loading
Retrobutiker bidrar till urvalet av vad som ska bevaras i vårt kulturarv, enligt forskning vid Göteborgs universitet. Arkivbild. Foto: Staffan Löwstedt/SvD/TT
Retrobutiker bidrar till urvalet av vad som ska bevaras i vårt kulturarv, enligt forskning vid Göteborgs universitet. Arkivbild. Foto: Staffan Löwstedt/SvD/TT
Inrikes

Retrobutiker bevarar kulturarv

Epoch Times

Retrobutiker med gamla saker som säljs för att användas på nytt bidrar till att bevara vårt kulturarv. Det anser konsumtionsforskare vid Göteborgs universitet, som studerat tre köpstråk med inriktning på retro.

Kulturarv handlar till stor del om vad som ska bevaras, och där ger retromarknaden ett bidrag.

"Med den skillnaden att det inte är någon central instans som gör urvalet, utan butiksinnehavare och kunder", säger Helene Brembeck, professor i etnologi, enligt ett pressmeddelande.

Forskarna konstaterar också att butikerna medvetet jobbar med nostalgi för att skapa en atmosfär som påminner om svunna tider.

Tanken är att gamla saker ska ges ett nytt, coolt värde.

Den yttre miljön kan bidra till stämningen. Butikerna vill gärna ligga vid gågator med gatsten och låga hus, där butiker blandas med hantverkare.

(TT)

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Retrobutiker bidrar till urvalet av vad som ska bevaras i vårt kulturarv, enligt forskning vid Göteborgs universitet. Arkivbild. Foto: Staffan Löwstedt/SvD/TT
Retrobutiker bidrar till urvalet av vad som ska bevaras i vårt kulturarv, enligt forskning vid Göteborgs universitet. Arkivbild. Foto: Staffan Löwstedt/SvD/TT
Inrikes

Retrobutiker bevarar kulturarv

Epoch Times

Retrobutiker med gamla saker som säljs för att användas på nytt bidrar till att bevara vårt kulturarv. Det anser konsumtionsforskare vid Göteborgs universitet, som studerat tre köpstråk med inriktning på retro.

Kulturarv handlar till stor del om vad som ska bevaras, och där ger retromarknaden ett bidrag.

"Med den skillnaden att det inte är någon central instans som gör urvalet, utan butiksinnehavare och kunder", säger Helene Brembeck, professor i etnologi, enligt ett pressmeddelande.

Forskarna konstaterar också att butikerna medvetet jobbar med nostalgi för att skapa en atmosfär som påminner om svunna tider.

Tanken är att gamla saker ska ges ett nytt, coolt värde.

Den yttre miljön kan bidra till stämningen. Butikerna vill gärna ligga vid gågator med gatsten och låga hus, där butiker blandas med hantverkare.

(TT)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024