loading








En av Zheng Banqiaos målnignar av bambu.
En av Zheng Banqiaos målnignar av bambu.
Konst

Mindre är mer: En lärdom från Zheng Banqiaos målningar av bambu

Epoch Times

Konstnären Zheng Banqiao från Kinas Qing-dynasti (1644-1911), var främst känd för sina målningar av bambu. Han pratade om hur han kom att bemästra bambumåleriet efter att han fyllt 60 år.

”När jag först började måla bambu kunde jag inte ha många bambu i en och samma målning,” sade han. ”Senare, när jag nådde nivån där jag kunde måla många bambu, fann jag att jag inte kunde ha bara ett fåtal bambu i en målning. Det var en tuff nivå att komma upp till. Bara efter att jag fyllt 60 år fick jag färdigheten att ha färre grenar och blad i en målning. För att citera Su Jizi [Su Qin, en inflytelserik politisk strateg under de krigande staternas period i Kina]: att vara koncis är ordet. Det kan tillämpas i såväl skrivande som måleri.”

Zhengs uttalande sammanfattar de tre utvecklingsstadierna i skapandet av bildkonst och litterära verk: mindre, mer, mindre.

När nybörjare skapar konst ställs de ofta inför problem i inledningsstadiet, tack vare bristande erfarenhet och medelmåttig skicklighet. Med tiden skaffar de sig erfarenhet, horisonten vidgas och de utvecklar sina färdigheter. Att skapa en målning eller komponera en dikt kommer då naturligt.

Varenda penseldrag eller ord är emellertid inte exakt och distinkt. Det är där som en strävan efter enkelhet börjar, och det är en lång och plågsam process.

En skog förstörs om man urskiljningslöst fäller träd i den. På samma sätt kan ett konstverk förstöras när man raderar ett streck, eller paragrafer i en passage. Det är inte lätt att gå från mindre till mer, men till och med svårare att gå tillbaka från mer till mindre.

En av Zheng Banqiaos bambumålningar.

Zheng lyckades inte bemästra denna konst förrän han fyllt 60. Så hårt han måste ha jobbat i sin konstnärliga strävan! Hans ansträngningar betalade sig och slutligen lyckades han uppnå nivån av ”mindre är mer”.

En gång målade han bara en bambu med femton blad. Han skrev en dikt till målningen: ”Mindre är mer, mindre är mer. Regnet trummar på höstlöven, och de dansar framför mina graverade fönster.”

Zheng var upprymd av de konstnärliga framgångarna gällande ”mindre är mer”.

Man kan dra en lärdom av Zhengs erfarenheter av att måla bambu: litterära verk handlar inte heller om kvantitet utan om kvalitét. Ett koncist och förfinat konstverk med stort djup slår alla gånger en lång och monoton produktion.

På den tiden hängde följande verser utanför teatrarna: ”Res runt världen med bara några få steg; formera en trupp av miljoner med bara fåtalet män.” Litterära verk bör ha ett kraftfullare vokabulär än en hög med fantasifulla beskrivningar.

En poet sade en gång: ”Enastående intellektuell kraft har att göra med flit, medan konst handlar om att radera två rader för att behålla bara en.”

Författaren Lao She brukade citera det här talesättet: ”Av en munfull färska persikor och en korg full med ruttna aprikoser, skulle jag välja den tidigare.”

”Mindre är mer” är verkligen litteraturens höjdpunkt.

Vi kan se en del författare som producerar omfattande verk som vid första anblick ser fantastiska ut. Men när vi läser noga ser vi att handlingen fördunklas av regelbundna avstickare.

Sätter man kvantitet framför kvalitét kan man aldrig nå toppen. Kanske är det den lärdomen vi ska dra från Zhengs bambu.

Skriven av Zhuang Jin på kinesiska, översatt till engelska och svenska.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading








En av Zheng Banqiaos målnignar av bambu.
En av Zheng Banqiaos målnignar av bambu.
Konst

Mindre är mer: En lärdom från Zheng Banqiaos målningar av bambu

Epoch Times

Konstnären Zheng Banqiao från Kinas Qing-dynasti (1644-1911), var främst känd för sina målningar av bambu. Han pratade om hur han kom att bemästra bambumåleriet efter att han fyllt 60 år.

”När jag först började måla bambu kunde jag inte ha många bambu i en och samma målning,” sade han. ”Senare, när jag nådde nivån där jag kunde måla många bambu, fann jag att jag inte kunde ha bara ett fåtal bambu i en målning. Det var en tuff nivå att komma upp till. Bara efter att jag fyllt 60 år fick jag färdigheten att ha färre grenar och blad i en målning. För att citera Su Jizi [Su Qin, en inflytelserik politisk strateg under de krigande staternas period i Kina]: att vara koncis är ordet. Det kan tillämpas i såväl skrivande som måleri.”

Zhengs uttalande sammanfattar de tre utvecklingsstadierna i skapandet av bildkonst och litterära verk: mindre, mer, mindre.

När nybörjare skapar konst ställs de ofta inför problem i inledningsstadiet, tack vare bristande erfarenhet och medelmåttig skicklighet. Med tiden skaffar de sig erfarenhet, horisonten vidgas och de utvecklar sina färdigheter. Att skapa en målning eller komponera en dikt kommer då naturligt.

Varenda penseldrag eller ord är emellertid inte exakt och distinkt. Det är där som en strävan efter enkelhet börjar, och det är en lång och plågsam process.

En skog förstörs om man urskiljningslöst fäller träd i den. På samma sätt kan ett konstverk förstöras när man raderar ett streck, eller paragrafer i en passage. Det är inte lätt att gå från mindre till mer, men till och med svårare att gå tillbaka från mer till mindre.

En av Zheng Banqiaos bambumålningar.

Zheng lyckades inte bemästra denna konst förrän han fyllt 60. Så hårt han måste ha jobbat i sin konstnärliga strävan! Hans ansträngningar betalade sig och slutligen lyckades han uppnå nivån av ”mindre är mer”.

En gång målade han bara en bambu med femton blad. Han skrev en dikt till målningen: ”Mindre är mer, mindre är mer. Regnet trummar på höstlöven, och de dansar framför mina graverade fönster.”

Zheng var upprymd av de konstnärliga framgångarna gällande ”mindre är mer”.

Man kan dra en lärdom av Zhengs erfarenheter av att måla bambu: litterära verk handlar inte heller om kvantitet utan om kvalitét. Ett koncist och förfinat konstverk med stort djup slår alla gånger en lång och monoton produktion.

På den tiden hängde följande verser utanför teatrarna: ”Res runt världen med bara några få steg; formera en trupp av miljoner med bara fåtalet män.” Litterära verk bör ha ett kraftfullare vokabulär än en hög med fantasifulla beskrivningar.

En poet sade en gång: ”Enastående intellektuell kraft har att göra med flit, medan konst handlar om att radera två rader för att behålla bara en.”

Författaren Lao She brukade citera det här talesättet: ”Av en munfull färska persikor och en korg full med ruttna aprikoser, skulle jag välja den tidigare.”

”Mindre är mer” är verkligen litteraturens höjdpunkt.

Vi kan se en del författare som producerar omfattande verk som vid första anblick ser fantastiska ut. Men när vi läser noga ser vi att handlingen fördunklas av regelbundna avstickare.

Sätter man kvantitet framför kvalitét kan man aldrig nå toppen. Kanske är det den lärdomen vi ska dra från Zhengs bambu.

Skriven av Zhuang Jin på kinesiska, översatt till engelska och svenska.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024