loading













Operachef vid Kongelige Opera Köpenhamn John Fulljames. Foto: Kongelige Opera.
Operachef vid Kongelige Opera Köpenhamn John Fulljames. Foto: Kongelige Opera.
Musik

Operachef: Drivkraften är nyfikenhet inför livet och universum

Kristina I Kleinert

John Fulljames, operachef för Kongelige Opera i Köpenhamn, berättar om kärleken till imaginära världar och scenkonstens möjligheter att skapa magi. För honom är scenkonsten en nödvändighet i ett föränderligt och sårbart samhälle.

Vi möts i det digitala rummet, han i Danmark och jag i Sverige.

John Fulljames, operachef vid Köpenhamns Kongelige Opera, har gjort en ovanlig livsresa. Han är uppväxt i Birmingham och Kenya, utbildad till fysiker vid anrika Cambridge University och är nu välkänd operaregissör. Drivkraften har alltid varit nyfikenhet inför livet och universum, men vad fick honom att välja scenkonsten?

– Jag tror att jag älskar de gränslösa möjligheterna att möta imaginära världar och fiktionära bilder, som är inspirerade av verkligheten vi lever i. Det som stimulerar mig när det gäller opera är alla de olika dimensionerna i konstformen; den är fundamentalt emotionell, men också väldigt politisk.

Fulljames berättar att han känner sig mycket lyckosam att hans resa med konsten och kulturen började tidigt i livet. Som ung regissör blev han lovordad och engagerades vid the Royal Opera House i London.

Karriären ser ut att ha gått spikrakt uppåt, men personlig framgång verkar spela en mindre roll i hans arbete med att utforska och hitta nya former av sceniska uttryck.

Kultur är att sammanföra människor, utforska gemenskap, skapa empati och bygga förståelse för identitet både inom en individ, grupp och ett samhälle.

John Fulljames, operachef vid Kongelige Opera

På frågan vilken roll kultur och scenkonst spelar i dagens samhälle svarar han:

– Kultur är att sammanföra människor, utforska gemenskap, skapa empati och bygga förståelse för identitet både inom en individ, grupp och ett samhälle. Kulturens roll att nå de målen är ytterst förändrad i en tid när människor inte kan träffas, när alla är hungriga på kontakt och samhället är i behov av sammanhållning, samtidigt som det inte är fysiskt möjligt.

Oavsett kristider eller under normala förhållanden, vilka möjligheter och vilket ansvar har konstnären i sitt skapande?

– Som konstnär måste jag vara sann gentemot min nyfikenhet, samtidigt som jag också behöver vara sann gentemot omvärlden. Kultur har inget värde om den bara ser inåt eller finns till enbart för konstnären. Vi skapar föreställningar som får en mening när den möter en publik; ingen publik, ingen föreställning. Det ultimata ansvaret för konstnären är att hålla upp en spegel och reflektera samhället tillbaka till samhället och låta publiken se sig själv.

Fulljames säger att kultur talar till själen och skapar förståelse för hur människan existerar i världen. Den andliga aspekten av kultur är viktig, men på många sätt är skapandet av musik och opera en pragmatisk konst, inte filosofisk. Så inom institutionerna lägger man mycket kraft på att sätta upp föreställningar och på det praktiska runt produktioner, förklarar han.

 

 

 

– Men vi har en tro på att när vi för samman en grupp med konstnärer så skapas en alkemi. Ur det världsliga träder något sublimt fram som du inte kan sätt ord på. Kanske vi inte reflekterar och analyserar tillräckligt mycket vetenskapligt vad den där alkemin är för något.

Operachef John Fulljames. Foto: Kongelige Opera, Köpenhamn.

Opera har sina historiska rötter. Många äldre verk spelas inför fullsatta hus och älskas av publiken. Vilken betydelse har de klassiska konstarternas långa utvecklingscykel i dagens samhälle?

– Opera har utvecklats i över 400 år och har 2000 år gamla narrativa rötter i de grekiska myterna. Det är samma historier som påverkar och berör oss idag. Det finns något fundamentalt mänskligt, som överskrider det som ser ut att vara trender i samtiden. Ett klassiskt exempel på hur opera fungerar är; en tid som bryts genom en annan tid för att nå vår tid. Det tillåter oss att återknyta till vilka vi var, för att se vilka vi är nu.

