loading






Påven Franciskus (hö) anländer till sin veckoliga audiens för allmänheten i Paul Vis sal I Vatikanen den 14 oktober 2020. Foto: Alberto Pizzoli/AFP via Getty Images
Påven Franciskus (hö) anländer till sin veckoliga audiens för allmänheten i Paul Vis sal I Vatikanen den 14 oktober 2020. Foto: Alberto Pizzoli/AFP via Getty Images
Utrikes

Vatikanens avtal med Kina väcker oro om acceptans av kommunismen

Ella Kietlinska

Vatikanen håller på att förnya sitt avtal, som undertecknades för två år sedan med det kinesiska kommunistpartiet (KKP). Avtalet erkänner biskopar utsedda av KKP som legitima. Dock har avtalet uppmuntrat regimen att förfölja katoliker mer än någonsin.

Avtalet mellan Vatikanstaten och Kina, som löper ut i oktober, gör det möjligt för den kinesiska regimen att utse Kinas biskopar och ger endast vetorätt till påven.

– Under de två åren sedan Vatikanavtalet ingicks med kommunistregimen i Kina har katoliker och kristna upplevt större förföljelse än någonsin, säger James Bascom, vice ordförande för Washingtonavdelningen i den katolska organisationen ”American Society for the Defense of Tradition, family and property”, i en intervju med Epoch Times.

"Större kontroll, större förföljelse"

Vatikanen hade förhoppningen att ett närmande till kommunistiska regimer som Sovjetunionen och Kuba som ägde rum i mitten av 1900-talet skulle ha lett till "större religionsfrihet för katoliker" i dessa länder, säger Bascom i Epoch Times program Crossroads.

Det kinesiska kommunistpartiet förstör inte bara katolska helgedomar, utan tvingar in "bilder och bildspråk av Mao Zedong i katolska kyrkor. 

James Bascom

En sådan uppvärmning av förbindelserna under de senaste 60 åren ledde dock till ”större kontroll, större förföljelse av katoliker och kristna i dessa länder”, förklarar Bascom.

– Det kinesiska kommunistpartiet förstör inte bara katolska helgedomar, utan tvingar in "bilder och bildspråk av Mao Zedong i katolska kyrkor, säger Bascom.

Den kinesiska regimen har installerat övervakningskameror i katolska kyrkor för att övervaka vilka som går i kyrkan, säger Bascom. Han tillägger att kineser under 18 år inte får gå i kyrkan, och de är förbjudna att döpa sig eller att ta emot sakramenten.

Kommunistiska regimers hantering av religioner

Grundaren av Bascoms organisation, professor Plinio Corrêa de Oliveira, skrev 1963 en bok med titeln: “The church and the communist state. The impossible coexistence.”

Oliveira skrev att "en kommunistisk regim bara ger en religiös grupp begränsad religionsfrihet" för att ge sken av frihet, vilket får antikommunister att tappa vaksamheten och låter regimen infiltrera, tränga in i och ta kontroll över religionen, för att slutligen förstöra den, säger Bascom.

Detta har setts i Kina. Under det kalla kriget hände det i Ungern och Kuba. Det gjordes försök i Polen och Vietnam, tillägger Bascom.

Kardinal Joseph Zen, biskop emeritus i Hongkong, har från början kritiserat avtalet med Kina och kallar det ett "svek".

I september reste 88-årige Zen till Vatikanen i hopp om att få träffa påven för att uppdatera honom om situationen i Hongkong och den katolska kyrkan i Kina, rapporterar Daily Compass.

– Tanken att träffa överenskommelser med Peking är helt galen. Det är som att försöka göra en pakt med djävulen, berättar Zen för Daily Compass, angående avtalet mellan Vatikanen och Kina.

Zen fick ingen audiens hos påve Franciskus och var tvungen att återvända efter fyra dagar, rapporterar Daily Compass.

Hur den katolska kyrkans inställning till kommunismen förändrades

Påven Franciskus politik är ”mycket lik den som de flesta av hans föregångare har drivit, tillbaka till påven Johannes XXIII”, som initierade Andra Vatikankonciliet 1962, säger Bascom.

