loading
Hultqvist vägrade svara på varför han inte informerade statsministern om de allvarliga uppgifterna. Foto: Stina Stjernkvist/TT
Hultqvist vägrade svara på varför han inte informerade statsministern om de allvarliga uppgifterna. Foto: Stina Stjernkvist/TT
Inrikes

Oppositionen inte nöjd med Hultqvists svar

Epoch Times

Försvarsminister Peter Hultqvist (S) delgav försvarsutskottet sekretessbelagd information. Trots detta är inte oppositionspartierna nöjda med svaren eller agerandet.

– Ryggmärgsreflexen hos varje minister som får reda på att det här pågår borde ju vara det måste stoppas så fort som möjligt, säger utskottets ordförande Allan Widman (L).

Hultqvist fick informationen om Transportsstyrelsens IT-affär i mars 2016 av tjänstemän på departementet. De hade, enligt Hultqvist, i sin tur fått informationen från justitiedepartementet.

– Jag fick en bild av att det fanns problem i samband med en outsourcing på Transportstyrelsen, att Säkerhetspolisen och Försvarsmakten hade kontakt i sammanhanget och att man från Försvarsmaktens sida vidtog åtgärder, säger Peter Hultqvist, efter försvarsutskottets möte i riksdagen.

Hultqvist informerades om att det rörde sig om skyddsidentiteter och militära fordon som fanns i Transportstyrelsens system.

– Jag försäkrade mig om att åtgärder vidtogs i sammanhanget. Det var det viktiga ansvaret för oss att ta i sammanhanget i förhållande till myndigheten, att verkligen veta att det pågick verksamhet, säger Hultqvist.

"Samarbetar inte"

Försvarsutskottets ordförande, Allan Widman (L), är inte imponerad över svaren från försvarsministern under dagens utfrågning. Foto: Stina Stjernkvist/TT

Försvarsutskottets ordförande Allan Widman (L) frågade Hultqvist om hur ministern själv agerade för att stoppa det som pågick på Transportstyrelsen. Då redovisade Hultqvist inga åtgärder, enligt Widman.

– Ryggmärgsreflexen hos varje minister som får reda på att det här pågår borde ju vara det måste stoppas så fort som möjligt. Den ryggmärgsreflexen har jag ännu inte upptäckt hos de ministrar som riksdagen har hört.

Widman tycker att en av de mest allvarliga saker som framkommit i samband med IT-skandalen är informationshanteringen.

– Det här är en allvarlig brist som man har upptäckt i den här regeringen. Den samarbetar inte utan alla arbetar i sin fåra och åt sitt och inte tillsammans, säger han.

Hans Wallmark (M), ledamot i försvarsutskottet, säger till TV4 Nyheterna att man fick ta del av sekretessbelagd information.

– Även om ingenting har hänt så måste man utgå från att informationen kan vara röjd och därmed vara i felaktiga händer. Det är därför det här är så allvarligt, säger han.

"Är allvarligt"

Med på dagens möte fanns även chefen för Militärens underrättelse- och säkerhetstjänst (Must), Gunnar Karlsson, som informerade om Musts och Försvarsmaktens bedömningar och åtgärder.

– Den grundläggande bedömning vi har gjort är att det som har hänt är allvarligt. Det är viktigt att gällande lagar gällande informationssäkerheten följs och det framgår av Säpos förundersökning att så inte är fallet här, säger han.

Försvarsmakten informerades av Säpo under hösten 2015. Av sekretesskäl kan Gunnar Karlsson inte gå in på exakt vilka åtgärder som sedan genomförts, men han säger att Must i sina åtgärder arbetar som om information har hamnat i orätta händer.

Inrikesminister Anders Ygeman (S) har också sagt sig känna till IT-affären sedan början av 2016. Även han frågas ut i dag, av riksdagens justitieutskott.

(TT)

Transportstyrelsens IT-affär

I april 2015 får IBM uppdraget att ta över Transportstyrelsens IT-drift.

Flera gånger under 2015 beslutar generaldirektören Maria Ågren på Transportstyrelsen att avsteg kan göras från lagar som ska skydda känsliga uppgifter.

I juni ifrågasätter internrevisorn om beslutet är rätt. Styrelsen agerar inte.

Sommaren 2015 inleder Säkerhetspolisen en kontroll av överflyttningen av IT-driften. Oro finns att känsliga uppgifter kan hanteras fel.

I januari 2016 inleds en förundersökning mot Ågren om misstanke om att hon som chef tagit beslut som riskerar att röja sekretessbelagda uppgifter.

I januari 2017 får Ågren sluta med motiveringen att "regeringen och den tidigare generaldirektören har haft olika syn på hur arbetet ska bedrivas".

Den 6 juli blir det via medierapporter känt att Ågren erkänt brott angående datahanteringen och godtagit böter på 70 000 kronor.

Den 18 juli meddelar infrastrukturminister Anna Johansson (S) att myndighetens styrelseordförande Rolf Annerberg får sluta.

Regeringens hantering är KU-anmäld av Mikael Oscarsson (KD).