Den kongelige Teatern är ett anrikt operahus från 1748 som idag består av tre verksamheter och byggnader. Vid Kongens Nytorv i centrala Köpenhamn ligger gamla scenen som är den ursprungliga byggnaden och som idag inhyser den kongelige Ballet. I en modern byggnad några kvarter bort kan man se teater vid Kongelige Skuespil. På andra sidan vattnet ligger det spektakulära operahuset som invigdes för knappt 20 år sedan. Det är ett av världens modernaste operahus och ett av de mest kostsamma att bygga.

I den här miljön där gammalt och nytt, liksom tradition och nutid möts, vilken betydelse har utbildning och arbete med de klassiska konstarterna för människans förkovring och kultivering?

– Det är för mig en konstant och pågående resa. Jag växer genom att ständigt lära och utforska, och samtidigt handlar det om att vara sann mot sig själv. Jag tror att varje artist kan känna att en speciell föreställning berör deras själ på djupet, och ger dem möjlighet att vara som mest autentiska.

I opera ska många olika element fungera, och magi skapas när alla dessa element stämmer överens, då berör föreställningen på djupet, förklarar Fulljames. I opera handlar det om individen, men ännu mer om gruppen, och om hur var och en aktiverar sanningen i varandra, mer än hur individen aktiverar det inom sig själv.

En hel del nyfikenhet skapas av att få göra och att inte passivt lyssna eller titta. 

John Fulljames

Kongelige Opera producerar även föreställningar för barn och unga. Korta operor, så kallade pixioperor, framförs för grundskoleelever. Ändå anser Fulljames att opera är en konstform som kan komma senare i livet; det viktiga är att unga får uppleva kultur och vara sysselsatta med musik, sång, teater, dans och litteratur.

– Jag upplever att det är viktigt att alla har möjlighet att delta. En hel del nyfikenhet skapas av att få göra och att inte passivt lyssna eller titta. Jag tror starkt på deltagande, för jag tror det kan inspirera till en livslång relation med kultur och klassisk konst. Kultur skapar möjligheter att vi finner kreativiteten inom oss själva, och att vi blir inspirerade av dem omkring oss. Utifrån det så tror jag att vi alla har möjligheter och ansvar att vara kreativa varelser.

 Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för vilseledande information. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi bevakar viktiga nyheter som annars kan ignoreras. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading













Operachef vid Kongelige Opera Köpenhamn John Fulljames. Foto: Kongelige Opera.
Operachef vid Kongelige Opera Köpenhamn John Fulljames. Foto: Kongelige Opera.
Musik

Operachef: Drivkraften är nyfikenhet inför livet och universum

Kristina I Kleinert

John Fulljames, operachef för Kongelige Opera i Köpenhamn, berättar om kärleken till imaginära världar och scenkonstens möjligheter att skapa magi. För honom är scenkonsten en nödvändighet i ett föränderligt och sårbart samhälle.

Vi möts i det digitala rummet, han i Danmark och jag i Sverige.

John Fulljames, operachef vid Köpenhamns Kongelige Opera, har gjort en ovanlig livsresa. Han är uppväxt i Birmingham och Kenya, utbildad till fysiker vid anrika Cambridge University och är nu välkänd operaregissör. Drivkraften har alltid varit nyfikenhet inför livet och universum, men vad fick honom att välja scenkonsten?

– Jag tror att jag älskar de gränslösa möjligheterna att möta imaginära världar och fiktionära bilder, som är inspirerade av verkligheten vi lever i. Det som stimulerar mig när det gäller opera är alla de olika dimensionerna i konstformen; den är fundamentalt emotionell, men också väldigt politisk.

Fulljames berättar att han känner sig mycket lyckosam att hans resa med konsten och kulturen började tidigt i livet. Som ung regissör blev han lovordad och engagerades vid the Royal Opera House i London.

Karriären ser ut att ha gått spikrakt uppåt, men personlig framgång verkar spela en mindre roll i hans arbete med att utforska och hitta nya former av sceniska uttryck.

Kultur är att sammanföra människor, utforska gemenskap, skapa empati och bygga förståelse för identitet både inom en individ, grupp och ett samhälle.

John Fulljames, operachef vid Kongelige Opera

På frågan vilken roll kultur och scenkonst spelar i dagens samhälle svarar han:

– Kultur är att sammanföra människor, utforska gemenskap, skapa empati och bygga förståelse för identitet både inom en individ, grupp och ett samhälle. Kulturens roll att nå de målen är ytterst förändrad i en tid när människor inte kan träffas, när alla är hungriga på kontakt och samhället är i behov av sammanhållning, samtidigt som det inte är fysiskt möjligt.

