loading









En tidningsbox för China Daily i New York City, den 6 december 2017. China Daily är en statligt ägd nyhetstidning som ges ut på engelska. Foto: Benjamin Chasteen/Epoch Times
En tidningsbox för China Daily i New York City, den 6 december 2017. China Daily är en statligt ägd nyhetstidning som ges ut på engelska. Foto: Benjamin Chasteen/Epoch Times
Utrikes

Tidningar i USA tjänar tiotals miljoner på att sprida kinesisk propaganda

Li Hai

China Daily, ett av den kinesiska regimens propagandaverktyg, har de senaste sex månaderna betalat miljontals dollar till amerikanska medieutgåvor. Detta enligt deras egna uppgifter (pdf) till justitiedepartementet.

Enligt tillkännagivandet omfattade China Dailys totala utgifter från 1 maj till 31 oktober i år 4,4 miljoner dollar (motsvarande ungefär 40,8 miljoner kronor). Av dessa bekostade omkring 3,1 miljoner dollar (28,75 miljoner kronor) tryckning, reklam och distribution. 1,3 miljoner dollar (12,05 miljoner kronor) gick till löner och andra driftskostnader.

Bland de mer kända mottagarna finns Wall Street Journal, Los Angeles Times, Foreign Policy och Seattle Times. Under de senaste sex månaderna tog Los Angeles Times emot 340 000 dollar (3,15 miljoner kronor) för reklam och 111 501 dollar (1,03 miljoner kronor) i tryckkostnader.

Enligt amerikanska justitiedepartementets uppgifter betalade China Daily flera miljoner dollar till amerikanska medieutgåvor de senaste sex månaderna. Foto: Skärmavbild/Epoch Times

China Daily har de senaste åren bekostat bilagor, kallade “China Watch”, för flera miljoner dollar. Dessa innehåller propaganda som förkläs till nyheter i stora amerikanska medieutgåvor. Bilagorna läggs in i tidningar som reklambilagor eller i betalda onlineprogram.

Forskare som har undersökt kinesiska påverkansaktiviteter i USA sade dock i en rapport från 2018 (pdf) att “det är svårt att säga att China Watchs material är reklam”.

China Dailys betalda reklambilaga i Wall Street Journal, den 17 januari 2017. Foto: Benjamin Chasteen/Epoch Times

Den 18 februari fastslog USA:s utrikesdepartement att China Daily och fyra andra medieutgåvor från Kina skulle klassas som utländsk verksamhet. Den 22 juni fick ytterligare fyra kinesiska nyhetsutgåvor samma klassificering.

I sitt uttalande i juni sade departementets talesperson Morgan Ortagus:

– [Generalsekreterare Xi Jinping] sade “Partiägd media måste ... förkroppsliga partiets vilja, skydda partiets auktoritet ... dess agerande måste vara i hög överensstämmelse med partiet”, kort sagt, medan västerländsk media lägger vikten vid sanningen, lägger kinesisk media vikten vid det kinesiska kommunistpartiet.

China Dailys ekonomiska uppgifter (pdf) hos justitiedepartementet visar att de betalade mer än 4,6 miljoner dollar (42,7 miljoner kronor) till The Washington Post och nästan 6 miljoner dollar (55,6 miljoner kronor) till Wall Street Journal sedan november 2016. Det visar även att utgåvan betalade The New York Times 50 000 dollar (464 000 kronor) under 2018.

The Washington Post och The NY Times upphörde med reklambilagorna i början av året. The Wall Street Journal, Foreign Policy och LA Times svarade inte genast på Epoch Times förfrågan om en kommentar.

Enligt China Dailys tidigare uppgifter för de senaste sex månaderna var den totala inkomsten för prenumerationer och reklam 123 700 dollar (1,15 miljoner kronor). Däremot fick man 4 416 133 dollar (40,9 miljoner kronor) genom “Finansiering från huvudkvarteret”, vilket utgör 97 procent av den totala inkomsten.

China Daily, med sitt huvudkvarter i Peking, ägs av publikationsdepartementet, en intern avdelning inom det kinesiska kommunistpartiet.

