"Latenta faror" bakom flygolyckan i Örebro

Blommor utanför Örebro flygplats efter olyckan den 8 juli 2021 då nio människor miste livet. Foto: Kicki Nilsson/TT


Flera "latenta faror" bidrog till att flygolyckan i Örebro sommaren 2021 kunde inträffa, enligt slutrapporten från Statens haverikommission (SHK). Nio personer miste livet när flygplanet störtade i samband med fallskärmsverksamhet.

"Sammanfattningsvis har flera säkerhetsglidningar förekommit i verksamheten som medfört att säkerhetsmarginalen krympt. Varje enskild fara har inte ensam inneburit någon omedelbar risk för en olycka, men när alla sammanföll vid samma tidpunkt skapades förutsättningar för olyckan", skriver SHK i slutrapporten som publiceras på måndagen.

– Exempel på de latenta farorna är otillräcklig eller helt utebliven massa- och balansräkning, bristande bruk av checklistor, men också organisatoriska faktorer i verksamheten – hur den är uppbyggd och kring dess tillsyn, säger Peter Swaffer, avdelningschef på SHK, vid en pressträff på måndagen.

Redan prenumerant? Logga in för att läsa vidare
Vill du också läsa politiskt oberoende (på riktigt) ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter?
Tidsbegränsat introduktionserbjudande, endast 1 krona första månaden utan att binda dig! Bara 199 kronor i månaden därefter. Säg upp när du vill!