loadingPostnords vd och koncernchef, Håkan Ericsson. Arkivbild. Foto: TT
Postnords vd och koncernchef, Håkan Ericsson. Arkivbild. Foto: TT
Inrikes

Postnord börjar få ont om tid

Epoch Times

Postnords ekvation är på väg att spricka, enligt bolagets vd Håkan Ericsson. Vid sidan av företagets interna problem påverkas leveranserna just nu negativt av en annan utskälld statlig sektor, tågtrafiken.

– Vi har problem med tåg. Det är alldeles för mycket störningar på tåg, säger Håkan Ericsson till TT.

Postnord har ett lagkrav på att 85 procent av vanliga brev ska delas ut dagen efter att de lagts på lådan. Nu ligger den siffran på mellan 91 och 94 procent. I maj sänktes bolagets leveranskvalitet med 1,2 procent av försenade tåg till följd av underhållsarbeten på järnvägen.

Samtidigt är det få som undgått att Postnord haft stora egna problem under lång tid. Många har vittnat om försenade eller försvunna brev. I slutet på maj kom en undersökning från SvD/Inizio som visade att 54 procent av de tillfrågade hade ganska eller mycket litet förtroende för Postnord. Klart är att företaget är hårt pressat av bristerna.

– Varenda gång något inte går som det ska så är det ett misslyckande, säger Ericsson.

Gamla adresser

Kanske är det därför det redan i andra meningen i vd-ordet i veckans delårsrapport står att arbetet med att återupprätta förtroendet för Postnord "har hög prioritet".

TT: Hur ska det gå till?

– Det handlar om tekniska åtgärder och sorteringsrutiner, säger Ericsson, bland annat.

Enligt honom bottnar Postnords problem i införandet av maskinsorteringen år 2015. Företaget klarade då nätt och jämt lagkraven när det gäller kvalitet, vilket ska ha berott på att människors adresser inte uppdaterades som de skulle.

– Det uppdateras nu dagligen, det hade vi inte tillräckligt bra rutiner för, säger Ericsson.

Vill ha ny postlag

Men samtidigt som kvaliteten ska förbättras ska Postnord minska på personalen. Och det trots att många inom bolaget talar om stress.

TT: Hur ska det gå ihop?

– Det blir en balansgång. Vi har ett samhällsuppdrag som vi ska utföra. Vi har ingen möjlighet att höja priset och kan inte driva en stor förlustverksamhet. Det är ett av skälen till att det är viktigt att vi får en ny postlag, säger Ericsson.

I torsdags redovisade Postnord en förlust på 336 miljoner kronor för årets andra kvartal samtidigt som omsättningen sjönk med en halv miljard till 9,1 miljarder kronor. Nedgången förklaras av en minskning i brevvolym, 8 procent i Sverige och 23 procent i Danmark. Framöver tror Postnord att de svenska brevvolymerna minskar med 10 till 12 procent per år.

"Omöjlig ekvation"

Utvecklingen gör att Postnord löpande vill kunna höja priserna, men det går inte med nuvarande lagstiftning där portot styrs av konsumentprisindex.

Företaget vill även slippa lagkravet om att leverera brev "över natt" över hela Sverige.

-I dag tjänar vi fortfarande pengar på att dela ut brev i Sverige men det börjar bli väldigt svårt. Och ska vi fortsätta göra det och upprätthålla och förbättra kvaliteten så är det en omöjlig ekvation om vi inte får en justerad postlag, säger Håkan Ericsson.

En proposition om ny postreglering var väntad i maj men har inte kommit. TT har sökt bostads- och digitaliseringsminister Peter Eriksson (MP) som har avböjt att svara på hur det ser ut angående ny postlag.

(TT)

Postnord i siffror

Postnord redovisade i torsdags en förlust efter skatt på 336 miljoner kronor för det andra kvartalet. Motsvarande siffra för 2016 var en förlust på 282 miljoner kronor. Postnord har tidigare i år sagt att bolaget ska minska antalet anställda med 4 000 personer de kommande tre åren.

Det andra kvartalet 2017 beskrivs som en "milstolpe" för Postnord då omsättningen för e-handel och logistik (4,7 miljarder kronor) för första gången var högre än omsättningen för brev och kommunikation (4,35 miljarder).

