Svenska konsumenter fortsätter att göra många av sina inköp på nätet. Under det första kvartalet 2021 ökade e-handelns omsättning med 53 procent jämfört med samma kvartal ifjol. Det visar Postnords rapport E-barometern, skriver bolaget i ett pressmeddelande.
I likhet med förra året var det dagligvaror som ökade allra mest och mer än fördubblades jämfört med samma tid förra året (+128 procent). Därefter följer möbler och heminredning (+81 procent) och hemelektronik (+65 procent).
Enligt rapporten e-handlade flest konsumenter från kategorin skönhet och hälsa där även apoteksvaror ingår, följt av kläder och skor, skriver PostNord.
Rapporten visar även att nästan hälften av e-handelskonsumenterna har handlat från utlandet jämfört med tidigare år. Populärast är Tyskland följt av Kina som har gått om Storbritannien som ligger på tredje plats före USA på en fjärdeplats.
E-barometern bygger på resultaten av en företagsundersökning (genomförd under april 2021), samt konsumentundersökningar (genomförda mellan februari och april av Kantar Sifo). Totalt svarade omkring 6 000 svenskar på konsumentundersökningarna (18–79 år gamla), som är gjorda med ett riksrepresentativt urval, uppger Postnord.
Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.
