loadingFlera butiker har märkt av en ökad försäljning av torrvaror och konserver. Foto: Epoch Times-arkivbild
Flera butiker har märkt av en ökad försäljning av torrvaror och konserver. Foto: Epoch Times-arkivbild
Ekonomi & Näringsliv

Svenskar hamstrar torrvaror och konserver i butiker

Epoch Times

Tidigare har svenskar bunkrat upp varor som munskydd och handsprit i spåren av coronaviruset. Men nu har flera butiker också sett en ökad försäljning av torrvaror och konserver, rapporterar SVT.

Ralph Flander, butikschef på Stora Coop i Bromma i Stockholm, säger till tv-kanalen att det blev tydligt under lördagen.

– Försäljningen av torrvaror som pasta, ris och olika typer av konserverad mat ökade med 60 procent. Det är helt otroligt.

Markant ökning i helgen

I en stor ICA-butik i Stockholmsområdet har man sett samma fenomen. En anställd berättar för SVT att man har sålt så pass mycket pulvermjölk att det tog slut under helgen. Det har också gått åt mycket bönor, korv och grönsaker, men också torrvaror och konserver som pasta och ris.

Även på Willys Sisjön i Mölndal har man märkt att hyllorna har blivit något tommare. Teamchefen Niklas Witehall säger till tv-kanalen att det dock har gått lugnt till och understryker samtidigt att det är lönehelg som också kan ha spelat roll.

Göteborgs-Posten skriver att det på Willys på Mölndalsvägen i Göteborg också har blivit tommare i hyllorna på ris, pasta och konserver.

Färskvaruchefen Janne Staffas säger till tidningen att man i mitten av förra veckan började märka av en ökad försäljning av just dessa varor.

Elin Jarl, pressansvarig för Hemköp, meddelar tidningen i en skriftlig kommentar att man noterat att visar varor har ökat markant den sista veckan och framför allt i helgen.

Mest i Göteborg och Stockholm

Hon skriver att det som ökat mest är barnmat, välling, blöjor och andra varor till barn. Men även pasta, ris och mjöl har ökat såväl som varor som tvättmedel, papper och tandkräm.

GP har frågat ICA:s och Coops pressavdelningar om man har sett någon generell hamstring. Det har man dock inte gjort, men konstaterar dock att vissa butiker har fått en ökad försäljning och brist på vissa varor i hyllorna.

– Det kan vara skillnad på butik och butik ibland och vi har sett hur handspriten har sålts slut, säger Kim Rydeheim, pressinformatör på Coop till tidningen.

Willys säger till GP att den ökade försäljningen av torrvaror och konserver har mest märkts av i Göteborg och Stockholm. Men även i vissa andra delar i landet har man sett att försäljningen av dessa varor har gått upp.

Även på Citygross i Bromma står flera hyllar tomma. Butikschefen Mathias Holmgren säger till Aftonbladet att han aldrig har varit med om något liknande. 

– Jag har sett folk med fulla vagnar när man pratat med dem har de sagt att de förklarat att de vill bunkra.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingFlera butiker har märkt av en ökad försäljning av torrvaror och konserver. Foto: Epoch Times-arkivbild
Flera butiker har märkt av en ökad försäljning av torrvaror och konserver. Foto: Epoch Times-arkivbild
Ekonomi & Näringsliv

Svenskar hamstrar torrvaror och konserver i butiker

Epoch Times

Tidigare har svenskar bunkrat upp varor som munskydd och handsprit i spåren av coronaviruset. Men nu har flera butiker också sett en ökad försäljning av torrvaror och konserver, rapporterar SVT.

Ralph Flander, butikschef på Stora Coop i Bromma i Stockholm, säger till tv-kanalen att det blev tydligt under lördagen.

– Försäljningen av torrvaror som pasta, ris och olika typer av konserverad mat ökade med 60 procent. Det är helt otroligt.

Markant ökning i helgen

I en stor ICA-butik i Stockholmsområdet har man sett samma fenomen. En anställd berättar för SVT att man har sålt så pass mycket pulvermjölk att det tog slut under helgen. Det har också gått åt mycket bönor, korv och grönsaker, men också torrvaror och konserver som pasta och ris.

Även på Willys Sisjön i Mölndal har man märkt att hyllorna har blivit något tommare. Teamchefen Niklas Witehall säger till tv-kanalen att det dock har gått lugnt till och understryker samtidigt att det är lönehelg som också kan ha spelat roll.

Göteborgs-Posten skriver att det på Willys på Mölndalsvägen i Göteborg också har blivit tommare i hyllorna på ris, pasta och konserver.

Färskvaruchefen Janne Staffas säger till tidningen att man i mitten av förra veckan började märka av en ökad försäljning av just dessa varor.

Elin Jarl, pressansvarig för Hemköp, meddelar tidningen i en skriftlig kommentar att man noterat att visar varor har ökat markant den sista veckan och framför allt i helgen.

Mest i Göteborg och Stockholm

Hon skriver att det som ökat mest är barnmat, välling, blöjor och andra varor till barn. Men även pasta, ris och mjöl har ökat såväl som varor som tvättmedel, papper och tandkräm.

GP har frågat ICA:s och Coops pressavdelningar om man har sett någon generell hamstring. Det har man dock inte gjort, men konstaterar dock att vissa butiker har fått en ökad försäljning och brist på vissa varor i hyllorna.

– Det kan vara skillnad på butik och butik ibland och vi har sett hur handspriten har sålts slut, säger Kim Rydeheim, pressinformatör på Coop till tidningen.

Willys säger till GP att den ökade försäljningen av torrvaror och konserver har mest märkts av i Göteborg och Stockholm. Men även i vissa andra delar i landet har man sett att försäljningen av dessa varor har gått upp.

Även på Citygross i Bromma står flera hyllar tomma. Butikschefen Mathias Holmgren säger till Aftonbladet att han aldrig har varit med om något liknande. 

– Jag har sett folk med fulla vagnar när man pratat med dem har de sagt att de förklarat att de vill bunkra.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024