För att ställa om verksamheten i Danmark krävs stora uppsägningar. I grannlandet råder delvis kontrakt med tre års arbetsfri uppsägningstid. Detta beräknas kosta 3 miljarder kronor och där diskuteras ett ägartillskott till Postnord.
Källa: Postnord

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingPostnords vd och koncernchef, Håkan Ericsson. Arkivbild. Foto: TT
Postnords vd och koncernchef, Håkan Ericsson. Arkivbild. Foto: TT
Inrikes

Postnord börjar få ont om tid

Epoch Times

Postnords ekvation är på väg att spricka, enligt bolagets vd Håkan Ericsson. Vid sidan av företagets interna problem påverkas leveranserna just nu negativt av en annan utskälld statlig sektor, tågtrafiken.

– Vi har problem med tåg. Det är alldeles för mycket störningar på tåg, säger Håkan Ericsson till TT.

Postnord har ett lagkrav på att 85 procent av vanliga brev ska delas ut dagen efter att de lagts på lådan. Nu ligger den siffran på mellan 91 och 94 procent. I maj sänktes bolagets leveranskvalitet med 1,2 procent av försenade tåg till följd av underhållsarbeten på järnvägen.

Samtidigt är det få som undgått att Postnord haft stora egna problem under lång tid. Många har vittnat om försenade eller försvunna brev. I slutet på maj kom en undersökning från SvD/Inizio som visade att 54 procent av de tillfrågade hade ganska eller mycket litet förtroende för Postnord. Klart är att företaget är hårt pressat av bristerna.

– Varenda gång något inte går som det ska så är det ett misslyckande, säger Ericsson.

Gamla adresser

Kanske är det därför det redan i andra meningen i vd-ordet i veckans delårsrapport står att arbetet med att återupprätta förtroendet för Postnord "har hög prioritet".

TT: Hur ska det gå till?

– Det handlar om tekniska åtgärder och sorteringsrutiner, säger Ericsson, bland annat.

Enligt honom bottnar Postnords problem i införandet av maskinsorteringen år 2015. Företaget klarade då nätt och jämt lagkraven när det gäller kvalitet, vilket ska ha berott på att människors adresser inte uppdaterades som de skulle.

– Det uppdateras nu dagligen, det hade vi inte tillräckligt bra rutiner för, säger Ericsson.

Vill ha ny postlag

Men samtidigt som kvaliteten ska förbättras ska Postnord minska på personalen. Och det trots att många inom bolaget talar om stress.

TT: Hur ska det gå ihop?

– Det blir en balansgång. Vi har ett samhällsuppdrag som vi ska utföra. Vi har ingen möjlighet att höja priset och kan inte driva en stor förlustverksamhet. Det är ett av skälen till att det är viktigt att vi får en ny postlag, säger Ericsson.

I torsdags redovisade Postnord en förlust på 336 miljoner kronor för årets andra kvartal samtidigt som omsättningen sjönk med en halv miljard till 9,1 miljarder kronor. Nedgången förklaras av en minskning i brevvolym, 8 procent i Sverige och 23 procent i Danmark. Framöver tror Postnord att de svenska brevvolymerna minskar med 10 till 12 procent per år.

"Omöjlig ekvation"

Utvecklingen gör att Postnord löpande vill kunna höja priserna, men det går inte med nuvarande lagstiftning där portot styrs av konsumentprisindex.

Företaget vill även slippa lagkravet om att leverera brev "över natt" över hela Sverige.

-I dag tjänar vi fortfarande pengar på att dela ut brev i Sverige men det börjar bli väldigt svårt. Och ska vi fortsätta göra det och upprätthålla och förbättra kvaliteten så är det en omöjlig ekvation om vi inte får en justerad postlag, säger Håkan Ericsson.

En proposition om ny postreglering var väntad i maj men har inte kommit. TT har sökt bostads- och digitaliseringsminister Peter Eriksson (MP) som har avböjt att svara på hur det ser ut angående ny postlag.

(TT)

Postnord i siffror

Postnord redovisade i torsdags en förlust efter skatt på 336 miljoner kronor för det andra kvartalet. Motsvarande siffra för 2016 var en förlust på 282 miljoner kronor. Postnord har tidigare i år sagt att bolaget ska minska antalet anställda med 4 000 personer de kommande tre åren.

Det andra kvartalet 2017 beskrivs som en "milstolpe" för Postnord då omsättningen för e-handel och logistik (4,7 miljarder kronor) för första gången var högre än omsättningen för brev och kommunikation (4,35 miljarder).

För att ställa om verksamheten i Danmark krävs stora uppsägningar. I grannlandet råder delvis kontrakt med tre års arbetsfri uppsägningstid. Detta beräknas kosta 3 miljarder kronor och där diskuteras ett ägartillskott till Postnord.
Källa: Postnord

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024