Källor: Dagens Nyheter, SvD, TT:s nyhetsarkiv, regeringskansliet

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Hultqvist vägrade svara på varför han inte informerade statsministern om de allvarliga uppgifterna. Foto: Stina Stjernkvist/TT
Hultqvist vägrade svara på varför han inte informerade statsministern om de allvarliga uppgifterna. Foto: Stina Stjernkvist/TT
Inrikes

Oppositionen inte nöjd med Hultqvists svar

Epoch Times

Försvarsminister Peter Hultqvist (S) delgav försvarsutskottet sekretessbelagd information. Trots detta är inte oppositionspartierna nöjda med svaren eller agerandet.

– Ryggmärgsreflexen hos varje minister som får reda på att det här pågår borde ju vara det måste stoppas så fort som möjligt, säger utskottets ordförande Allan Widman (L).

Hultqvist fick informationen om Transportsstyrelsens IT-affär i mars 2016 av tjänstemän på departementet. De hade, enligt Hultqvist, i sin tur fått informationen från justitiedepartementet.

– Jag fick en bild av att det fanns problem i samband med en outsourcing på Transportstyrelsen, att Säkerhetspolisen och Försvarsmakten hade kontakt i sammanhanget och att man från Försvarsmaktens sida vidtog åtgärder, säger Peter Hultqvist, efter försvarsutskottets möte i riksdagen.

Hultqvist informerades om att det rörde sig om skyddsidentiteter och militära fordon som fanns i Transportstyrelsens system.

– Jag försäkrade mig om att åtgärder vidtogs i sammanhanget. Det var det viktiga ansvaret för oss att ta i sammanhanget i förhållande till myndigheten, att verkligen veta att det pågick verksamhet, säger Hultqvist.

"Samarbetar inte"

Försvarsutskottets ordförande, Allan Widman (L), är inte imponerad över svaren från försvarsministern under dagens utfrågning. Foto: Stina Stjernkvist/TT

Försvarsutskottets ordförande Allan Widman (L) frågade Hultqvist om hur ministern själv agerade för att stoppa det som pågick på Transportstyrelsen. Då redovisade Hultqvist inga åtgärder, enligt Widman.

– Ryggmärgsreflexen hos varje minister som får reda på att det här pågår borde ju vara det måste stoppas så fort som möjligt. Den ryggmärgsreflexen har jag ännu inte upptäckt hos de ministrar som riksdagen har hört.

Widman tycker att en av de mest allvarliga saker som framkommit i samband med IT-skandalen är informationshanteringen.

– Det här är en allvarlig brist som man har upptäckt i den här regeringen. Den samarbetar inte utan alla arbetar i sin fåra och åt sitt och inte tillsammans, säger han.

Hans Wallmark (M), ledamot i försvarsutskottet, säger till TV4 Nyheterna att man fick ta del av sekretessbelagd information.

– Även om ingenting har hänt så måste man utgå från att informationen kan vara röjd och därmed vara i felaktiga händer. Det är därför det här är så allvarligt, säger han.

"Är allvarligt"

Med på dagens möte fanns även chefen för Militärens underrättelse- och säkerhetstjänst (Must), Gunnar Karlsson, som informerade om Musts och Försvarsmaktens bedömningar och åtgärder.

– Den grundläggande bedömning vi har gjort är att det som har hänt är allvarligt. Det är viktigt att gällande lagar gällande informationssäkerheten följs och det framgår av Säpos förundersökning att så inte är fallet här, säger han.

Försvarsmakten informerades av Säpo under hösten 2015. Av sekretesskäl kan Gunnar Karlsson inte gå in på exakt vilka åtgärder som sedan genomförts, men han säger att Must i sina åtgärder arbetar som om information har hamnat i orätta händer.

Inrikesminister Anders Ygeman (S) har också sagt sig känna till IT-affären sedan början av 2016. Även han frågas ut i dag, av riksdagens justitieutskott.

(TT)

Transportstyrelsens IT-affär

I april 2015 får IBM uppdraget att ta över Transportstyrelsens IT-drift.

Flera gånger under 2015 beslutar generaldirektören Maria Ågren på Transportstyrelsen att avsteg kan göras från lagar som ska skydda känsliga uppgifter.

I juni ifrågasätter internrevisorn om beslutet är rätt. Styrelsen agerar inte.

Sommaren 2015 inleder Säkerhetspolisen en kontroll av överflyttningen av IT-driften. Oro finns att känsliga uppgifter kan hanteras fel.

I januari 2016 inleds en förundersökning mot Ågren om misstanke om att hon som chef tagit beslut som riskerar att röja sekretessbelagda uppgifter.

I januari 2017 får Ågren sluta med motiveringen att "regeringen och den tidigare generaldirektören har haft olika syn på hur arbetet ska bedrivas".

Den 6 juli blir det via medierapporter känt att Ågren erkänt brott angående datahanteringen och godtagit böter på 70 000 kronor.

Den 18 juli meddelar infrastrukturminister Anna Johansson (S) att myndighetens styrelseordförande Rolf Annerberg får sluta.

Regeringens hantering är KU-anmäld av Mikael Oscarsson (KD).

Källor: Dagens Nyheter, SvD, TT:s nyhetsarkiv, regeringskansliet

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024