loading
Elsparkcyklar parkerade i elsparkcykelställ på Södermalm i Stockholm. Antalet eldrivna fordon fortsätter att öka i antal. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT
Elsparkcyklar parkerade i elsparkcykelställ på Södermalm i Stockholm. Antalet eldrivna fordon fortsätter att öka i antal. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT
Inrikes

Eldrivna fordon blir allt vanligare i trafiken

Göran Jacobson

Antalet eldrivna fordon ökar kraftigt på alla fronter. På bara ett år har tillgången till elbil och egen elsparkcykel nästan fördubblats. Och ökningen fortsätter i snabb takt. Elfordon är det nya normala.

Hittills har elbilen varit ett alternativ enbart för hushåll med en hög inkomst. Men i och med att det numera finns andra alternativ i form av exempelvis elsparkcyklar, elmopeder och eldrivna cyklar har möjligheten för allt fler att färdas med hjälp av el ökat. I en enkät som konsultföretaget WSP har gjort visar det sig att var femte av de som svarat har tillgång till en egen elcykel. I våra tre storstadsregioner är elcykeln numera det vanligaste elfordonet.

Antalet elbilsägare har på ett år ökat till 21 procent. Ett annat eldrivet fordon som har ökat starkt är elsparkcykeln. 17 procent av de svarande uppger att de har tillgång till en egen elsparkcykel. Debatten som har rasat om elsparkcyklar i trafiken verka inte ha påverkat utvecklingen negativt. Det verkar som om eldrivna fordon är på god väg att bli det nya normala.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Elsparkcyklar parkerade i elsparkcykelställ på Södermalm i Stockholm. Antalet eldrivna fordon fortsätter att öka i antal. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT
Elsparkcyklar parkerade i elsparkcykelställ på Södermalm i Stockholm. Antalet eldrivna fordon fortsätter att öka i antal. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT
Inrikes

Eldrivna fordon blir allt vanligare i trafiken

Göran Jacobson

Antalet eldrivna fordon ökar kraftigt på alla fronter. På bara ett år har tillgången till elbil och egen elsparkcykel nästan fördubblats. Och ökningen fortsätter i snabb takt. Elfordon är det nya normala.

Hittills har elbilen varit ett alternativ enbart för hushåll med en hög inkomst. Men i och med att det numera finns andra alternativ i form av exempelvis elsparkcyklar, elmopeder och eldrivna cyklar har möjligheten för allt fler att färdas med hjälp av el ökat. I en enkät som konsultföretaget WSP har gjort visar det sig att var femte av de som svarat har tillgång till en egen elcykel. I våra tre storstadsregioner är elcykeln numera det vanligaste elfordonet.

Antalet elbilsägare har på ett år ökat till 21 procent. Ett annat eldrivet fordon som har ökat starkt är elsparkcykeln. 17 procent av de svarande uppger att de har tillgång till en egen elsparkcykel. Debatten som har rasat om elsparkcyklar i trafiken verka inte ha påverkat utvecklingen negativt. Det verkar som om eldrivna fordon är på god väg att bli det nya normala.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024