loading

Ilias Kotsambouikidis och Niklas Nåbo i utställningslokalen i Linköping. Foto: Anton Nilsson
Ilias Kotsambouikidis och Niklas Nåbo i utställningslokalen i Linköping. Foto: Anton Nilsson
Konst

"The Art of Zhen Shan Ren" skrämde Kinas ambassad

Epoch Times

Utställningen ”The Art of Zhen Shan Ren” som visas på Galleri Melefors i Linköping, skildrar Kinas uråldriga tradition av personlig kultivering och meditation. Den skildrar också den kinesiska regimens brutala förföljelse av falungong, en kultiveringsmetod som växt ur den gamla traditionen. Konstutställningen ger röst åt en stor grupp människor som själva inte kan göra sin röst hörd.

Genom konst kan människan få en ökad förståelse av viktiga historiska skeenden. På ett direkt och kraftfullt sätt talar målningarna till betraktaren och berättar ibland sådant som inte kan sägas med ord. Kanske är det delvis därför som en konstutställning i ett litet galleri, i en liten stad, på andra sidan jordklotet, kan skrämma en supermakt.

Linköpings vice borgmästare Niklas Nåbo talade på invigningen, trots påtryckningar från den kinesiska ambassaden. Ambassadpersonal hade försökt att pressa kommunen till att inte delta i evenemanget.

- Vi resonerade med dem och förklarade att vi inte kan undgå att delta, utan tvärtom att vi är manade att stå upp för de grundläggande fri- och mänskliga rättigheter som vårt samhälle är uppbyggt på, säger Niklas Nåbo.

Mingel på konstutställningens vernissage. Foto: Anton Nilsson

Telefonsamtalen är ytterligare en manifestation av den förföljelse som konstutställningen berör. En liknande händelse inträffade när danskompaniet Shen Yun skulle uppträda i Linköping för några år sedan. Då sade representanter från Kinas ambassad att man ville att föreställningen skulle ställas in.

Genom utställningen tydliggörs kontrasten mellan den fridfulla kultiveringen och den brutala förföljelsen.

”Zhen Shan Ren” är kinesiska för ”Sanning Godhet Tålamod” – universella egenskaper som är falungongs ledord. Målningarna är ljusa och visar på något gudomligt, bortom det världsliga. Även de målningar som föreställer fängelsescener och tortyr har ljus i sig. I den mörkaste fängelsehåla avbildas falungongutövare som håller sitt samvete intakt.

En av konstnärerna, professor Zhang Kunlun, säger enligt utställningens hemsida att konsten i utställningen ”kommer från rena, uppriktiga hjärtan”:

”Det är våra egna erfarenheter som reflekteras i våra arbeten. Konst kan verkligen påverka mentaliteten hos människor, men hänger också direkt samman med den mänskliga moralen, de hör ihop,” säger Zhang Kunlun.

"Tragedi i Kina" av Yuan Li, 2004. Foto: Föreningen Konst & Kultur

Ilias Kotsambouikidis, en av utställningens lokala arrangörer, tycker att visningen inger hopp.

– Dessa dygder som konstnärerna talar om: sanning, godhet och tålamod, är något som varje människa bär med sig och har tillgång till. Vi behöver bara lära oss att nå tillbaka till dem, och jag tycker att falungong är ett fantastiskt verktyg för att kunna göra det.

– Jag är mycket rörd över vår kommunledning för deras ståndaktighet – men också för deras önskan om att vilja upprätthålla en god kontakt med Kina. Sanningen att säga så är inte falungong emot Kina, tvärtom, det är baserat på traditionell kinesisk kultur. Det är bara så att eftersom vi förföljs, så måste vi få berätta sanningen, det kommunistiska partiet har lurat det kinesiska folket, säger Ilias Kotsambouikidis.

Förföljelsen av falungong i Kina har pågått sedan 1999 och har kostat många oskyldiga människor livet. En rapport från i fjol visar att en och en halv miljon kineser kan ha dödats av staten för sina organs skull.

Utställningen, som har gratis inträde, kan ses till och med den 9 juni.

