När fordonsjätten Ford nyligen vidtog åtgärder som signalerar att man tar avstånd från DEI (diversity, equity and inclusion), som blivit en allt större faktor inom den amerikanska företagsvärlden på senare år, var man bara den senaste i raden.
DEI, ett koncept som kan översättas ungefär med ”mångfald, jämlikhet och inkludering”, har mött allt mer kritik den senaste tiden. Det kan ses som en vidareutveckling eller ompaketering av tidigare koncept som i stora drag handlar om att företag ska ta mer hänsyn till olika sociala och ideologiska parametrar – tydligt rödgröna och progressiva sådana – i stället för bara aktieägarnas vinstintressen.
I praktiken har det bland annat kommit att handla om att ideologiskt drivna HR-avdelningar fått omfattande makt över anställningar, och att faktorer som ras, kön och sexuell läggning snarare än kompetens och lämplighet har kommit att styra. Även en del reklamkampanjer och företagskommunikation som har fått företag att tappa kunder, varumärken att skadas och rena produktbojkotter att organiseras, har väckt uppmärksamhet de senaste åren.