loadingSpotify skulle kunna vara lönsamt i dag om inte bolaget investerat så tungt, enligt Daniel Ek. Foto: Henrik Montgomery/TT
Spotify skulle kunna vara lönsamt i dag om inte bolaget investerat så tungt, enligt Daniel Ek. Foto: Henrik Montgomery/TT
Ekonomi & Näringsliv

Spotifys "galna" tillväxt kostar på

Epoch Times

Spotify växer så det knakar och gör mångmiljardförluster.

– Men vi skulle kunna vara lönsamma i dag om vi inte investerade en massa, säger musikjättens grundare och vd Daniel Ek.

Spotify har inte gjort sig särskilt kända för sin öppenhet. Det ska det bli ändring på, lovar företagsledningen i samband med en pressvisning av huvudkontorets lokaler i Stockholm. En rundvandring visar bland annat upp en supermodern musikstudio där artister kan få spela in låtar. Lykke Li, First Aid Kit och Hov1 är några som redan varit där.

Flipperrekord

De runt 1 300 anställda på kontoret, mitt i centrala Stockholm, kan också ta del av Daniels gamingroom med ett karaokerum och en mindre flipperhall som höjdarna uppenbart gillar.

– På det gamla kontoret var det alltid Martin Lorentzon (den andre medgrundaren) som hade rekorden, säger Nordenchefen Jenny Hermanson när journalisterna förevisas flipperspelen.

Streamingjätten växer så det knakar, både intäkter och personalmässigt – "en galen tillväxt", som HR-chefen Katarina Berg uttrycker det.

– Vi tar in cirka 110 personer i månaden globalt, säger hon.

När Spotify på onsdagen visade upp det nya huvudkontoret i Stockholm gjorde grundaren Daniel Ek något han sällan gör – träffar media. Foto: Henrik Montgomery/TT

Gratis är bra

Men tillväxten och investeringarna kostar. Även i år väntas det bli en förlust i storleksordningen 2–3 miljarder enligt tidigare prognoser. Och det är de kraftiga investeringarna i mervärde för alla inblandade i musikkedjan – från artister via skivbolag och fans – som kostar på, men som i förlängningen ska öka effektiviteten och lönsamheten för Spotify.

– Strategin är att använda vår plattform... att hjälpa alla i hela kedjan. Det blir en win-win, säger Daniel Ek i ett av väldigt få framträdanden för journalister.

Företagsledningen pekar på gratisabonnemanget som avgörande för Spotifys framgång historiskt men även i strategin att möta konkurrenterna i dag. Ju fler gratisanvändare, desto fler betalande användare får företaget, är affärsmodellen.

Om framtiden säger Daniel Ek att bland annat musik i radion är dödsdömd.

– Jag tror att hela musikindustrin kommer att förändras.
 
(Olle Lindström/TT)

Den här katten leker ”skjutlekar” med stor inlevelse – märkligt

Förföljelsen av Falun Gong

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingSpotify skulle kunna vara lönsamt i dag om inte bolaget investerat så tungt, enligt Daniel Ek. Foto: Henrik Montgomery/TT
Spotify skulle kunna vara lönsamt i dag om inte bolaget investerat så tungt, enligt Daniel Ek. Foto: Henrik Montgomery/TT
Ekonomi & Näringsliv

Spotifys "galna" tillväxt kostar på

Epoch Times

Spotify växer så det knakar och gör mångmiljardförluster.

– Men vi skulle kunna vara lönsamma i dag om vi inte investerade en massa, säger musikjättens grundare och vd Daniel Ek.

Spotify har inte gjort sig särskilt kända för sin öppenhet. Det ska det bli ändring på, lovar företagsledningen i samband med en pressvisning av huvudkontorets lokaler i Stockholm. En rundvandring visar bland annat upp en supermodern musikstudio där artister kan få spela in låtar. Lykke Li, First Aid Kit och Hov1 är några som redan varit där.

Flipperrekord

De runt 1 300 anställda på kontoret, mitt i centrala Stockholm, kan också ta del av Daniels gamingroom med ett karaokerum och en mindre flipperhall som höjdarna uppenbart gillar.

– På det gamla kontoret var det alltid Martin Lorentzon (den andre medgrundaren) som hade rekorden, säger Nordenchefen Jenny Hermanson när journalisterna förevisas flipperspelen.

Streamingjätten växer så det knakar, både intäkter och personalmässigt – "en galen tillväxt", som HR-chefen Katarina Berg uttrycker det.

– Vi tar in cirka 110 personer i månaden globalt, säger hon.

När Spotify på onsdagen visade upp det nya huvudkontoret i Stockholm gjorde grundaren Daniel Ek något han sällan gör – träffar media. Foto: Henrik Montgomery/TT

Gratis är bra

Men tillväxten och investeringarna kostar. Även i år väntas det bli en förlust i storleksordningen 2–3 miljarder enligt tidigare prognoser. Och det är de kraftiga investeringarna i mervärde för alla inblandade i musikkedjan – från artister via skivbolag och fans – som kostar på, men som i förlängningen ska öka effektiviteten och lönsamheten för Spotify.

– Strategin är att använda vår plattform... att hjälpa alla i hela kedjan. Det blir en win-win, säger Daniel Ek i ett av väldigt få framträdanden för journalister.

Företagsledningen pekar på gratisabonnemanget som avgörande för Spotifys framgång historiskt men även i strategin att möta konkurrenterna i dag. Ju fler gratisanvändare, desto fler betalande användare får företaget, är affärsmodellen.

Om framtiden säger Daniel Ek att bland annat musik i radion är dödsdömd.

– Jag tror att hela musikindustrin kommer att förändras.
 
(Olle Lindström/TT)

Den här katten leker ”skjutlekar” med stor inlevelse – märkligt

Förföljelsen av Falun Gong

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024