loading
I Matmissionens butik säljs varor som annars blivit matsvinn. Foto: Anna Z Ek
I Matmissionens butik säljs varor som annars blivit matsvinn. Foto: Anna Z Ek
Ekonomi & Näringsliv

Stockholms Stadsmission öppnar sin tredje sociala matbutik

Lotta Svedin

Idag öppnar Stockholms Stadsmission sin tredje och hittills största sociala matbutik i Stockholmsområdet. Butiken är den första av tre i en gemensam storsatsning inom dagligvarubranschen.

Syftet med Matmissionen är att människor som har det knappt ekonomiskt kan bli medlemmar och handla dagligvaror för ungefär en tredjedel av ordinarie pris.

Varorna i butikerna är livsmedel och produkter som annars kanske skulle behöva kastas men som nu kommer till nytta och det blir en vinn-vinn-situation. Samtidigt skapas arbetstillfällen och möjlighet till arbetsträning. Enligt Svensk Dagligvaruhandel doneras varorna till att börja med från dagligvaruhandelns och dagligvaruindustrins lager och online-handel.

– Genom Matmissionen kan dagligvaruindustrin donera varor, som annars riskerar att destrueras. Donationerna bidrar därmed till en mer hållbar dagligvarubransch samtidigt som vi bidrar till att hjälpa ekonomiskt utsatta människor, säger Jörgen Friman, VD på Dagligvaruleverantörers Förbund, i ett pressmeddelande.

Minska svinnet 

– Matsvinn har länge varit en prioriterad fråga för dagligvaruhandeln, och vi arbetar hårt i alla led för att minska svinnet. Det känns väldigt bra att genom att stötta Matmissionen bidra till att det svinn som ändå uppstår kommer människor i utsatthet till godo, säger Karin Brynell, VD på Svensk Dagligvaruhandel, i samma pressmeddelande.

Butiksöppningen i Hallunda Centrum är den första av tre planerade nya butiker i Stockholmsområdet och är en del av en gemensam storsatsning mellan Stockholms Stadsmission, Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörers förbund, uppger Svensk Dagligvaruhandel.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loading
I Matmissionens butik säljs varor som annars blivit matsvinn. Foto: Anna Z Ek
I Matmissionens butik säljs varor som annars blivit matsvinn. Foto: Anna Z Ek
Ekonomi & Näringsliv

Stockholms Stadsmission öppnar sin tredje sociala matbutik

Lotta Svedin

Idag öppnar Stockholms Stadsmission sin tredje och hittills största sociala matbutik i Stockholmsområdet. Butiken är den första av tre i en gemensam storsatsning inom dagligvarubranschen.

Syftet med Matmissionen är att människor som har det knappt ekonomiskt kan bli medlemmar och handla dagligvaror för ungefär en tredjedel av ordinarie pris.

Varorna i butikerna är livsmedel och produkter som annars kanske skulle behöva kastas men som nu kommer till nytta och det blir en vinn-vinn-situation. Samtidigt skapas arbetstillfällen och möjlighet till arbetsträning. Enligt Svensk Dagligvaruhandel doneras varorna till att börja med från dagligvaruhandelns och dagligvaruindustrins lager och online-handel.

– Genom Matmissionen kan dagligvaruindustrin donera varor, som annars riskerar att destrueras. Donationerna bidrar därmed till en mer hållbar dagligvarubransch samtidigt som vi bidrar till att hjälpa ekonomiskt utsatta människor, säger Jörgen Friman, VD på Dagligvaruleverantörers Förbund, i ett pressmeddelande.

Minska svinnet 

– Matsvinn har länge varit en prioriterad fråga för dagligvaruhandeln, och vi arbetar hårt i alla led för att minska svinnet. Det känns väldigt bra att genom att stötta Matmissionen bidra till att det svinn som ändå uppstår kommer människor i utsatthet till godo, säger Karin Brynell, VD på Svensk Dagligvaruhandel, i samma pressmeddelande.

Butiksöppningen i Hallunda Centrum är den första av tre planerade nya butiker i Stockholmsområdet och är en del av en gemensam storsatsning mellan Stockholms Stadsmission, Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörers förbund, uppger Svensk Dagligvaruhandel.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025