loading
De nya reglerna som gör det förbjudet att parkera elsparkcyklar på gång- och cykelbanor samt trottoarer trädde i kraft den 1 september. Kommuner och polisen ska samarbeta för att frakta bort dem men tycks inte hinna med. Foto: Sofia Drevemo
De nya reglerna som gör det förbjudet att parkera elsparkcyklar på gång- och cykelbanor samt trottoarer trädde i kraft den 1 september. Kommuner och polisen ska samarbeta för att frakta bort dem men tycks inte hinna med. Foto: Sofia Drevemo
Inrikes

Svårt för kommuner flytta felparkerade elsparkcyklar

Göran Jacobson

De nya reglerna som gör det förbjudet att parkera elsparkcyklar på gång- och cykelbanor samt trottoarer, eller att köra på gångbanor och trottoarer, trädde i kraft den 1 september. Men tre månader senare har inte mycket skett.

Drygt tre månader har gått sedan de nya reglerna trädde i kraft som gör det förbjudet att framföra elsparkcyklar på gångbanor och trottoarer samt att parkera elsparkcyklar på gång- och cykelbanor samt trottoarer. Personer som kör elsparkcyklar ska följa samma regler som gäller för vanliga cyklar.

Bakgrunden till de nya reglerna är att antalet elsparkcyklar har ökat kraftigt i svenska städer de senaste åren och att antalet olyckor där elsparkcyklar varit inblandade ökat. I flera fall har dessa trafikolyckor haft dödlig utgång. 

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading
De nya reglerna som gör det förbjudet att parkera elsparkcyklar på gång- och cykelbanor samt trottoarer trädde i kraft den 1 september. Kommuner och polisen ska samarbeta för att frakta bort dem men tycks inte hinna med. Foto: Sofia Drevemo
De nya reglerna som gör det förbjudet att parkera elsparkcyklar på gång- och cykelbanor samt trottoarer trädde i kraft den 1 september. Kommuner och polisen ska samarbeta för att frakta bort dem men tycks inte hinna med. Foto: Sofia Drevemo
Inrikes

Svårt för kommuner flytta felparkerade elsparkcyklar

Göran Jacobson

De nya reglerna som gör det förbjudet att parkera elsparkcyklar på gång- och cykelbanor samt trottoarer, eller att köra på gångbanor och trottoarer, trädde i kraft den 1 september. Men tre månader senare har inte mycket skett.

Drygt tre månader har gått sedan de nya reglerna trädde i kraft som gör det förbjudet att framföra elsparkcyklar på gångbanor och trottoarer samt att parkera elsparkcyklar på gång- och cykelbanor samt trottoarer. Personer som kör elsparkcyklar ska följa samma regler som gäller för vanliga cyklar.

Bakgrunden till de nya reglerna är att antalet elsparkcyklar har ökat kraftigt i svenska städer de senaste åren och att antalet olyckor där elsparkcyklar varit inblandade ökat. I flera fall har dessa trafikolyckor haft dödlig utgång. 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024