Zachary Stieber och Cathy He bidrog till rapporteringen.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för vilseledande information. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi bevakar viktiga nyheter som annars kan ignoreras. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading









En tidningsbox för China Daily i New York City, den 6 december 2017. China Daily är en statligt ägd nyhetstidning som ges ut på engelska. Foto: Benjamin Chasteen/Epoch Times
En tidningsbox för China Daily i New York City, den 6 december 2017. China Daily är en statligt ägd nyhetstidning som ges ut på engelska. Foto: Benjamin Chasteen/Epoch Times
Utrikes

Tidningar i USA tjänar tiotals miljoner på att sprida kinesisk propaganda

Li Hai

China Daily, ett av den kinesiska regimens propagandaverktyg, har de senaste sex månaderna betalat miljontals dollar till amerikanska medieutgåvor. Detta enligt deras egna uppgifter (pdf) till justitiedepartementet.

Enligt tillkännagivandet omfattade China Dailys totala utgifter från 1 maj till 31 oktober i år 4,4 miljoner dollar (motsvarande ungefär 40,8 miljoner kronor). Av dessa bekostade omkring 3,1 miljoner dollar (28,75 miljoner kronor) tryckning, reklam och distribution. 1,3 miljoner dollar (12,05 miljoner kronor) gick till löner och andra driftskostnader.

Bland de mer kända mottagarna finns Wall Street Journal, Los Angeles Times, Foreign Policy och Seattle Times. Under de senaste sex månaderna tog Los Angeles Times emot 340 000 dollar (3,15 miljoner kronor) för reklam och 111 501 dollar (1,03 miljoner kronor) i tryckkostnader.

Enligt amerikanska justitiedepartementets uppgifter betalade China Daily flera miljoner dollar till amerikanska medieutgåvor de senaste sex månaderna. Foto: Skärmavbild/Epoch Times

China Daily har de senaste åren bekostat bilagor, kallade “China Watch”, för flera miljoner dollar. Dessa innehåller propaganda som förkläs till nyheter i stora amerikanska medieutgåvor. Bilagorna läggs in i tidningar som reklambilagor eller i betalda onlineprogram.

Forskare som har undersökt kinesiska påverkansaktiviteter i USA sade dock i en rapport från 2018 (pdf) att “det är svårt att säga att China Watchs material är reklam”.

China Dailys betalda reklambilaga i Wall Street Journal, den 17 januari 2017. Foto: Benjamin Chasteen/Epoch Times

Den 18 februari fastslog USA:s utrikesdepartement att China Daily och fyra andra medieutgåvor från Kina skulle klassas som utländsk verksamhet. Den 22 juni fick ytterligare fyra kinesiska nyhetsutgåvor samma klassificering.

I sitt uttalande i juni sade departementets talesperson Morgan Ortagus:

– [Generalsekreterare Xi Jinping] sade “Partiägd media måste ... förkroppsliga partiets vilja, skydda partiets auktoritet ... dess agerande måste vara i hög överensstämmelse med partiet”, kort sagt, medan västerländsk media lägger vikten vid sanningen, lägger kinesisk media vikten vid det kinesiska kommunistpartiet.

China Dailys ekonomiska uppgifter (pdf) hos justitiedepartementet visar att de betalade mer än 4,6 miljoner dollar (42,7 miljoner kronor) till The Washington Post och nästan 6 miljoner dollar (55,6 miljoner kronor) till Wall Street Journal sedan november 2016. Det visar även att utgåvan betalade The New York Times 50 000 dollar (464 000 kronor) under 2018.

The Washington Post och The NY Times upphörde med reklambilagorna i början av året. The Wall Street Journal, Foreign Policy och LA Times svarade inte genast på Epoch Times förfrågan om en kommentar.

Enligt China Dailys tidigare uppgifter för de senaste sex månaderna var den totala inkomsten för prenumerationer och reklam 123 700 dollar (1,15 miljoner kronor). Däremot fick man 4 416 133 dollar (40,9 miljoner kronor) genom “Finansiering från huvudkvarteret”, vilket utgör 97 procent av den totala inkomsten.

China Daily, med sitt huvudkvarter i Peking, ägs av publikationsdepartementet, en intern avdelning inom det kinesiska kommunistpartiet.

Zachary Stieber och Cathy He bidrog till rapporteringen.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för vilseledande information. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi bevakar viktiga nyheter som annars kan ignoreras. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024