loadingSocialdemokraternas mediebolag Aip Media har kritiserats bland annat för otydlighet kring vem som står bakom konton i sociala medier. Arkivbild. Foto: Beate Oma Dahle/NTB/TT
Socialdemokraternas mediebolag Aip Media har kritiserats bland annat för otydlighet kring vem som står bakom konton i sociala medier. Arkivbild. Foto: Beate Oma Dahle/NTB/TT
Inrikes

S-tidningen AiP:s chefredaktör lämnar

Lars Larsson och Johanna Ekström/TT

Socialdemokraternas mediebolag Aip Media ska se över hur bolagets sajter samlar in data från besökare. Det efter avslöjanden om att data samlas in, även utan medgivande, för att sedan användas för riktade budskap med politiskt innehåll.

Det har stormat kring Socialdemokraternas mediebolag Aip Media de senaste veckorna.

Bolaget har bland annat kritiserats för otydlighet kring vem som står bakom de politiska budskap som sprids och för att information samlas in och används på ett tvivelaktigt sätt.

”Visste inte”

Aftonbladet Kultur har gått igenom hur olika Aip-sajter, däribland Schyst och Politikkollen, samlar in data även utan medgivande. Något som enligt tidningen bryter mot EU:s dataskyddsförordning.

– Vi visste inte om att data samlades in före medgivande, säger Daniel Färm, vd för Aip Media.

Färm lägger en del av ansvaret på en webbleverantör som anlitats. Men nu har två så kallade pixlar, ett slags spårningsverktyg som används på webbsajter, stängts av Aip Media, enligt Färm.

Pixlarna samlar in data och information om personer som besöker sajterna. Data som sedan kan användas för marknadsföring och riktade annonser. Enligt Aftonbladet har Aip använt sådan information för riktade budskap på plattformen Snapchat, vars AI-bot sedan anpassar sina svar utefter informationen.

Inte försökt styra

Enligt Daniel Färm har Aip inte försökt styra Snapchats AI-bot.

Bolaget har också efter en granskning från TV4 kritiserats för otydlighet kring inlägg i sociala medier och vem avsändaren är bakom olika konton och sajter.

Moderaterna har bland annat kallat Aip Media för en ”trollfabrik". S har försvarat sig med att det går att se vem som ligger bakom Aip:s konton, till skillnad från de konton som TV4:s Kalla fakta i våras avslöjade att SD ligger bakom.

– Ingen behöver gå in och jobba undercover i sex månader för att se vem som ligger bakom, har S-ledaren Magdalena Andersson tidigare sagt till TT.

Daniel Färm uppger att han inte ser något problem med hur Aip presenterar sina konton och sajter.

Under tisdagen stod det klart att chefredaktören för Aip Medias tidning Aktuellt i Politiken, Jenny Åkervall, får tjänstledigt från årsskiftet. Tjänstledigheten var begärd sedan tidigare, enligt Färm. Enligt honom har Åkervall heller inget ansvar för Aip Medias agerande på nätet.

Åkervall är aktiv kommunpolitiker för S i Danderyd, och enligt Färm är det viktigt att inte ha en aktiv politiker som chefredaktör då planen är att tidningen ska bli mer av en allmän nyhetstidning.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingSocialdemokraternas mediebolag Aip Media har kritiserats bland annat för otydlighet kring vem som står bakom konton i sociala medier. Arkivbild. Foto: Beate Oma Dahle/NTB/TT
Socialdemokraternas mediebolag Aip Media har kritiserats bland annat för otydlighet kring vem som står bakom konton i sociala medier. Arkivbild. Foto: Beate Oma Dahle/NTB/TT
Inrikes

S-tidningen AiP:s chefredaktör lämnar

Lars Larsson och Johanna Ekström/TT

Socialdemokraternas mediebolag Aip Media ska se över hur bolagets sajter samlar in data från besökare. Det efter avslöjanden om att data samlas in, även utan medgivande, för att sedan användas för riktade budskap med politiskt innehåll.

Det har stormat kring Socialdemokraternas mediebolag Aip Media de senaste veckorna.

Bolaget har bland annat kritiserats för otydlighet kring vem som står bakom de politiska budskap som sprids och för att information samlas in och används på ett tvivelaktigt sätt.

”Visste inte”

Aftonbladet Kultur har gått igenom hur olika Aip-sajter, däribland Schyst och Politikkollen, samlar in data även utan medgivande. Något som enligt tidningen bryter mot EU:s dataskyddsförordning.

– Vi visste inte om att data samlades in före medgivande, säger Daniel Färm, vd för Aip Media.

Färm lägger en del av ansvaret på en webbleverantör som anlitats. Men nu har två så kallade pixlar, ett slags spårningsverktyg som används på webbsajter, stängts av Aip Media, enligt Färm.

Pixlarna samlar in data och information om personer som besöker sajterna. Data som sedan kan användas för marknadsföring och riktade annonser. Enligt Aftonbladet har Aip använt sådan information för riktade budskap på plattformen Snapchat, vars AI-bot sedan anpassar sina svar utefter informationen.

Inte försökt styra

Enligt Daniel Färm har Aip inte försökt styra Snapchats AI-bot.

Bolaget har också efter en granskning från TV4 kritiserats för otydlighet kring inlägg i sociala medier och vem avsändaren är bakom olika konton och sajter.

Moderaterna har bland annat kallat Aip Media för en ”trollfabrik". S har försvarat sig med att det går att se vem som ligger bakom Aip:s konton, till skillnad från de konton som TV4:s Kalla fakta i våras avslöjade att SD ligger bakom.

– Ingen behöver gå in och jobba undercover i sex månader för att se vem som ligger bakom, har S-ledaren Magdalena Andersson tidigare sagt till TT.

Daniel Färm uppger att han inte ser något problem med hur Aip presenterar sina konton och sajter.

Under tisdagen stod det klart att chefredaktören för Aip Medias tidning Aktuellt i Politiken, Jenny Åkervall, får tjänstledigt från årsskiftet. Tjänstledigheten var begärd sedan tidigare, enligt Färm. Enligt honom har Åkervall heller inget ansvar för Aip Medias agerande på nätet.

Åkervall är aktiv kommunpolitiker för S i Danderyd, och enligt Färm är det viktigt att inte ha en aktiv politiker som chefredaktör då planen är att tidningen ska bli mer av en allmän nyhetstidning.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025