Tidigare påvar, sedan 1800-talet fram till andra Vatikankonciliet, uppfattade kommunismen som ateistisk, materialistisk och darwinistisk och trodde att dess yttersta mål var att störta civilisationen och alla religioner, säger Bascom. Det ansågs vara "en totalitär, politisk religion".

Kommunismen strävade efter "den fullständiga kontrollen över samhället" och att "bryta ner och återuppbygga människan i en helt ny form, så som den sovjetiske mannen. Därför betraktades den av den katolska kyrkan som ett hot mot civilisationen och fördömdes starkt”, säger Bascom.

Enligt Karl Marx kommunistiska manifest ”kan kommunismen reduceras till en enda mening, avskaffande av privat ägande”, men de tio budorden försvarar privat ägande.

Under andra Vatikankonciliet blev detta ”en brännande fråga”, säger Bascom. Deltagarna ville att påve Paulus VI, som ledde rådet efter påve Johannes XXIII:s bortgång, skulle fördöma kommunismen eftersom den försöker förstöra den traditionella familjen, det traditionella äktenskapet, samhällets traditioner och vill avskaffa privat ägande.

Bascom förklarar att enligt Karl Marx kommunistiska manifest ”kan kommunismen reduceras till en enda mening, avskaffande av privat ägande”, men de tio budorden försvarar privat ägande.

– Katoliker har alltid varit i frontlinjen för motståndet mot kommunismen, oavsett var det sprids, oavsett om det är i Polen eller Ungern eller Kina, Vietnam eller Kuba, säger Bascom.

– Och det är därför kommunisterna själva alltid har försökt neutralisera detta hot genom att ingå avtal med katolska ledare, varav några tyvärr har varit mjukare och mer formbara än andra.

Andra Vatikankonciliet ämnade att ta itu med den moderna världen. Det avslutades 1965 och omformade den katolska kyrkan, men den fördömde inte kommunismen.

Joshua Philipp bidrog till rapporteringen.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för vilseledande information. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi bevakar viktiga nyheter som annars kan ignoreras. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loading






Påven Franciskus (hö) anländer till sin veckoliga audiens för allmänheten i Paul Vis sal I Vatikanen den 14 oktober 2020. Foto: Alberto Pizzoli/AFP via Getty Images
Påven Franciskus (hö) anländer till sin veckoliga audiens för allmänheten i Paul Vis sal I Vatikanen den 14 oktober 2020. Foto: Alberto Pizzoli/AFP via Getty Images
Utrikes

Vatikanens avtal med Kina väcker oro om acceptans av kommunismen

Ella Kietlinska

Vatikanen håller på att förnya sitt avtal, som undertecknades för två år sedan med det kinesiska kommunistpartiet (KKP). Avtalet erkänner biskopar utsedda av KKP som legitima. Dock har avtalet uppmuntrat regimen att förfölja katoliker mer än någonsin.

Avtalet mellan Vatikanstaten och Kina, som löper ut i oktober, gör det möjligt för den kinesiska regimen att utse Kinas biskopar och ger endast vetorätt till påven.

– Under de två åren sedan Vatikanavtalet ingicks med kommunistregimen i Kina har katoliker och kristna upplevt större förföljelse än någonsin, säger James Bascom, vice ordförande för Washingtonavdelningen i den katolska organisationen ”American Society for the Defense of Tradition, family and property”, i en intervju med Epoch Times.

"Större kontroll, större förföljelse"

Vatikanen hade förhoppningen att ett närmande till kommunistiska regimer som Sovjetunionen och Kuba som ägde rum i mitten av 1900-talet skulle ha lett till "större religionsfrihet för katoliker" i dessa länder, säger Bascom i Epoch Times program Crossroads.

Det kinesiska kommunistpartiet förstör inte bara katolska helgedomar, utan tvingar in "bilder och bildspråk av Mao Zedong i katolska kyrkor. 

James Bascom

En sådan uppvärmning av förbindelserna under de senaste 60 åren ledde dock till ”större kontroll, större förföljelse av katoliker och kristna i dessa länder”, förklarar Bascom.