Oavsett kristider eller under normala förhållanden, vilka möjligheter och vilket ansvar har konstnären i sitt skapande?

– Som konstnär måste jag vara sann gentemot min nyfikenhet, samtidigt som jag också behöver vara sann gentemot omvärlden. Kultur har inget värde om den bara ser inåt eller finns till enbart för konstnären. Vi skapar föreställningar som får en mening när den möter en publik; ingen publik, ingen föreställning. Det ultimata ansvaret för konstnären är att hålla upp en spegel och reflektera samhället tillbaka till samhället och låta publiken se sig själv.

Fulljames säger att kultur talar till själen och skapar förståelse för hur människan existerar i världen. Den andliga aspekten av kultur är viktig, men på många sätt är skapandet av musik och opera en pragmatisk konst, inte filosofisk. Så inom institutionerna lägger man mycket kraft på att sätta upp föreställningar och på det praktiska runt produktioner, förklarar han.

 

 

 

– Men vi har en tro på att när vi för samman en grupp med konstnärer så skapas en alkemi. Ur det världsliga träder något sublimt fram som du inte kan sätt ord på. Kanske vi inte reflekterar och analyserar tillräckligt mycket vetenskapligt vad den där alkemin är för något.

Operachef John Fulljames. Foto: Kongelige Opera, Köpenhamn.

Opera har sina historiska rötter. Många äldre verk spelas inför fullsatta hus och älskas av publiken. Vilken betydelse har de klassiska konstarternas långa utvecklingscykel i dagens samhälle?

– Opera har utvecklats i över 400 år och har 2000 år gamla narrativa rötter i de grekiska myterna. Det är samma historier som påverkar och berör oss idag. Det finns något fundamentalt mänskligt, som överskrider det som ser ut att vara trender i samtiden. Ett klassiskt exempel på hur opera fungerar är; en tid som bryts genom en annan tid för att nå vår tid. Det tillåter oss att återknyta till vilka vi var, för att se vilka vi är nu.

Den kongelige Teatern är ett anrikt operahus från 1748 som idag består av tre verksamheter och byggnader. Vid Kongens Nytorv i centrala Köpenhamn ligger gamla scenen som är den ursprungliga byggnaden och som idag inhyser den kongelige Ballet. I en modern byggnad några kvarter bort kan man se teater vid Kongelige Skuespil. På andra sidan vattnet ligger det spektakulära operahuset som invigdes för knappt 20 år sedan. Det är ett av världens modernaste operahus och ett av de mest kostsamma att bygga.

I den här miljön där gammalt och nytt, liksom tradition och nutid möts, vilken betydelse har utbildning och arbete med de klassiska konstarterna för människans förkovring och kultivering?

– Det är för mig en konstant och pågående resa. Jag växer genom att ständigt lära och utforska, och samtidigt handlar det om att vara sann mot sig själv. Jag tror att varje artist kan känna att en speciell föreställning berör deras själ på djupet, och ger dem möjlighet att vara som mest autentiska.

I opera ska många olika element fungera, och magi skapas när alla dessa element stämmer överens, då berör föreställningen på djupet, förklarar Fulljames. I opera handlar det om individen, men ännu mer om gruppen, och om hur var och en aktiverar sanningen i varandra, mer än hur individen aktiverar det inom sig själv.

En hel del nyfikenhet skapas av att få göra och att inte passivt lyssna eller titta. 

John Fulljames

Kongelige Opera producerar även föreställningar för barn och unga. Korta operor, så kallade pixioperor, framförs för grundskoleelever. Ändå anser Fulljames att opera är en konstform som kan komma senare i livet; det viktiga är att unga får uppleva kultur och vara sysselsatta med musik, sång, teater, dans och litteratur.

– Jag upplever att det är viktigt att alla har möjlighet att delta. En hel del nyfikenhet skapas av att få göra och att inte passivt lyssna eller titta. Jag tror starkt på deltagande, för jag tror det kan inspirera till en livslång relation med kultur och klassisk konst. Kultur skapar möjligheter att vi finner kreativiteten inom oss själva, och att vi blir inspirerade av dem omkring oss. Utifrån det så tror jag att vi alla har möjligheter och ansvar att vara kreativa varelser.

 Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för vilseledande information. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi bevakar viktiga nyheter som annars kan ignoreras. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024