Tia Jumbe: 10 sätt att stoppa förkylningen
Författare, ayurvedisk hälsorådgivare, yogalärare och journalist


Det snörvlas och hostas på bussar och tåg. Förkylningssäsongen är här – så här klarar du dig från att bli sängliggande!

I morse när jag åkte till jobbet tänkte jag på det för första gången den här vintern. Det snörvlades och nystes, hostades och harklades här och där på bussen och tvärbanan. Själv har jag känt kylan sprida sig i kroppen och blivit alltmer frusen ju längre dagen lidit, halsen har blivit allt mer kliig och jag har även nyst ett par gånger. Det är svårt för kroppen att stå emot infektioner när vata-kylan kommer utifrån och sätter ner immunförsvaret, i alla fall om vi inte har lyckats möta kylan med balanserande åtgärder.

Innan förkylningen har brutit ut helt går det nämligen ofta att stärka immunförsvaret så att det får kraft att stå emot viruset.

För min egen del är det nog för mycket jobb och för lite återhämtning de senaste veckorna som ligger bakom det lite försvagade tillståndet i dag. Plus slarv med både yogan och oljemassagen. Men nu ska jag boosta mig så jag slipper bli sängliggande!

Innan förkylningen har brutit ut helt går det nämligen ofta att stärka immunförsvaret så att det får kraft att stå emot viruset. Som så ofta inom ayurvedan vänder vi oss till matsmältningen när vi har en obalans. Matsmältningen som har dämpats av vata-kylan ute behöver få en skjuts så att den kan komma igång och smälta mat och transportera bort slaggprodukter ordentligt. Och som vanligt är det balansera med motsatt kvalitet som gäller. Hetta, hetta, hetta, alltså.

10 sätt att slippa däcka i förkylning

1. Drick varmt, ät varmt, klä dig varmt.

2. Drick mycket, gärna ingefära-teer (skivor av färsk ingefära som fått koka en kvart i vatten), men framför allt vanligt vatten, även det så varmt det bara går.

3. Börja dagen med en dryck med ljummet (fingervarmt) vatten, 2 tsk citronsaft, 1 tsk honung, 1 tsk ingefärajuice (pressad färsk ingefära), 1 nypa salt och svartpeppar, 1/4 tsk gurkmeja. Drick på tom mage på morgonen. Vänta 10-20 minuter innan du äter eller dricker något annat.

4. Precis innan lunch och middag kan du tugga i dig en blandning av en bit färsk hackad ingefära, 1 tsk citron, 1 nypa salt och 1 nypa svartpeppar. Det stimulerar agni, matsmältningselden.

5. Laga mat med kryddor som spiskummin, koriander, gurkmeja, ingefära och svartpeppar, som alla stimulerar matsmältningen. Se till exempel receptet på mungbönsgryta (kitchari) här.

6. Ät färsk näringsrik mat (se detta inlägg), gärna grytor och soppor, som är rejält värmande, snällt mot matsmältningen och också innehåller vätska.

7. Unna dig abhyanga, oljemassage, gärna varje dag innan duschen. Här kan du läsa hur man gör.

8. Undvik hård träning.

9. Undvik stress.

10. Vila mycket och sov ordentligt.
 

Så, nu boostar vi förkylningen ur våra kroppar!

Lycka till!

Tia <3

Tia Jumbe vid Vinterviken i Stockholm, augusti 2017. Foto: Birgitta Orbring

Tia Jumbe är författare, ayurvedisk hälsorådgivare, yogalärare och journalist. Hon brinner för yoga och hälsa och har skrivit flera böcker i ämnet. De senaste två kom i våras: Boosta hud & hår med naturens näringsbomber, och Boosta din hälsa med naturens superfoods. Den här texten publicerades ursprungligen på hennes blogg.