Boende i Avesta tätort och Skogsbo bör koka vatten som ska drickas eller användas i mat, uppmanar kommunen. Uppmaningen gäller åtminstone till måndag.
Rekommendationen utfärdades i torsdags som en försiktighetsåtgärd efter en misstanke om att markvatten kan ha läckt in vid ett omkopplingsarbete, rapporterar SVT Dalarna.
Det finns i nuläget inga uppgifter om att vattnet är farligt men kommunen uppmanar ändå invånarna att koka allt vatten som ska drickas eller användas i matlagning för säkerhets skull.
Man har tagit prover på vattnet, men analysen dröjer och rekommendationen gäller därför i första hand till och med måndag.
Tätorten Avesta har cirka 16 000 invånare.