 

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading

Ilias Kotsambouikidis och Niklas Nåbo i utställningslokalen i Linköping. Foto: Anton Nilsson
Ilias Kotsambouikidis och Niklas Nåbo i utställningslokalen i Linköping. Foto: Anton Nilsson
Konst

"The Art of Zhen Shan Ren" skrämde Kinas ambassad

Epoch Times

Utställningen ”The Art of Zhen Shan Ren” som visas på Galleri Melefors i Linköping, skildrar Kinas uråldriga tradition av personlig kultivering och meditation. Den skildrar också den kinesiska regimens brutala förföljelse av falungong, en kultiveringsmetod som växt ur den gamla traditionen. Konstutställningen ger röst åt en stor grupp människor som själva inte kan göra sin röst hörd.

Genom konst kan människan få en ökad förståelse av viktiga historiska skeenden. På ett direkt och kraftfullt sätt talar målningarna till betraktaren och berättar ibland sådant som inte kan sägas med ord. Kanske är det delvis därför som en konstutställning i ett litet galleri, i en liten stad, på andra sidan jordklotet, kan skrämma en supermakt.

Linköpings vice borgmästare Niklas Nåbo talade på invigningen, trots påtryckningar från den kinesiska ambassaden. Ambassadpersonal hade försökt att pressa kommunen till att inte delta i evenemanget.

- Vi resonerade med dem och förklarade att vi inte kan undgå att delta, utan tvärtom att vi är manade att stå upp för de grundläggande fri- och mänskliga rättigheter som vårt samhälle är uppbyggt på, säger Niklas Nåbo.

Mingel på konstutställningens vernissage. Foto: Anton Nilsson

Telefonsamtalen är ytterligare en manifestation av den förföljelse som konstutställningen berör. En liknande händelse inträffade när danskompaniet Shen Yun skulle uppträda i Linköping för några år sedan. Då sade representanter från Kinas ambassad att man ville att föreställningen skulle ställas in.

Genom utställningen tydliggörs kontrasten mellan den fridfulla kultiveringen och den brutala förföljelsen.

”Zhen Shan Ren” är kinesiska för ”Sanning Godhet Tålamod” – universella egenskaper som är falungongs ledord. Målningarna är ljusa och visar på något gudomligt, bortom det världsliga. Även de målningar som föreställer fängelsescener och tortyr har ljus i sig. I den mörkaste fängelsehåla avbildas falungongutövare som håller sitt samvete intakt.

En av konstnärerna, professor Zhang Kunlun, säger enligt utställningens hemsida att konsten i utställningen ”kommer från rena, uppriktiga hjärtan”:

”Det är våra egna erfarenheter som reflekteras i våra arbeten. Konst kan verkligen påverka mentaliteten hos människor, men hänger också direkt samman med den mänskliga moralen, de hör ihop,” säger Zhang Kunlun.

"Tragedi i Kina" av Yuan Li, 2004. Foto: Föreningen Konst & Kultur

Ilias Kotsambouikidis, en av utställningens lokala arrangörer, tycker att visningen inger hopp.

– Dessa dygder som konstnärerna talar om: sanning, godhet och tålamod, är något som varje människa bär med sig och har tillgång till. Vi behöver bara lära oss att nå tillbaka till dem, och jag tycker att falungong är ett fantastiskt verktyg för att kunna göra det.

– Jag är mycket rörd över vår kommunledning för deras ståndaktighet – men också för deras önskan om att vilja upprätthålla en god kontakt med Kina. Sanningen att säga så är inte falungong emot Kina, tvärtom, det är baserat på traditionell kinesisk kultur. Det är bara så att eftersom vi förföljs, så måste vi få berätta sanningen, det kommunistiska partiet har lurat det kinesiska folket, säger Ilias Kotsambouikidis.

Förföljelsen av falungong i Kina har pågått sedan 1999 och har kostat många oskyldiga människor livet. En rapport från i fjol visar att en och en halv miljon kineser kan ha dödats av staten för sina organs skull.

Utställningen, som har gratis inträde, kan ses till och med den 9 juni.

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024