Vatikanen håller på att förnya sitt avtal, som undertecknades för två år sedan med det kinesiska kommunistpartiet (KKP). Avtalet erkänner biskopar utsedda av KKP som legitima. Dock har avtalet uppmuntrat regimen att förfölja katoliker mer än någonsin.
Avtalet mellan Vatikanstaten och Kina, som löper ut i oktober, gör det möjligt för den kinesiska regimen att utse Kinas biskopar och ger endast vetorätt till påven.
– Under de två åren sedan Vatikanavtalet ingicks med kommunistregimen i Kina har katoliker och kristna upplevt större förföljelse än någonsin, säger James Bascom, vice ordförande för Washingtonavdelningen i den katolska organisationen ”American Society for the Defense of Tradition, family and property”, i en intervju med Epoch Times.
"Större kontroll, större förföljelse"
Vatikanen hade förhoppningen att ett närmande till kommunistiska regimer som Sovjetunionen och Kuba som ägde rum i mitten av 1900-talet skulle ha lett till "större religionsfrihet för katoliker" i dessa länder, säger Bascom i Epoch Times program Crossroads.
Det kinesiska kommunistpartiet förstör inte bara katolska helgedomar, utan tvingar in "bilder och bildspråk av Mao Zedong i katolska kyrkor.
– James Bascom
En sådan uppvärmning av förbindelserna under de senaste 60 åren ledde dock till ”större kontroll, större förföljelse av katoliker och kristna i dessa länder”, förklarar Bascom.
– Det kinesiska kommunistpartiet förstör inte bara katolska helgedomar, utan tvingar in "bilder och bildspråk av Mao Zedong i katolska kyrkor, säger Bascom.
Den kinesiska regimen har installerat övervakningskameror i katolska kyrkor för att övervaka vilka som går i kyrkan, säger Bascom. Han tillägger att kineser under 18 år inte får gå i kyrkan, och de är förbjudna att döpa sig eller att ta emot sakramenten.
Kommunistiska regimers hantering av religioner
Grundaren av Bascoms organisation, professor Plinio Corrêa de Oliveira, skrev 1963 en bok med titeln: “The church and the communist state. The impossible coexistence.”
Oliveira skrev att "en kommunistisk regim bara ger en religiös grupp begränsad religionsfrihet" för att ge sken av frihet, vilket får antikommunister att tappa vaksamheten och låter regimen infiltrera, tränga in i och ta kontroll över religionen, för att slutligen förstöra den, säger Bascom.
Detta har setts i Kina. Under det kalla kriget hände det i Ungern och Kuba. Det gjordes försök i Polen och Vietnam, tillägger Bascom.
— Joseph Zen (@CardJosephZen) September 29, 2020
Kardinal Joseph Zen, biskop emeritus i Hongkong, har från början kritiserat avtalet med Kina och kallar det ett "svek".
I september reste 88-årige Zen till Vatikanen i hopp om att få träffa påven för att uppdatera honom om situationen i Hongkong och den katolska kyrkan i Kina, rapporterar Daily Compass.
– Tanken att träffa överenskommelser med Peking är helt galen. Det är som att försöka göra en pakt med djävulen, berättar Zen för Daily Compass, angående avtalet mellan Vatikanen och Kina.
Zen fick ingen audiens hos påve Franciskus och var tvungen att återvända efter fyra dagar, rapporterar Daily Compass.
Hur den katolska kyrkans inställning till kommunismen förändrades
Påven Franciskus politik är ”mycket lik den som de flesta av hans föregångare har drivit, tillbaka till påven Johannes XXIII”, som initierade Andra Vatikankonciliet 1962, säger Bascom.
Tidigare påvar, sedan 1800-talet fram till andra Vatikankonciliet, uppfattade kommunismen som ateistisk, materialistisk och darwinistisk och trodde att dess yttersta mål var att störta civilisationen och alla religioner, säger Bascom. Det ansågs vara "en totalitär, politisk religion".
Kommunismen strävade efter "den fullständiga kontrollen över samhället" och att "bryta ner och återuppbygga människan i en helt ny form, så som den sovjetiske mannen. Därför betraktades den av den katolska kyrkan som ett hot mot civilisationen och fördömdes starkt”, säger Bascom.
Enligt Karl Marx kommunistiska manifest ”kan kommunismen reduceras till en enda mening, avskaffande av privat ägande”, men de tio budorden försvarar privat ägande.
Under andra Vatikankonciliet blev detta ”en brännande fråga”, säger Bascom. Deltagarna ville att påve Paulus VI, som ledde rådet efter påve Johannes XXIII:s bortgång, skulle fördöma kommunismen eftersom den försöker förstöra den traditionella familjen, det traditionella äktenskapet, samhällets traditioner och vill avskaffa privat ägande.
Bascom förklarar att enligt Karl Marx kommunistiska manifest ”kan kommunismen reduceras till en enda mening, avskaffande av privat ägande”, men de tio budorden försvarar privat ägande.
– Katoliker har alltid varit i frontlinjen för motståndet mot kommunismen, oavsett var det sprids, oavsett om det är i Polen eller Ungern eller Kina, Vietnam eller Kuba, säger Bascom.
– Och det är därför kommunisterna själva alltid har försökt neutralisera detta hot genom att ingå avtal med katolska ledare, varav några tyvärr har varit mjukare och mer formbara än andra.
Andra Vatikankonciliet ämnade att ta itu med den moderna världen. Det avslutades 1965 och omformade den katolska kyrkan, men den fördömde inte kommunismen.
Joshua Philipp bidrog till rapporteringen.
Hjälp oss att driva tidningen vidare!
En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för vilseledande information. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi bevakar viktiga nyheter som annars kan ignoreras. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.