loading
E-handeln fortsätter att öka, enligt Postnord. Foto: Sofia Drevemo
E-handeln fortsätter att öka, enligt Postnord. Foto: Sofia Drevemo
Ekonomi & Näringsliv

Postnord: Fortsatt kraftig ökning av e-handeln

Lotta Svedin

Svenska konsumenter fortsätter att göra många av sina inköp på nätet. Under det första kvartalet 2021 ökade e-handelns omsättning med 53 procent jämfört med samma kvartal ifjol. Det visar Postnords rapport E-barometern, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

I likhet med förra året var det dagligvaror som ökade allra mest och mer än fördubblades jämfört med samma tid förra året (+128 procent). Därefter följer möbler och heminredning (+81 procent) och hemelektronik (+65 procent).

Enligt rapporten e-handlade flest konsumenter från kategorin skönhet och hälsa där även apoteksvaror ingår, följt av kläder och skor, skriver PostNord.

Rapporten visar även att nästan hälften av e-handelskonsumenterna har handlat från utlandet jämfört med tidigare år. Populärast är Tyskland följt av Kina som har gått om Storbritannien som ligger på tredje plats före USA på en fjärdeplats.

E-barometern bygger på resultaten av en företagsundersökning (genomförd under april 2021), samt konsumentundersökningar (genomförda mellan februari och april av Kantar Sifo). Totalt svarade omkring 6 000 svenskar på konsumentundersökningarna (18–79 år gamla), som är gjorda med ett riksrepresentativt urval, uppger Postnord.

Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.

 

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading
E-handeln fortsätter att öka, enligt Postnord. Foto: Sofia Drevemo
E-handeln fortsätter att öka, enligt Postnord. Foto: Sofia Drevemo
Ekonomi & Näringsliv

Postnord: Fortsatt kraftig ökning av e-handeln

Lotta Svedin

Svenska konsumenter fortsätter att göra många av sina inköp på nätet. Under det första kvartalet 2021 ökade e-handelns omsättning med 53 procent jämfört med samma kvartal ifjol. Det visar Postnords rapport E-barometern, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

I likhet med förra året var det dagligvaror som ökade allra mest och mer än fördubblades jämfört med samma tid förra året (+128 procent). Därefter följer möbler och heminredning (+81 procent) och hemelektronik (+65 procent).

Enligt rapporten e-handlade flest konsumenter från kategorin skönhet och hälsa där även apoteksvaror ingår, följt av kläder och skor, skriver PostNord.

Rapporten visar även att nästan hälften av e-handelskonsumenterna har handlat från utlandet jämfört med tidigare år. Populärast är Tyskland följt av Kina som har gått om Storbritannien som ligger på tredje plats före USA på en fjärdeplats.

E-barometern bygger på resultaten av en företagsundersökning (genomförd under april 2021), samt konsumentundersökningar (genomförda mellan februari och april av Kantar Sifo). Totalt svarade omkring 6 000 svenskar på konsumentundersökningarna (18–79 år gamla), som är gjorda med ett riksrepresentativt urval, uppger Postnord.

Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024