De omfattande förändringarna av den svenska postservicen med bland annat utdelning av post varannan dag orsakar stora problem för företagare. Det visar en ny rapport från organisationen Företagarna.
Sju av tio företagare anser att det är viktigt för verksamheten att brev når mottagaren inom två arbetsdagar. Regeringen har tillsammans med Postnord de senaste åren föreslagit och genomfört en rad stora förändringar i posttjänsten.
Främst handlar det om minskad service i hela landet i form av ökade leveranstider och varannandagsutdelning, vilket enligt planen ska tillämpas i hela landet 2022.
72 procent av företagare på landsbygden och 62 procent i storstäder tror att detta kan få stora eller vissa negativa konsekvenser för verksamheten.
I vintras lade regeringen fram ett nytt förslag om ökade leveranstider. Det innebär att det kan ta upp till sex arbetsdagar innan ett brev når mottagaren, beroende på när under dagen postlådan töms och vilken tid posten delas ut. Förslaget har mötts av kritik av flera tunga svenska myndigheter, bland annat Post- och telestyrelsen.
– Det finns förslag från regeringen och en önskan från Postnord om att förändringen av postservicen fortsätter i oförändrad takt. Men efter pandemin borde det ligga i allas intresse att Sveriges företag har de absolut bästa förutsättningarna för återhämtning, säger Pontus Lindström, näringspolitisk expert på Företagarna i ett uttalande.
Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat sommarerbjudande, endast 1 krona (99kr normalt) första månaden – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Du riskerar inte mer än första kronan. Klicka här för att starta din provprenumeration nu!