loading

Sedan 1 februari är det förbjudet att använda mobilen när man kör bil.
Sedan 1 februari är det förbjudet att använda mobilen när man kör bil.
Inrikes

Låtbytet i bilen kostade 21-åringen 1 500 kronor

Epoch Times

Att ha telefonen i handen medan man kör bil kan vara dyrt. Det fick Hawsin Sohrabi erfara. Hon är en av de 105 personerna som hittills åtalats för mobilanvändning under bilkörning sedan lagen trädde i kraft.

Sohrabi berättar för Expressen att hon satt i Stockholms morgontrafik när hon haffades. 

– De åkte förbi i bussfilen och såg att jag hade telefonen i handen. Då stannade de och så lade de sig bakom mig och satte på blåljus, säger hon.

Den nya lagen som trädde i kraft 1 februari i år syftar förstås till att minska antalet olyckor i trafiken. Nu är det förbjudet att sms:a, rattsurfa och prata i telefon utan handsfree.

Hur höga böterna ska vara är ännu inte bestämt, men Sohrabi fick 1 500 i böter efter ett beslut i tingsrätten. De flesta av de 105 domarna i februari slutade med böter på 1 500 kronor, skriver Expressen.

Det är kostsamt att alla ärenden går till tingsrätten, men än så länge kan inte polisen bötfälla på plats.

– Om det inte hade varit så här så skulle det ju vara upp till varje beslutande åklagare, och då hade en kunnat få 1 000 kronor och en annan få 2 000 kronor i böter, säger Stina Brindmark som är kammaråklagare på trafikenheten i Karlskrona till tidningen.

Redan 2013 skärpte riksdagen lagen kring mobilanvändning i bil, genom att förbjuda användningen om det påverkade körningen. Skärpningen hjälpte dock inte så mycket som man önskat.

– En tydligare regel gör att fler kommer att följa den, sade infrastrukturminister Tomas Eneroth i ett pressmeddelande.

Även om det kan vara lockande att ta upp telefonen och svara på ett meddelande när man kör kan det vara farligt och onödigt.

Ett annat av åtalen efter den nya lagen gällde en 21-årig kvinna i Kristianstad som en vecka efter att lagen trädde i kraft stoppades av polisen i Århus.

Kvinnan uppmärksammades då hon körde rakt förbi poliserna samtidigt som hon ”svepte till höger med tummen för att byta låt på Spotify”, skriver 24Kristianstad

Hon sade i förhöret att hon förstod riskerna med att använda mobilen samtidigt som hon körde men att hon inte kände till lagändringen.

Hawsin Sohrabi som pratade med Expressen säger att hon var medveten om den nya lagen, men att hon ”inte tänkte på att hon kunde åka fast”.

– Jag frågade direkt om de stannade mig för att jag höll telefonen i handen, säger hon.

Hon erkände brottet på plats och blev senare kallad till tingsrätten genom ett brev.

Åklagarmyndigheten kommer så småningom att kunna utfärda strafförelägganden, skriver Expressen.

 

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading

Sedan 1 februari är det förbjudet att använda mobilen när man kör bil.
Sedan 1 februari är det förbjudet att använda mobilen när man kör bil.
Inrikes

Låtbytet i bilen kostade 21-åringen 1 500 kronor

Epoch Times

Att ha telefonen i handen medan man kör bil kan vara dyrt. Det fick Hawsin Sohrabi erfara. Hon är en av de 105 personerna som hittills åtalats för mobilanvändning under bilkörning sedan lagen trädde i kraft.

Sohrabi berättar för Expressen att hon satt i Stockholms morgontrafik när hon haffades. 

– De åkte förbi i bussfilen och såg att jag hade telefonen i handen. Då stannade de och så lade de sig bakom mig och satte på blåljus, säger hon.

Den nya lagen som trädde i kraft 1 februari i år syftar förstås till att minska antalet olyckor i trafiken. Nu är det förbjudet att sms:a, rattsurfa och prata i telefon utan handsfree.

Hur höga böterna ska vara är ännu inte bestämt, men Sohrabi fick 1 500 i böter efter ett beslut i tingsrätten. De flesta av de 105 domarna i februari slutade med böter på 1 500 kronor, skriver Expressen.

Det är kostsamt att alla ärenden går till tingsrätten, men än så länge kan inte polisen bötfälla på plats.

– Om det inte hade varit så här så skulle det ju vara upp till varje beslutande åklagare, och då hade en kunnat få 1 000 kronor och en annan få 2 000 kronor i böter, säger Stina Brindmark som är kammaråklagare på trafikenheten i Karlskrona till tidningen.

Redan 2013 skärpte riksdagen lagen kring mobilanvändning i bil, genom att förbjuda användningen om det påverkade körningen. Skärpningen hjälpte dock inte så mycket som man önskat.

– En tydligare regel gör att fler kommer att följa den, sade infrastrukturminister Tomas Eneroth i ett pressmeddelande.

Även om det kan vara lockande att ta upp telefonen och svara på ett meddelande när man kör kan det vara farligt och onödigt.

Ett annat av åtalen efter den nya lagen gällde en 21-årig kvinna i Kristianstad som en vecka efter att lagen trädde i kraft stoppades av polisen i Århus.

Kvinnan uppmärksammades då hon körde rakt förbi poliserna samtidigt som hon ”svepte till höger med tummen för att byta låt på Spotify”, skriver 24Kristianstad

Hon sade i förhöret att hon förstod riskerna med att använda mobilen samtidigt som hon körde men att hon inte kände till lagändringen.

Hawsin Sohrabi som pratade med Expressen säger att hon var medveten om den nya lagen, men att hon ”inte tänkte på att hon kunde åka fast”.

– Jag frågade direkt om de stannade mig för att jag höll telefonen i handen, säger hon.

Hon erkände brottet på plats och blev senare kallad till tingsrätten genom ett brev.

Åklagarmyndigheten kommer så småningom att kunna utfärda strafförelägganden, skriver Expressen.

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024