Idag öppnar Stockholms Stadsmission sin tredje och hittills största sociala matbutik i Stockholmsområdet. Butiken är den första av tre i en gemensam storsatsning inom dagligvarubranschen.
Syftet med Matmissionen är att människor som har det knappt ekonomiskt kan bli medlemmar och handla dagligvaror för ungefär en tredjedel av ordinarie pris.
Varorna i butikerna är livsmedel och produkter som annars kanske skulle behöva kastas men som nu kommer till nytta och det blir en vinn-vinn-situation. Samtidigt skapas arbetstillfällen och möjlighet till arbetsträning. Enligt Svensk Dagligvaruhandel doneras varorna till att börja med från dagligvaruhandelns och dagligvaruindustrins lager och online-handel.
– Genom Matmissionen kan dagligvaruindustrin donera varor, som annars riskerar att destrueras. Donationerna bidrar därmed till en mer hållbar dagligvarubransch samtidigt som vi bidrar till att hjälpa ekonomiskt utsatta människor, säger Jörgen Friman, VD på Dagligvaruleverantörers Förbund, i ett pressmeddelande.
Minska svinnet
– Matsvinn har länge varit en prioriterad fråga för dagligvaruhandeln, och vi arbetar hårt i alla led för att minska svinnet. Det känns väldigt bra att genom att stötta Matmissionen bidra till att det svinn som ändå uppstår kommer människor i utsatthet till godo, säger Karin Brynell, VD på Svensk Dagligvaruhandel, i samma pressmeddelande.
Butiksöppningen i Hallunda Centrum är den första av tre planerade nya butiker i Stockholmsområdet och är en del av en gemensam storsatsning mellan Stockholms Stadsmission, Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörers förbund, uppger Svensk Dagligvaruhandel.