Brottslighet och kriget i Ukraina tenderar att toppa nyheterna. Samtidigt har något som ligger närmare de flesta av oss allt mer börjat märkas på raden strax därunder: dyrtiderna.
Det är inte längre bara en fråga om energi- och bränslepriser. Den snabbt ökande inflationen, som nu är på nivåer vi inte sett sedan 90-talet, börjar på allvar kännas i folks plånböcker. Även för dem som inte får det direkt svårt att gå ihop, så kan själva den psykologiska effekten av att priset på vardagsprodukterna plötsligt sticker iväg vara rejäl. Flera stora medier hanterar också frågan som just detta: ett slags oro som ska hanteras, lugnas ner.
Det är ganska intressant att notera hur exempelvis SVT nu gör pedagogiska genomgångar där man försöker förklara inflationen och framför allt lägga en mjuk filt runt läsaren/tittaren. Fokus är på vad man kan göra, att man inte ska oroa sig för mycket, och prognoser om när det kommer att vända.