– Det kinesiska kommunistpartiet förstör inte bara katolska helgedomar, utan tvingar in "bilder och bildspråk av Mao Zedong i katolska kyrkor, säger Bascom.

Den kinesiska regimen har installerat övervakningskameror i katolska kyrkor för att övervaka vilka som går i kyrkan, säger Bascom. Han tillägger att kineser under 18 år inte får gå i kyrkan, och de är förbjudna att döpa sig eller att ta emot sakramenten.

Kommunistiska regimers hantering av religioner

Grundaren av Bascoms organisation, professor Plinio Corrêa de Oliveira, skrev 1963 en bok med titeln: “The church and the communist state. The impossible coexistence.”

Oliveira skrev att "en kommunistisk regim bara ger en religiös grupp begränsad religionsfrihet" för att ge sken av frihet, vilket får antikommunister att tappa vaksamheten och låter regimen infiltrera, tränga in i och ta kontroll över religionen, för att slutligen förstöra den, säger Bascom.

Detta har setts i Kina. Under det kalla kriget hände det i Ungern och Kuba. Det gjordes försök i Polen och Vietnam, tillägger Bascom.

Kardinal Joseph Zen, biskop emeritus i Hongkong, har från början kritiserat avtalet med Kina och kallar det ett "svek".

I september reste 88-årige Zen till Vatikanen i hopp om att få träffa påven för att uppdatera honom om situationen i Hongkong och den katolska kyrkan i Kina, rapporterar Daily Compass.

– Tanken att träffa överenskommelser med Peking är helt galen. Det är som att försöka göra en pakt med djävulen, berättar Zen för Daily Compass, angående avtalet mellan Vatikanen och Kina.

Zen fick ingen audiens hos påve Franciskus och var tvungen att återvända efter fyra dagar, rapporterar Daily Compass.

Hur den katolska kyrkans inställning till kommunismen förändrades

Påven Franciskus politik är ”mycket lik den som de flesta av hans föregångare har drivit, tillbaka till påven Johannes XXIII”, som initierade Andra Vatikankonciliet 1962, säger Bascom.

Tidigare påvar, sedan 1800-talet fram till andra Vatikankonciliet, uppfattade kommunismen som ateistisk, materialistisk och darwinistisk och trodde att dess yttersta mål var att störta civilisationen och alla religioner, säger Bascom. Det ansågs vara "en totalitär, politisk religion".

Kommunismen strävade efter "den fullständiga kontrollen över samhället" och att "bryta ner och återuppbygga människan i en helt ny form, så som den sovjetiske mannen. Därför betraktades den av den katolska kyrkan som ett hot mot civilisationen och fördömdes starkt”, säger Bascom.

Enligt Karl Marx kommunistiska manifest ”kan kommunismen reduceras till en enda mening, avskaffande av privat ägande”, men de tio budorden försvarar privat ägande.

Under andra Vatikankonciliet blev detta ”en brännande fråga”, säger Bascom. Deltagarna ville att påve Paulus VI, som ledde rådet efter påve Johannes XXIII:s bortgång, skulle fördöma kommunismen eftersom den försöker förstöra den traditionella familjen, det traditionella äktenskapet, samhällets traditioner och vill avskaffa privat ägande.

Bascom förklarar att enligt Karl Marx kommunistiska manifest ”kan kommunismen reduceras till en enda mening, avskaffande av privat ägande”, men de tio budorden försvarar privat ägande.

– Katoliker har alltid varit i frontlinjen för motståndet mot kommunismen, oavsett var det sprids, oavsett om det är i Polen eller Ungern eller Kina, Vietnam eller Kuba, säger Bascom.

– Och det är därför kommunisterna själva alltid har försökt neutralisera detta hot genom att ingå avtal med katolska ledare, varav några tyvärr har varit mjukare och mer formbara än andra.

Andra Vatikankonciliet ämnade att ta itu med den moderna världen. Det avslutades 1965 och omformade den katolska kyrkan, men den fördömde inte kommunismen.

Joshua Philipp bidrog till rapporteringen.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för vilseledande information. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi bevakar viktiga nyheter som annars kan ignoreras. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025