loading

Tullverket har sett en ökning av drogpåverkade lastbilschaufförer vid gränsen. Oftast rör det sig om utländska förare som arbetar under usla förhållanden. Foto: Tullverket
Tullverket har sett en ökning av drogpåverkade lastbilschaufförer vid gränsen. Oftast rör det sig om utländska förare som arbetar under usla förhållanden. Foto: Tullverket
Inrikes

Tullverket vill se hårdare straff mot drogpåverkade chaufförer

Tony Lingefors

Antalet drogpåverkade lastbilschaufförer som stoppas av Tullverket vid gränserna har ökat. På grund av att brottet inte betraktas som grovt blir förarna oftast släppta. Myndigheten vill nu att lagstiftningen ses över.

Förra året inledde Tullverket 86 förundersökningar om drograttfylla. Det ska jämföras med 2019 då siffran var 59. Men det är endast i några fall som brottet har lett till fängelsestraff. Enligt myndigheten slutar det oftast med strafföreläggande eller villkorlig dom.

– En 20 ton tung lastbil som körs av en drogpåverkad chaufför är en potentiell dödsfälla. I de fall olyckor inträffat är det ofta med mycket allvarlig utgång. Utgångsläget borde vara att det betraktas som ett grovt brott att köra ett tungt fordon drogpåverkad. Då kan chaufförerna frihetsberövas och hållas borta från vägarna, säger Martin Petersson, chef för Tullverkets kontrollavdelning, i ett uttalande.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading

Tullverket har sett en ökning av drogpåverkade lastbilschaufförer vid gränsen. Oftast rör det sig om utländska förare som arbetar under usla förhållanden. Foto: Tullverket
Tullverket har sett en ökning av drogpåverkade lastbilschaufförer vid gränsen. Oftast rör det sig om utländska förare som arbetar under usla förhållanden. Foto: Tullverket
Inrikes

Tullverket vill se hårdare straff mot drogpåverkade chaufförer

Tony Lingefors

Antalet drogpåverkade lastbilschaufförer som stoppas av Tullverket vid gränserna har ökat. På grund av att brottet inte betraktas som grovt blir förarna oftast släppta. Myndigheten vill nu att lagstiftningen ses över.

Förra året inledde Tullverket 86 förundersökningar om drograttfylla. Det ska jämföras med 2019 då siffran var 59. Men det är endast i några fall som brottet har lett till fängelsestraff. Enligt myndigheten slutar det oftast med strafföreläggande eller villkorlig dom.

– En 20 ton tung lastbil som körs av en drogpåverkad chaufför är en potentiell dödsfälla. I de fall olyckor inträffat är det ofta med mycket allvarlig utgång. Utgångsläget borde vara att det betraktas som ett grovt brott att köra ett tungt fordon drogpåverkad. Då kan chaufförerna frihetsberövas och hållas borta från vägarna, säger Martin Petersson, chef för Tullverkets kontrollavdelning, i ett uttalande.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024