loadingDrivmedel bör anses vara samhällskritisk infrastruktur. Foto: Sean Gallup / Getty Images
Drivmedel bör anses vara samhällskritisk infrastruktur. Foto: Sean Gallup / Getty Images
Ledare

Styrmedel framför drivmedel

Daniel Sundqvist

Årsskiftet bjöd på en överraskning vid bensinstationerna då bränslepriset höjdes påtagligt. Även priset på biobränslen höjdes kraftigt vilket antyder ett och annat om svensk politik.

I och med det nya året landade dieselpriset på över tjugo kronor litern vilket innebar en höjning på över en krona. Bensinen höjdes med trettiofem öre till 18,19 kr litern. Orsaken bakom dessa höjningar är främst den så kallade reduktionsplikten, vilket innebär ett krav på successivt utökad utblandning av drivmedel med mer miljövänliga förnybara bränslen.

Vad som även är anmärkningsvärt är priset för de förnybara bränslena i sig. Drivmedlet HVO100 till exempel beskrivs som ett fossilfritt diesel som tillverkas av biprodukter från matindustrin. Priset för HVO100 höjdes med hela fyra kronor och trettio öre till 24,12 kronor litern, det vill säga långt dyrare än reguljär diesel.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingDrivmedel bör anses vara samhällskritisk infrastruktur. Foto: Sean Gallup / Getty Images
Drivmedel bör anses vara samhällskritisk infrastruktur. Foto: Sean Gallup / Getty Images
Ledare

Styrmedel framför drivmedel

Daniel Sundqvist

Årsskiftet bjöd på en överraskning vid bensinstationerna då bränslepriset höjdes påtagligt. Även priset på biobränslen höjdes kraftigt vilket antyder ett och annat om svensk politik.

I och med det nya året landade dieselpriset på över tjugo kronor litern vilket innebar en höjning på över en krona. Bensinen höjdes med trettiofem öre till 18,19 kr litern. Orsaken bakom dessa höjningar är främst den så kallade reduktionsplikten, vilket innebär ett krav på successivt utökad utblandning av drivmedel med mer miljövänliga förnybara bränslen.

Vad som även är anmärkningsvärt är priset för de förnybara bränslena i sig. Drivmedlet HVO100 till exempel beskrivs som ett fossilfritt diesel som tillverkas av biprodukter från matindustrin. Priset för HVO100 höjdes med hela fyra kronor och trettio öre till 24,12 kronor litern, det vill säga långt dyrare än reguljär diesel.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024