Köpguide

Att tänka på inför cykelköpet

Pär Edgren
Pär Edgren
loadingVid cykelköp är rätt storlek, samt hur du har tänkt använda den, det som främst bör beaktas. Foto: Janerik Henriksson/TT
Vid cykelköp är rätt storlek, samt hur du har tänkt använda den, det som främst bör beaktas. Foto: Janerik Henriksson/TT

En cykel är en cykel – kan man tro. Men som alltid är det detaljerna som gör skillnaden, även för en tvåhjuling. Här är några handfasta råd till dig som tänker köpa en ny eller begagnad cykel i vår.

Snart är vårvärmen här och då kanske du vill köpa en cykel, antingen för pendling till jobbet eller för att motionera med. Oavsett skälet till ditt cykelköp, och oavsett om du tänker köpa en ny eller begagnad, så finns det några fallgropar att undvika.

Rätt cykel för just dina behov ger dig många års glädje, och tänk på att en cykel gör dig smal och sparar pengar medan en bil gör det motsatta.

Cykelstölderna har minskat

Cykelstölder är ett utbrett problem i Sverige, men faktum är att de minskar. Dock finns det ett mörkertal.

Enligt Brottsförebyggande rådet (Brå) anmäldes 57 765 cykelstölder under 2023, varav 14 719 gällde elcyklar. Detta är en minskning med 8 procent jämfört med 2022.

Studier indikerar att det faktiska antalet kan överstiga 500 000 per år, då många stölder inte anmäls.

De senaste åren har antalet anmälda cykelstölder legat relativt konstant, med vissa variationer. 70 000 cykelstölder skedde tidigare per år.

Mellan 2020 och 2022 ökade elcykelstölderna med 55 procent, och de utgör nu nästan en fjärdedel av alla cykelstölder.

Storstadsområden och studentstäder är särskilt drabbade. Enligt statistik från 2022 hade Stockholm flest anmälda cykelstölder med 6 867 fall, följt av Malmö med 5 108 och Göteborg med 4 365.

Det är viktigt att notera att mörkertalet påverkar den verkliga omfattningen av problemet.

För att motverka cykelstölder rekommenderas att man använder godkända lås, parkerar i upplysta och bevakade områden samt registrerar sin cykel i nationella register.

Källa: Brottsförebyggande rådet

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Köpguide

Att tänka på inför cykelköpet

Pär Edgren
Pär Edgren
loadingVid cykelköp är rätt storlek, samt hur du har tänkt använda den, det som främst bör beaktas. Foto: Janerik Henriksson/TT
Vid cykelköp är rätt storlek, samt hur du har tänkt använda den, det som främst bör beaktas. Foto: Janerik Henriksson/TT

En cykel är en cykel – kan man tro. Men som alltid är det detaljerna som gör skillnaden, även för en tvåhjuling. Här är några handfasta råd till dig som tänker köpa en ny eller begagnad cykel i vår.

Snart är vårvärmen här och då kanske du vill köpa en cykel, antingen för pendling till jobbet eller för att motionera med. Oavsett skälet till ditt cykelköp, och oavsett om du tänker köpa en ny eller begagnad, så finns det några fallgropar att undvika.

Rätt cykel för just dina behov ger dig många års glädje, och tänk på att en cykel gör dig smal och sparar pengar medan en bil gör det motsatta.

Cykelstölderna har minskat

Cykelstölder är ett utbrett problem i Sverige, men faktum är att de minskar. Dock finns det ett mörkertal.

Enligt Brottsförebyggande rådet (Brå) anmäldes 57 765 cykelstölder under 2023, varav 14 719 gällde elcyklar. Detta är en minskning med 8 procent jämfört med 2022.

Studier indikerar att det faktiska antalet kan överstiga 500 000 per år, då många stölder inte anmäls.

De senaste åren har antalet anmälda cykelstölder legat relativt konstant, med vissa variationer. 70 000 cykelstölder skedde tidigare per år.

Mellan 2020 och 2022 ökade elcykelstölderna med 55 procent, och de utgör nu nästan en fjärdedel av alla cykelstölder.

Storstadsområden och studentstäder är särskilt drabbade. Enligt statistik från 2022 hade Stockholm flest anmälda cykelstölder med 6 867 fall, följt av Malmö med 5 108 och Göteborg med 4 365.

Det är viktigt att notera att mörkertalet påverkar den verkliga omfattningen av problemet.

För att motverka cykelstölder rekommenderas att man använder godkända lås, parkerar i upplysta och bevakade områden samt registrerar sin cykel i nationella register.

Källa: Brottsförebyggande rådet

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025