Kombinationen av teori och praktik i arbetet inom sjöfarten lockar henne.

– Jag vill segla tankbåt efter examen, säger hon till TT, och tror att en ökad kännedom om sjöfarten skulle kunna locka fler unga till branschen.

Den sammanhållning som kan uppstå i en besättning är också något som lockat Hanna Andersson till yrket.

– Har man ett gott team fokuserar man inte på vem eller vilka som skapade ett problem utan på hur man löser det. Får man till den stämningen ombord är det riktigt kul.

Handelsflottan ökar

Sjötransporten transporterar över 80 procent av de varor som handlas världen över om man mäter i volym. Vanliga fraktvaror är exempelvis biodrivmedel och bensin.

Mer än 90 procent av Sveriges utrikeshandel går via sjöfarten och närmare 30 miljoner passagerare per år reser med färjor till och från Sverige.

Den svenska handelsflottan ökade förra året, från 310 till 313 fartyg. Ökningen beror helt på att flottan med lastfartyg ökade för första gången sedan 2018, från 113 till 117 fartyg.

Hela handelsflottan uppgick till 593 fartyg i december 2024.

Källor: Regeringen och UNCTAD Sjöfartsdata. 

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingAntalet fartyg inom den svenska handelsflottan växer – men rekryteringen av sjöbefäl har svårt att hänga med. På bilden råoljetankern Delta Atlantica. Foto: Johan Nilsson / TT
Antalet fartyg inom den svenska handelsflottan växer – men rekryteringen av sjöbefäl har svårt att hänga med. På bilden råoljetankern Delta Atlantica. Foto: Johan Nilsson / TT
Inrikes

Brist på personal hotar sjöfartens tillväxt

Ebba Blume/TT

Samtidigt som sjöfarten i Sverige expanderar skriker den efter personal. Hanna Andersson, 22, är en av mycket få unga som lockas till arbete inom sjöfarten.

– Sjöfartsutbildning öppnar många möjligheter, säger hon.

Antalet fartyg inom den svenska handelsflottan växer – men rekryteringen av sjöbefäl har svårt att hänga med. Bristen på sjöfartspersonal, som är mest blödande när det gäller maskinbefäl, har blivit ett hinder för nya investeringar inom svensk sjöfart.

Inom det närmaste decenniet behöver antalet nyutexaminerad sjöfartspersonal öka med 45–50 extra personer per år, säger Johan Hartler, sakkunnig inom kompetensförsörjning vid Sveriges redarförening Svensk Sjöfart.

Hanna Andersson är en av de få unga som satsar på en karriär till sjöss. Foto: Sweship

Följden av bristen blir att rederier måste fundera på om de kan placera de fartyg som beställts i dag under svensk flagg, eller om de måste gå under en annan nations flagga och regelverk.

– Än så länge kör de, men det är med nöd och näppe. Personalbrist kan få en del rederier att flagga ut i stället för att investera, säger Hartler.

Dyrt att förnya behörighet

Inom sjöfarten är det också svårt att återanställa eftersom personal förlorar sin behörighet efter fem år. För att återaktivera sin behörighet måste den som vill gå tillbaka till yrket själv bekosta en 6-8 veckor lång utbildning.

– Problemet är att priset som varje individ får betala för återaktiveringspaketet ligger på 250 000-300 000 kronor, berättar Johan Hartler, en kostnad som kan avskräcka många.

Ett annat problem sjöfarten brottas med är att locka unga som vill utbilda sig till och arbeta som sjöfartspersonal. Fram till i år har man haft svårt att fylla utbildningsplatserna.

Lockas av sjöliv

Hanna Andersson, 22 år, hör till undantaget. Hon läser till styrman sista året på sjökaptensprogrammet på Chalmers tekniska högskola i Göteborg och valde redan på gymnasiet att läsa till matros. Kombinationen av teori och praktik i arbetet inom sjöfarten lockar henne.

– Jag vill segla tankbåt efter examen, säger hon till TT, och tror att en ökad kännedom om sjöfarten skulle kunna locka fler unga till branschen.

Den sammanhållning som kan uppstå i en besättning är också något som lockat Hanna Andersson till yrket.

– Har man ett gott team fokuserar man inte på vem eller vilka som skapade ett problem utan på hur man löser det. Får man till den stämningen ombord är det riktigt kul.

Handelsflottan ökar

Sjötransporten transporterar över 80 procent av de varor som handlas världen över om man mäter i volym. Vanliga fraktvaror är exempelvis biodrivmedel och bensin.

Mer än 90 procent av Sveriges utrikeshandel går via sjöfarten och närmare 30 miljoner passagerare per år reser med färjor till och från Sverige.

Den svenska handelsflottan ökade förra året, från 310 till 313 fartyg. Ökningen beror helt på att flottan med lastfartyg ökade för första gången sedan 2018, från 113 till 117 fartyg.

Hela handelsflottan uppgick till 593 fartyg i december 2024.

Källor: Regeringen och UNCTAD Sjöfartsdata. 

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025