Filmens första år var en tid av uppfinningsrikedom. Allra mest kreativ var nog fransmannen George Méliès, som under sina 16 år som aktiv filmskapare kom att bli mycket viktig för filmmediets utveckling. Utan hans stora hantverksskicklighet hade inte filmen varit vad den är i dag.
Under den andra halvan av 1800-talet blev möjligheten att ta del av bilder större än någonsin. Industrialismen hade medfört enkla och snabba sätt att massproducera böcker med fotografier och teckningar i. Många tekniska medier för bildvisning fanns också att tillgå. Stereoskopet var en sådan apparat.
Där fick användaren se två tvådimensionella bilder, en med vänsterögat och en annan med högerögat, vilket gav en illusion av en tredimensionell bild. Zoetropen var en annan snillrik uppfinning. Den hade formen av en cylindrisk burk med smala vertikala springor på sidorna. Genom springorna kunde man betrakta bilder på burkens insida. När zoetropen sattes i rörelse såg det ut som om bilderna rörde sig.